آبشار «ماهاران» جلوه‌ای زیبا از طبیعت جلفا

 آبشار «ماهاران» جلوه‌ای زیبا از طبیعت جلفا ناصر بهزادفر- آبشار ماهاران در جنوب شرقی جلفا قرار دارد. این آبشار با بیش از ۱۵ متر ارتفاع در دره ماهاران قرار دارد. دره ماهاران و آبشار زیبای آن در نزدیکی روستای قشلاق در دامنه شمالی کیامکی داغ و در جنوب‌شرقی لیوارجان واقع شده است. ماهاران و روستاهای […]

 آبشار «ماهاران» جلوه‌ای زیبا از طبیعت جلفا

ناصر بهزادفر- آبشار ماهاران در جنوب شرقی جلفا قرار دارد.

این آبشار با بیش از ۱۵ متر ارتفاع در دره ماهاران قرار دارد. دره ماهاران و آبشار زیبای آن در نزدیکی روستای قشلاق در دامنه شمالی کیامکی داغ و در جنوب‌شرقی لیوارجان واقع شده است.

ماهاران و روستاهای سرسبز و خرم با باغات میوه، یکی از زیبا‌ترین مناطق آذربایجان‌غربی است.

دره ماهاران و آبشار زیبای آن در نزدیکی روستای قشلاق در دامنه شالی کیامکی داغ و در جنوب‌شرقی لیوارجان با آبشارها، علفزارهای وحشی و مناطق ییلاقی هدیه‌ای کم نظیر از زیبا‌یی‌های مناطق طبیعی به دوستداران خود است.

در این منطقه به علت وجود اختلاف ارتفاع بسیار در یک محدوده و تفاوت‌های اقلیمی متفاوت، فصول رویش گیاهان متنوع است. در حالی‌که در اواخر زمستان و اوایل بهار در کناره‌های رودخانه ارس درختان به شکوفه نشسته و گل و گیاه حال و هوای بهاری در منطقه به‌وجود آورده است، ارتفاعات جنوبی به‌ویژه ارتفاعات کیامکی داغ، پوشیده از برف است و اوج رویش‌های آن در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق می‌افتد.

در ابتدای بهار، رویش لاله‌های رنگارنگ در دامنه‌های کوهستانی این منطقه، مناظر بسیار بدیع و زیبایی را به‌وجود می‌آورد.

مسیر دسترسی

 برای دیدن این آبشار باید از جنوب جلفا به سوی مرند حرکت کرد. سپس در مسیر هادیشهر به سود ارسی می‌رویم

از ارسی به سمت ماهاران می‌توان پیاده حرکت کرد و یا این‌که از خود ماهاران در مسیر آب پایین بیایید.

منابع :

سیری در ایران

پرشین بلاگ

 

موج ارس جلفا