«خرپاپ» آبشاری زیبا با آب فراوان

«خرپاپ» آبشاری زیبا با آب فراوان ناصر بهزادفر- آبشار خرپاپ در جنوب پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی واقع است. خرپاپ در زبان کردی به معنی جای قشنگ و زیبا و دارای آب فراوان می‌باشد. کوه‌ها، جنگل‌ها، دره‌ها و رودهای منطقه پیرانشهر دست در دست هم داده‌اند تا با به نقش کشیدن تابلوهایی زیبا و بی‌بدیل از […]

«خرپاپ» آبشاری زیبا با آب فراوان

ناصر بهزادفر- آبشار خرپاپ در جنوب پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی واقع است.

خرپاپ در زبان کردی به معنی جای قشنگ و زیبا و دارای آب فراوان می‌باشد.

کوه‌ها، جنگل‌ها، دره‌ها و رودهای منطقه پیرانشهر دست در دست هم داده‌اند تا با به نقش کشیدن تابلوهایی زیبا و بی‌بدیل از طبیعت، تحسین هر بیننده‌ای را از این نقاش توانا برانگیزند. یکی از این مناظر زیبا و بی‌نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است که در میان جنگل‌های سرسبز پردانان جاری می‌باشد. این آبشار زیبا را مردم محلی بنام (زه‌ویان) می‌شناسند.

آب رودخانه جاری در دره که آب آبشار خرپاپ هم به آن میریزد به تفریح‌گاه «پردانان» می‌رسد که کنار جاده اصلی پیرانشهر به سردشت است و آب این رود با پیوستن به چند رودخانه از جمله آب‌های منطقه سرشاخان مهاباد رودخانه خروشان «کلوی» یا «زاب» را ایجاد کرده که پس از عبور از دره معروف و زیبای «گرژال» و کنار شهر سردشت به خاک کردستان عراق وارد می‌شود. سرچشمه اصلی این رود کوه‌های قندیل است.

 کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و پوشش گیاهی و عبور رودخانه‌ای عظیم و پر آب، این منطقه از کردستان را به یکی از زیبا‌ترین نواحی ایران تبدیل کرده است.

فصل بهار و ماه اردیبهشت بهترین فصل برای دیدن منطقه است. هرچند جنگل خرپاپ پاییز بسیار نیز زیبایی دارد.

مسیر دسترسی

در مسیر جاده مهاباد به ارومیه بعد از ۲۵ کیلومتر به سه‌راهی نقده می‌رسیم. با گذشتن از بخش محمدیار حدود ۱۵ کیلومتر تا نقده راه است و از نقده به طرف پیرانشهر و بعد از طی ۲۰ کیلومتر در جاده پیرانشهر به سردشت به روستای «گه‌زگه‌سک منگور» رسید. این روستا کنار جاده اصلی قرار دارد.

برای رسیدن به آبشار از دو مسیر دره پردانان و یا یال بالاسری روستای مذکور می‌توان بهره برد که از هر کدام تقریباً ۳ ساعت راه است.

منابع:

سایت کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

گروه کوهنوردی اوراز مهاباد