گروه خودرو- تولید تایر خودرو در کشور همواره با چالشها و مسائلی از جمله؛ بحث تأمین مواد اولیه و تخصیص ارز روبهرو بوده و از سوی دیگر نیز کمبود واردات تایرهای خارجی به کشور سبب آن شده که فشار مضاعفی به تایرسازان داخلی جهت پر کردن این خلأ وارد شود و شاهد آن باشیم که […]
گروه خودرو- تولید تایر خودرو در کشور همواره با چالشها و مسائلی از جمله؛ بحث تأمین مواد اولیه و تخصیص ارز روبهرو بوده و از سوی دیگر نیز کمبود واردات تایرهای خارجی به کشور سبب آن شده که فشار مضاعفی به تایرسازان داخلی جهت پر کردن این خلأ وارد شود و شاهد آن باشیم که بازار در بخشهای مختلفی با کمبودهایی مواجه باشد که این امر سبب ایجاد صفهای طولانی جهت تأمین تایر برای مصرفکننده را ایجاد کند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، با اشاره به جزئیات برنامه تولید صنعت تایر در سالجاری، اظهار داشت: تولیدکنندگان تایر ضمن برنامهریزی برای افزایش تولید تایرهای سواری و باری- اتوبوسی رادیال در سال جدید، دو طرح جهش تولید در زمینه تایرهای سواری را در دست اقدام دارند که تا در نیمه نخست سالجاری به بهرهبرداری تجاری رسیده و به تدریج از خردادماه سالجاری به بازار عرضه خواهد شد. لذا امیدواریم تا پایان شش ماهه نخست امسال هم در بخش تایرهای سواری و هم باری – اتوبوسی رادیال به رشد قابلتوجهی دست پیدا کنیم. وی در ادامه به چالشهای پیشروی صنعت تایر در سالجاری اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهمترین موانع تولید در صنعت تایر که میتواند رشد تولید در سالجاری را تحتتأثیر قرار دهد، عدم اصلاح قیمت تایرهای باری- اتوبوسی در ۱۸ ماه گذشته است چراکه عدم موافقت وزارت صمت با افزایش قیمت تایرهای باری- اتوبوسی موجب شده تولیدکنندگان این نوع تایرها را با زیان تولید کنند. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه نامهای را در این خصوص به وزارت صمت ارسال کرده و خواستار رسیدگی وزیر صمت به این موضوع شدیم، افزود: در صورت تداوم روند کنونی نه تنها افزایش ظرفیت تولید که تایرسازان برای آن برنامهریزی و سرمایهگذاری کردهاند محقق نخواهد شد، بلکه تیراژ تولید به تدریج کاهش یافته و حتی خطر توقف تولید نیز وجود خواهد داشت. تنها؛ یادآور شد: کارشناسان صنعت تایر همواره با تلاشهای شبانهروزی خود به دنبال تحقیق و نوآوری برای تولید تایرهای جدید با کیفیت مطلوب در کشور هستند. کمااینکه با تلاش همکاران خود در مراکز تحقیق و توسعه و بدون حتی یک ریال هزینه برای خرید تکنولوژی از خارج در دو سال اخیر طیف وسیعی از تایر خودروهای شاسیبلند را تولید و به بازار عرضه کردهایم. وی در بخشی دیگر از اظهارات خود قیمتگذاری دستوری را معضل اصلی صنعت تایر عنوان و بیان کرد: تولیدکنندگان تایر همواره بر لزوم معافیت صنعت تایر از قیمتگذاری دستوری تأکید کردهاند و مسئولین وزارت صمت باید به جای دخالت مستقیم در تعیین قیمت بر رعایت نظام قیمتگذاری توسط تایرسازان نظارت کنند چراکه با روند روبه رشد تورم در کشور که اکنون حدود ۵۰ درصد است، نمیتوان انتظار داشت تولیدکنندگان کماکان محصولات خود را با قیمت حدود دو سال قبل به بازار عرضه کنند. تنها؛ تصریح کرد: علیرغم اینکه تایرسازان در راستای تحقق جهش تولید در سالجاری گامهای مؤثری برداشتهاند اما همه میدانیم که رشد تولید پیشنیازهایی دارد و در گام نخست نیازمند تأمین ابزارهای تولید است. سال گذشته نیز شاهد بودیم عدم تخصیص ارز به صنعت تایر در ماههای ابتدایی سال و همچنین قیمت دستوری تولیدات تایر منجر به افت تولید در ماههای تیر و مرداد شد زیرا با وجود تورم و افزایش آنی قیمت مواد اولیه امکان قیمت دستوری در صنعت تایر وجود ندارد و تولیدکنندگان باید با سود مشخصی اقدام به تولید کنند. وی کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری را از دیگر تصمیمات خلقالساعه وزارت صمت در سال گذشته برشمرد و گفت: وزارت صمت به جای حمایت از تایرسازان و تقویت تولیدات داخل و امکان فروش تولیدات تایر با سود عادلانه ۱۵ درصد که خود تعیین کرده است به دنبال رفع مشکلات بازار لاستیک از طریق تسهیل فرآیند واردات، کاهش تعرفهها و تخصیص ارز به واردکنندگان به جای تولیدکنندگان است.. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، ادامه داد: این در حالی است که آزادسازی واردات تایرهای سواری و تخصیص ارز به واردکنندگان مشکل کمبود تایرهای سواری رینگ ۱۳ و ۱۴ در بازار را حل نکرد زیرا بهطور کلی تولید و واردات تایرهای سواری رینگ ۱۳ و ۱۴ برای تولیدکنندگان و واردکنندگان صرفه اقتصادی نداشته و از اینرو رغبتی به تأمین آن ندارند. تنها؛ با صراحت، بیان کرد: متأسفانه با کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری دود آن به چشم تولیدکنندگانی فرو رفت که بدون حمایت دولت ناچار به رقابت ناعادلانه با لاستیکهای خارجی در بازار هستند. همچنین جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز، در این باره گفت: پیشبینی ما این است که در سال جدید حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد تولید جاری تایر سواری افزایش تولید خواهیم داشت، مشروط بر اینکه وزارت صمت از تولیدکنندگان داخل حمایت کرده و از محل تولیدات داخل نسبت به تنظیم بازار لاستیک اقدام کند. میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: برنامه تولید لاستیک برای امسال ۲۳ میلیون حلقه یا معادل ۱۵۰ هزار تن است، به دنبال توسعه برنامههای صادراتی هستیم و تلاش داریم تا مجوزهای لازم را به موازات تأمین لاستیک بازار داخل دریافت کنیم. او افزود: سیاستهای ارزی برای صنعت تایر تاکنون از سوی وزارت صمت مشخص نشده است، تایرسازان نیز پیگیر تأمین ارز برای خرید مواد اولیه هستند. صنعت تایر در سالجاری ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در مورد خبر کاهش عرضه رینگهای پرمصرف ۱۳، ۱۴ و ۱۵، گفت: رینگهای ۱۴ و ۱۵ هر چقدر که نیاز باشد در شرکتها موجود است و در بازار نمایندگیها دارند. اصلاً ما به دلیل اینکه تجمع رینگهای ۱۴ و ۱۵ به ویژه ۱۵ زیاد شده به مشکل خوردهایم.
دیدگاه بسته شده است.