وزیر راهوشهرسازی، گفت: دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای، موجب تسهیل ترانزیت، کاهش زمان حملونقل و ارتقای مبادلات تجاری خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، فرزانه صادق؛ وزیر راهوشهرسازی، در سیزدهمین نشست وزرای حملونقل کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)، افزود: برگزاری این رویداد مهم نشاندهنده وجود فرصتهای قابلتوجه برای تقویت همکاریهای منطقهای […]
وزیر راهوشهرسازی، گفت: دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای، موجب تسهیل ترانزیت، کاهش زمان حملونقل و ارتقای مبادلات تجاری خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، فرزانه صادق؛ وزیر راهوشهرسازی، در سیزدهمین نشست وزرای حملونقل کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو)، افزود: برگزاری این رویداد مهم نشاندهنده وجود فرصتهای قابلتوجه برای تقویت همکاریهای منطقهای در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است تا اهداف مشترکی از قبیل توسعه ارتباطات و رونق تجارت میان کشورهای عضو را تقویت کنیم. وی با بیان اینکه همکاری چندجانبه اعضای اکو در حوزه حملونقل و لجستیک نشاندهنده وجود پیوندی حیاتی برای اتصال، ملتها فرهنگها و تمدنهاست و ضرورت دارد تا با تشریک مساعی این پیوندهای راهبردی را تقویت کنیم، عنوان کرد: تقویت مناسبات حملونقلی و ترانزیتی در سطح دوجانبه و چندجانبه از محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با عضو کشورهای اکو است. صادق؛ با بیان اینکه ایران در جغرافیای ممتازی در منطقه غرب آسیا برخوردار است، اظهار کرد: دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیجفارس و دریای عمان و اقیانوس هند و دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن در تقاطع کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب از مزایای استراتژیک کشورمان است که این ظرفیتها در کنار همکاریهای بینالمللی، فرصتهای عظیمی برای توسعه حملونقل و ترانزیت در منطقه فراهم میآورد. وی تصریح کرد: چشمانداز ۲۰۳۵ برای توسعه ظرفیتهای منطقهای در این حوزه مهم است و ضرورت کلیدی است و درخواست داریم که دبیرکل اکو با مشارکت اعضا تدوین سند را دنبال کند. صادق؛ با اشاره به صدور بیانیه «تهران» در این نشست، افزود: مهمترین موضوعات مطرحشده، اعلام آمادگی کشورها در تمام حوزههای حملونقل شامل ریلی، جادهای، بندری، دریایی و هوایی بود. بر حملونقل بندری تأکید بیشتری شد، زیرا کشورهای دارای مرز دریایی اعلام آمادگی کردند تا سایتهای لجستیکی برای کشورهای محصور در خشکی پیشنهاد دهند. وی ادامه داد: از دیگر محورهای مهم، موضوع دیجیتالسازی و یکپارچهسازی اسناد حملونقل، بهویژه در حوزه جادهای بود. این اقدام، نقش مؤثری در تسهیل حملونقل، کاهش زمان ترانزیت و افزایش سرعت مبادلات تجاری دارد. صادق؛ گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید، توسعه کریدورهای چندوجهی در کشورهای عضو اکو بود؛ کریدورهایی که حملونقل ریلی، جادهای و دریایی را به یکدیگر پیوند میزنند و اقدامات مشترک دوجانبه و چندجانبه در این زمینه صورت گرفته است. وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به ابعاد مالی و سرمایهگذاری، افزود: پشتیبانی مالی، اعتباری و سرمایهگذاری برای پروژههای کلان حملونقلی نیز، از جمله موضوعات مورد توجه بود. رئیس بانک توسعه و تجارت اکو، پیشنهادهایی برای تأمین مالی این پروژهها در حوزه زیرساخت و ناوگان ارائه داد. وی اظهار کرد: تقویت حضور بخشخصوصی و جذب سرمایه از سوی فعالان اقتصادی کشورهای عضو، نقش مهمی در پیشبرد این پروژهها خواهد داشت. هدف ما این است که بیانیه اجلاس، که با توافق کامل هیئتها و بدون هیچ نقطهنظر اضافی تصویب شد، بهصورت کامل عملیاتی شود. وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: حرکت نمادین قطار ترانزیتی اکو از ترکیه به بندر خشک آپرین در ایران و سپس ترکمنستان و آسیای مرکزی، نمادی از اجرایی شدن پروژههای مشترک بود. وی با اشاره به دیجیتالسازی اسناد و همکاری با نهادهای بینالمللی، گفت: همکاریهایی با سازمانهایی مانند UNECE در دست اقدام است تا بسترهای لازم برای اجرای این طرح فراهم شود. صادق؛ گفت: این اقدامات، علیرغم تحریمهای ظالمانهای که علیه کشور اعمال میشود، نشان میدهد ایران همچنان در حوزه حملونقل جادهای و دیجیتالسازی اسناد پیشتاز است. وزیر راهوشهرسازی، گفت: در سالهای اخیر همکاریهای ترانزیتی در منطقه رشد قابلتوجهی داشته و جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال گذشته به رکورد ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دست یابد که این موفقیت نتیجه همکاری نزدیک با کشورهای منطقه دارد و طبق برنامه هفتم توسعه کشور این رقم باید به ۴۰میلیون تن برسد. به گفته وی، برنامههای توسعهای شامل انتقال ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی از ایران و ترکمنستان، همکاری در بنادر جنوبی با مشارکت قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، و توسعه همکاریهای مرزی با افغانستان و پاکستان منجر به جهش در ترانزیت و افزایش وابستگیهای منطقهای خواهد شد.
وزیر سابق راهوشهرسازی، با اشاره به اینکه در سه سال گذشته طبق آمار رسمی، بخش مسکن از رشد منفی ۶٫۹ در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۷٫۱ در سال ۱۴۰۲ رسیده است، گفت: در حوزه حملونقل نیز در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ درصد رشد کرد و به ۱۷٫۷ میلیون تن رسید. به گزارش مناقصهمزایده به […]
محمد قرهداغلی – وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه بهرهبرداری از خط ریلی یزد-اقلید، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد چهار ساعت کاهش پیدا میکند که این امر منجر به صرفهجویی انرژی و زمان و همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر میشود، گفت: امیدواریم با تداوم روند افزایشی، جابهجایی کالاهای ترانزیتی در کشورمان تا پایان […]
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدایی سالجاری ترانزیت کشور، از رشد ۲۸٫۲ درصدی در این حوزه خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، شهریار افندیزاده؛ گفت: براساس آمار موجود در وزارت راهوشهرسازی، در هشت ماهه ابتدایی امسال در مجموع ۹ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۶۲ تن کالا از کشور ترانزیت شده […]
دیدگاه بسته شده است.