در حالی مسئولان ستاد نوسازی ناوگان حملونقل از تدوین برنامههای جدید برای تسریع در اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده خبر میدهند که براساس جدیدترین آمارها بیش از ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد دارند که در مقایسه با میزان فرسودگی در این بخش در یک سال گذشته نشان میدهد، اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در یک سال گذشته […]
در حالی مسئولان ستاد نوسازی ناوگان حملونقل از تدوین برنامههای جدید برای تسریع در اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده خبر میدهند که براساس جدیدترین آمارها بیش از ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد دارند که در مقایسه با میزان فرسودگی در این بخش در یک سال گذشته نشان میدهد، اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در یک سال گذشته به صفر رسیده است. به گزارش پرشینخودرو، سالهاست که مسئله آلودگی هوا به یکی از اساسیترین معضلات زیستمحیطی در کشور تبدیل شده است و با وجود تصویب قوانین و مقررات بسیار برای مبارزه با این پدیده، همچنان این معضل با تعداد بسیار زیاد ناوگان فرسوده و کمتوجهی به توسعه حملونقل عمومی سال به سال تشدید میشود. از وسایل نقلیهای که سهم مهمی در آلودگی هوا دارند تردد موتورسیکلتهای فرسوده است که به طرز عجیبی در سطح خیابانها در حال افزایش است اما در مقابل افزایش چشمگیر استفاده از موتورسیکلت در ایران، قوانین استفاده و نظارت بر رانندگان این وسیله نقلیه حتی به اندازه حوزه خودرو، سفت و سخت نیست. همین موضوع باعث میشود تا موتورسیکلتهایی با سن چند ۱۰ سال، بدون مدارک و گاهی بدون پلاک در سطح کشور تردد کنند با این وجود فکری برای از رده خارج کردن موتورسیکلتهای فرسوده نمیشود تا جایی که فرسودگی در این بخش به معضلی بزرگ و تقریباً حلنشدنی تبدیل شده است. مطابق آماری که معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اعلام کرده است در حالحاضر ۱۱میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد دارند. مهدی ابراهیمی؛ که در جلسه بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده سخن گفته است، یکی از معضلات اصلی موتورسیکلتهای فرسوده را آلایندگی چندبرابری نسبت به خودروهای فرسوده دانسته و در عین حال از عزم جدی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده خبر داده است. به گفته این مقام مسئول، اقدامات خوبی در آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده دیده شده است. در اصلاحیه جدید این آییننامه که در دست تدوین است، دولت در نظر دارد تا ضمن جداسازی جدول تولید گواهی اسقاط موتورسیکلت از خودرو و ارزشگذاری مستقل برای گواهی اسقاط موتورسیکلت، اقدامات لازم را درخصوص ترغیب مالکان موتورسیکلتهای فرسوده برای اسقاط وسیله نقلیه خود به عمل آورد تا جذابیت بیشتری برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده ایجاد شود. با وجود طرحها و برنامه دولت برای تسریع در روند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده، آمارها نشان میدهد که در سال گذشته هیچ موتورسیکلت فرسودهای اسقاط نشده و عملاً این آمار صفر بوده است. با این حال موتورسیکلتسازان معتقدند؛ در صورت مشارکت دولت و تخصیص منابع موردنیاز در سال ۱۴۰۴ میتوانند ۳۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. اما با وجود وعدهها و طرحهای مسئولان در سالجاری، سؤال اساسی این است که علت عقبماندگی و انباشت موتورسیکلتهای آلاینده چیست و چرا باید بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلتهای در حال تردد در کشور فرسوده باشد. در این ارتباط معاون عملیات پلیس راهور فراجا، معتقد است که انباشت موتورسیکلتهای آلاینده و عقبماندگی ۵۰ ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده ناشی از ترک فعل دستگاههای متولی است. سردار محمدباقر سلیمی؛ معضل موتورسیکلتهای فرسوده و آلایندگی آن را ناشی از دو عامل میداند و معتقد است که نخستین عامل ریشه در قانون یا فقدان قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسایل نقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلتهای فرسوده شده است همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسایل نقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰درصد این وسایل نقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل بهعنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند. وی در عین حال به وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسایل نقلیه ذیل قانون هوای پاک در سال ۹۶ اشاره کرده و بر این باور است که معضل موتورسیکلتهای فرسوده نشان میدهد که در عمل دستگاههای متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشتهاند. این اظهارات در حالی است که طبق ماده ۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسایل نقلیه مشخص شد و همراستا با آن، تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلتها تسهیلات ۱۰ ساله با کارمزد چهاردرصد توسط دولت و شهرداریها اعطا شود. اما در پاسخ به علت افزایش ناوگان فرسوده موتورسیکلت در حال کشور محمود مشهدیشریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو معتقد است که از مشکلات جدی در این ارتباط نبود زیرساخت برای اسقاط موتورسیکلت و همچنین عدم وجود بانک اطلاعاتی کامل پلیس راهور درخصوص موتورسیکلتهای موجود در کشور است. به گفته وی، با افزایش ارزش گواهیها و سادهسازی مراحل اداری اسقاط و در نظر گرفتن مشوقهای مالی، تخفیفهای مالیاتی و تسهیلات بانکی کمبهره برای خرید مدلهای جدید و برقی، روند اسقاط موتورسیکلتها سرعت خواهد گرفت. رئیس انجمن اسقاط، با ابراز تأسف از روند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد: متأسفانه در سال ۱۴۰۳ هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است و تقریباً این آمار صفر بوده است. بنابراین با توجه به افزایش آمار فرسودگی موتورها و تبعات تردد این موتورها، انتظار میرود دولت در سال ۱۴۰۴، فکر جدی برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده کند. مشهدیشریف؛ در ادامه، خواستار عملی شدن برنامهریزیهای دولت در حوزه اسقاط شد و افزود: برای تسهیل فرآیند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اگر چه دولت برنامههایی را بهمنظور کاهش پیچیدگیها و هزینههای موجود پیشبینی کرده است اما یکی از این برنامهها، افزایش ارزش گواهی اسقاط موتورسیکلتهاست. به گفته وی، در حالحاضر، مالکان باید مراحل مختلفی را برای اخذ گواهی اسقاط طی کنند که این فرآیند علاوه بر وقتگیر بودن، هزینهبر نیز است. با افزایش ارزش گواهیهای اسقاط و سادهسازی مراحل اداری، روند اسقاط موتورسیکلتها بهمراتب سریعتر و کمهزینهتر خواهد شد. براساس جدیدترین آمارها هماکنون بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسودهاند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسایل نقلیه، سن برخی موتورسیکلتها حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است. براساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلایندگی ایجاد میکنند.
گروه خودرو- موضوع موتورسیکلت، مسألهای بوده که از دیرباز توجه زیادی به آن نشده است و بهرغم همین موضوع باعث شده که در سالیان گذشته موتورسیکلتهایی در کشور تولید و وارد شوند که خیلی در بحث تولید آلایندهها در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشند و با گذشت زمان بیشتر این مسأله را پررنگ کرده باشد. […]
دیدگاه بسته شده است.