وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

کاهش زمان ترانزیت کالا با دیجیتال‌سازی اسناد حمل‌ونقل

وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: دیجیتال‌سازی و یکپارچه‌سازی اسناد حمل‌ونقل، به‌ویژه در حوزه جاده‌ای، موجب تسهیل ترانزیت، کاهش زمان حمل‌ونقل و ارتقای مبادلات تجاری خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ وزیر راه‌وشهرسازی، در سیزدهمین نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، افزود: برگزاری این رویداد مهم نشان‌دهنده وجود فرصت‌های قابل‌توجه برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای […]

وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: دیجیتال‌سازی و یکپارچه‌سازی اسناد حمل‌ونقل، به‌ویژه در حوزه جاده‌ای، موجب تسهیل ترانزیت، کاهش زمان حمل‌ونقل و ارتقای مبادلات تجاری خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ وزیر راه‌وشهرسازی، در سیزدهمین نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، افزود: برگزاری این رویداد مهم نشان‌دهنده وجود فرصت‌های قابل‌توجه برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است تا اهداف مشترکی از قبیل توسعه ارتباطات و رونق تجارت میان کشورهای عضو را تقویت کنیم. وی با بیان اینکه همکاری چندجانبه اعضای اکو در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک نشان‌دهنده وجود پیوندی حیاتی برای اتصال، ملت‌‌ها فرهنگ‌‌ها و تمدن‌‌هاست و ضرورت دارد تا با تشریک مساعی این پیوندهای راهبردی را تقویت کنیم، عنوان کرد: تقویت مناسبات حمل‌ونقلی و ترانزیتی در سطح دوجانبه و چندجانبه از محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با عضو کشورهای اکو است. صادق؛ با بیان اینکه ایران در جغرافیای ممتازی در منطقه غرب آسیا برخوردار است، اظهار کرد: دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان و اقیانوس‌ هند و دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن در تقاطع کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب از مزایای استراتژیک کشورمان است که این ظرفیت‌‌ها در کنار همکاری‌های بین‌المللی، فرصت‌های عظیمی برای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت در منطقه فراهم می‌آورد. وی تصریح کرد: چشم‌انداز ۲۰۳۵ برای توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای در این حوزه مهم است و ضرورت کلیدی است و درخواست داریم که دبیرکل اکو با مشارکت اعضا تدوین سند را دنبال کند. صادق؛ با اشاره به صدور بیانیه «تهران» در این نشست، افزود: مهم‌‌ترین موضوعات مطرح‌شده، اعلام آمادگی کشور‌ها در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل شامل ریلی، جاده‌ای، بندری، دریایی و هوایی بود. بر حمل‌ونقل بندری تأکید بیشتری شد، زیرا کشورهای دارای مرز دریایی اعلام آمادگی کردند تا سایت‌های لجستیکی برای کشورهای محصور در خشکی پیشنهاد دهند. وی ادامه داد: از دیگر محورهای مهم، موضوع دیجیتال‌سازی و یکپارچه‌سازی اسناد حمل‌ونقل، به‌ویژه در حوزه جاده‌ای بود. این اقدام، نقش مؤثری در تسهیل حمل‌ونقل، کاهش زمان ترانزیت و افزایش سرعت مبادلات تجاری دارد. صادق؛ گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید، توسعه کریدورهای چندوجهی در کشورهای عضو اکو بود؛ کریدورهایی که حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی را به یکدیگر پیوند می‌زنند و اقدامات مشترک دوجانبه و چندجانبه در این زمینه صورت گرفته است. وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به ابعاد مالی و سرمایه‌گذاری، افزود: پشتیبانی مالی، اعتباری و سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های کلان حمل‌ونقلی نیز، از جمله موضوعات مورد توجه بود. رئیس بانک توسعه و تجارت اکو، پیشنهادهایی برای تأمین مالی این پروژه‌ها در حوزه زیرساخت و ناوگان ارائه داد. وی اظهار کرد: تقویت حضور بخش‌خصوصی و جذب سرمایه از سوی فعالان اقتصادی کشورهای عضو، نقش مهمی در پیشبرد این پروژه‌ها خواهد داشت. هدف ما این است که بیانیه اجلاس، که با توافق کامل هیئت‌‌ها و بدون هیچ نقطه‌نظر اضافی تصویب شد، به‌صورت کامل عملیاتی شود. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: حرکت نمادین قطار ترانزیتی اکو از ترکیه به بندر خشک آپرین در ایران و سپس ترکمنستان و آسیای مرکزی، نمادی از اجرایی شدن پروژه‌های مشترک بود. وی با اشاره به دیجیتال‌سازی اسناد و همکاری با نهادهای بین‌المللی، گفت: همکاری‌هایی با سازمان‌هایی مانند UNECE در دست اقدام است تا بسترهای لازم برای اجرای این طرح فراهم شود. صادق؛ گفت: این اقدامات، علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور اعمال می‌شود، نشان می‌دهد ایران همچنان در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و دیجیتال‌سازی اسناد پیشتاز است. وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در سال‌های اخیر همکاری‌های ترانزیتی در منطقه رشد قابل‌توجهی داشته و جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال گذشته به رکورد ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دست یابد که این موفقیت نتیجه همکاری نزدیک با کشورهای منطقه دارد و طبق برنامه هفتم توسعه کشور این رقم باید به ۴۰میلیون تن برسد. به گفته وی، برنامه‌های توسعه‌ای شامل انتقال ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی از ایران و ترکمنستان، همکاری در بنادر جنوبی با مشارکت قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، و توسعه همکاری‌های مرزی با افغانستان و پاکستان منجر به جهش در ترانزیت و افزایش وابستگی‌های منطقه‌ای خواهد شد.