لزوم پرهیز از روش‌های سنتی در بورس کشاورزی

لزوم پرهیز از روش‌های سنتی در بورس کشاورزی کاهش ریسک‌های معاملاتی در بخش کشاورزی بسیار قابل‌توجه است و این موضوع زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که به مجموع مولفه‌های داخلی و جهانی توجه کنیم و از روش‌های سنتی فاصله بگیریم. به گزارش ایلنا، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار پذیرش تحولات در مبادلات کالایی به ویژه بخش […]

لزوم پرهیز از روش‌های سنتی در بورس کشاورزی

کاهش ریسک‌های معاملاتی در بخش کشاورزی بسیار قابل‌توجه است و این موضوع زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که به مجموع مولفه‌های داخلی و جهانی توجه کنیم و از روش‌های سنتی فاصله بگیریم.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار پذیرش تحولات در مبادلات کالایی به ویژه بخش کشاورزی عامل مهمی در رونق معاملات دانست و عنوان کرد: کاهش ریسک‌های معاملاتی در بخش کشاورزی بسیار قابل‌توجه است و این موضوع زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که به مجموع مولفه‌های داخلی و جهانی توجه کنیم و از روش‌های سنتی فاصله بگیریم.

حسن رضایی‌پور ادامه داد: جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بورس کالای ایران به این دلیل صورت گرفت که از معاملات سنتی فاصله بگیریم و خریداران به واسطه عرضه محصول در این بازار مالی از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به سمت معاملات روی آورند.

وی همچنین به عرضه گندم خوراکی شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: گندم یک کالای استراتژیک بوده و در انحصار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دارد قیمت گندم نیز توسط این شرکت تعیین می‌شود و بورس کالا هیچ دخل و تصرفی در نحوه قیمت‌گذاری این محصول ندارد.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار اظهار داشت: عده‌ای به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت کافی از نحوه انجام معاملات به صورت قیمت تضمینی بیان می‌کنند که بهای گندم داخلی از محصول گندم خارجی گران‌تر است، در صورتی آنها کیفیت بیش‌تر گندم داخلی و رقم پریمیوم در فرمول قیمت‌گذاری گندم را به فاکتورهای مختلفی همچون تغییر شرایط آب و هوایی، هزینه حمل و نقل و بسیاری دیگر از عوامل را در نظر نمی‌گیرند، بنابراین بازرگانی دولتی برای این‌که این ابهامات را برطرف کند، بهتر است نحوه قیمت‌گذاری خود را تغییر دهد، بیش از ۹۰ درصد عرضه این محصول از طریق این شرکت است که آن هم محصول خود را با یک قیمت ثابت در تمام فصول سال عرضه می‌کند و هیچ نگاهی به نوسان قیمت گندم در بازار ندارد.