صنعت تایر ایران، بهعنوان یکی از مهمترین حلقههای زنجیره تأمین خودروسازی کشور، در سالهای اخیر با چالشهای متعددی دستوپنجه نرم کرده است. از کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز گرفته تا مشکلات زیرساختی همچون قطعی برق و محدودیتهای بانکی، تولید تایر داخل کشور را به تنگنا کشانده است. از سویی تبعیض ارزی میان تولیدکنندگان […]
صنعت تایر ایران، بهعنوان یکی از مهمترین حلقههای زنجیره تأمین خودروسازی کشور، در سالهای اخیر با چالشهای متعددی دستوپنجه نرم کرده است. از کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز گرفته تا مشکلات زیرساختی همچون قطعی برق و محدودیتهای بانکی، تولید تایر داخل کشور را به تنگنا کشانده است. از سویی تبعیض ارزی میان تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک خودرو سبب شده برنامههای توسعه تولید داخل با کُندی پیش برود. علیرغم اینکه طی دو سال گذشته بارها از آزادسازی قیمت تایر توسط مسئولان وعده داده میشد، اما تاکنون این مسئله رخ نداده، مضاف بر ذوب نقدینگی ناشی از قیمتگذاری دستوری قطع برق نیز تولیدکنندگان را با زیان انباشت ناشی این مسئله مواجه میکند. به گزارش بازار، جمال میرزایی؛ عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران، درخصوص قطعیهای مکرر برق و کاهش تولید در خودروسازی و قطعهسازی، گفت: وضعیت فعلی صنعت تایر بسیار حساس و شکننده است. فشار زیادی روی مجموعه بارز بود که در روزهای قطعی برق، تولید را متوقف کنیم. روزهایی که قطع برق در این واحد صنعتی رخ میدهد، نزدیک به ۴۳۰ تن تایر تولید را از دست میدهیم؛ این عدد واقعاً قابلتوجه و نگرانکننده است. بنابراین تصمیم گرفتیم بهجای توقف کامل تولید، مصرف برق واحدهای صنعتی خود را روزانه ۳۰ درصد کاهش دهیم. البته این مسئله نیز بیتأثیر نیست و به تولید آسیب میزند، اما لااقل از توقف کامل خط تولید تایر بهتر است. ما تا حدی میتوانیم با ژنراتور و مشروط بر تأمین سوخت فسیلی، بخشی از مشکل کمبود را جبران کنیم، ولی باز هم شاهد افت تولید هستیم؛ بهعنوان مثال حدود پنج درصد کاهش تولید خواهیم داشت. این کاهش شاید از لحاظ عددی زیاد به نظر نیاید، اما در مقیاس تولید صنعتی بسیار مهم است. وی درخصوص اینکه آیا قطعی برق روی کیفیت لاستیک خودرو اثر گذاشته است یا نه، افزود: نه بهصورت مستقیم، اما بهشدت میزان ضایعات تولید تایر را بالا برده است. فرآیند تولید تایر بهگونهای است که قطع ناگهانی برق، خصوصاً در مرحله پخت و کامپاند، باعث میشود محصول نهایی مشکوک به نقص شود. در چنین شرایطی واحدهای صنعتی بارز هیچ ریسکی نمیپذیرند و هر تایری که احتمال کوچکترین مشکل در ساختار آن باشد را از خط تولید خارج میکنند. این موضوع هم هزینههای تولید را افزایش داده و هم فشار روی زمان تحویل را بیشتر کرده است. در مورد انرژی هم باید بگویم کل صنعت تایر ایران ۴۰ تا ۴۵ مگاوات برق مصرف میکند، که عدد بالایی نیست. اگر این برق تأمین شود، میتوانیم به نیاز داخلی پاسخ دهیم، و از همه مهمتر، اشتغال را حفظ و حتی توسعه دهیم. قیمتگذاری دستوری هم صدمه بسیار زیادی به تولید زده و عملاً هم اشتغال و هم طرحهای توسعه ما را متوقف کرده است. امیدواریم مسئولان به این موارد توجه ویژه داشته باشند. میرزایی؛ درباره تأثیر این موضوع بر قیمت تایر در بازار نیز، گفت: کاهش عرضه قطعاً بر بازار تأثیر میگذارد، با این حال ما در تلاشیم که با مدیریت داخلی، افزایش تناژ تا ۱۵ درصد را نسبت به سال قبل رقم بزنیم. البته همه چیز وابسته است به تأمین انرژی، تخصیص ارز، و تصمیمات وزارت صمت؛ به تازگی در گروه صنعتی بارز با حضور وزیر کار و سهامداران، از ۱۰ هزار تن ظرفیت جدید خود در کارخانه کرمان رونمایی کردیم. با این توانمندی ظرفیت کل تولید ما به ۴۴ هزار تن خواهد رسید. در سایت بارز کردستان نیز بهزودی ظرفیت ۱۵ هزار تنی را افتتاح خواهیم کرد. اینها گامهای مثبتی است اما نیاز به حمایت داریم. وی درخصوص بدهی بیش از سه هزار میلیارد تومانی خودروسازها به صنعت تایر نیز، افزود: بدهی خودروسازان تأثیر بسیار منفی داشته است. متأسفانه تولیدکنندگان خودرو نیز خودشان تحت فشار شدید نقدینگی هستند و همین موضوع به ما هم منتقل شده است. از طرف دیگر، بانکها نیز همکاری لازم را ندارند؛ نه تسهیلات کافی میدهند و نه وعده پرداختها را عملی میکنند. با توجه به تورم شدید، نیاز نقدینگی ما تقریباً ۳۵ درصد افزایش یافته، در حالی که تسهیلات بانکی تغییر نکرده یا در برخی موارد کاهش هم داشته است. این وضعیت، تولیدکننده را در تنگنای عجیبی قرار داده است. وی اضافه کرد انتظار داریم قانون برنامه هفتم توسعه که در مجلس تصویب شده، بهدرستی اجرا شود. این قانون میتواند هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرفکننده باشد. باید اجازه داده شود که بازار رقابتی باشد، کیفیت ملاک و مصرفکننده حق انتخاب داشته باشد.
گروه خودرو- تولید تایر خودرو در کشور همواره با چالشها و مسائلی از جمله؛ بحث تأمین مواد اولیه و تخصیص ارز روبهرو بوده و از سوی دیگر نیز کمبود واردات تایرهای خارجی به کشور سبب آن شده که فشار مضاعفی به تایرسازان داخلی جهت پر کردن این خلأ وارد شود و شاهد آن باشیم که […]
دیدگاه بسته شده است.