موتورسیکلت‌های فرسوده معادل ۱۳ دستگاه خودروی بنزینی آلاینده منتشر می‌کند

گروه خودرو- موضوع موتورسیکلت، مسأله‌ای بوده که از دیرباز توجه زیادی به آن نشده است و به‌رغم همین موضوع باعث شده که در سالیان گذشته موتورسیکلت‌هایی در کشور تولید و وارد شوند که خیلی در بحث تولید آلاینده‌‌‌ها در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشند و با گذشت زمان بیشتر این مسأله را پررنگ کرده باشد. […]

گروه خودرو- موضوع موتورسیکلت، مسأله‌ای بوده که از دیرباز توجه زیادی به آن نشده است و به‌رغم همین موضوع باعث شده که در سالیان گذشته موتورسیکلت‌هایی در کشور تولید و وارد شوند که خیلی در بحث تولید آلاینده‌‌‌ها در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشند و با گذشت زمان بیشتر این مسأله را پررنگ کرده باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی؛ درباره ناوگان موتوری شرکت ملی پست، اظهار کرد: تجهیز ناوگان موتوری شرکت ملی پست به موتورهای برقی، ضمن اثرات مثبت محیط‌زیستی با توجه به پیمایش بالا در سطح شهر می‌تواند به الگویی برای سایر دستگاه‌هایی تبدیل شود که خدمات آن‌‌‌ها مبتنی بر استفاده از ناوگان موتوری و تردد موتورسیکلت‌های در اختیار آن‌‌‌ها در سطح شهر است. وی با اشاره به اینکه یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده معادل ۱۳ دستگاه خودروی بنزینی یورو۵ آلاینده منتشر می‌کند، توضیح داد: سهم موتورسیکلت‌‌‌ها از حمل‌ونقل روزانه تهران در ساعات اوج ترافیک به ۱۳ درصد می‌رسد، در صورتی که براساس آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۲۱ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی هوای تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌‌‌ها است. میرزایی‌قمی؛ با بیان اینکه در سال گذشته فقط ۲۵۰ دستگاه موتورسیکلت – هفته‌ای پنج دستگاه – به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، تصریح کرد: این در شرایطی است که هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، سالیانه ۲۶۷ کیلوگرم آلاینده‌های گازی را در هوا منتشر می‌کند که جایگزینی آن با موتورسیکلت‌ برقی از انتشار این حجم از آلودگی در تهران جلوگیری می‌کند. وی با اشاره به اینکه منافع اقتصادی حاصل از کاهش انتشار این میزان آلاینده در هوای تهران، از منظر سلامت سالانه ۳۰ میلیون تومان و در طول ۱۲ سال عمر مفید یک دستگاه موتورسیکلت برقی، ۳۶۰ میلیون تومان خواهد شد، گفت: با جایگزینی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری با موتورسیکلت برقی، سالانه ۶۰۰ لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود که معادل ریالی آن رقمی در حدود ۱۶ میلیون تومان در سال خواهد بود و به این ترتیب در طول ۱۲ سال عمر مفید یک دستگاه موتورسیکلت برقی، صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت معادل ۱۹۲ میلیون تومان خواهد بود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ادامه داد: به‌طور کلی جایگزینی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری با موتورسیکلت برقی سالانه ۴۶ میلیون تومان و در طول عمر مفید آن در مجموع ۵۵۲ میلیون تومان منافع اقتصادی در بر دارد. میرزایی‌قمی؛ در پایان با تأکید بر هدف‌گذاری مدیریت شهری برای کنترل و کاهش آلودگی هوا از طریق راهکارهای اجرایی که اقدام اخیر برای جایگزینی ناوگان موتوری شرکت ملی پست از جمله آن‌‌هاست، خاطرنشان کرد: در صورت برقی شدن کل موتورسیکلت‌های تهران، غلظت ذرات معلق این کلانشهر در روزهای آلوده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.