نیمی از خودروهای کشور در باتلاق فرسودگی

معاون وزیر صمت، گفت: ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور نیازمند نوسازی است. همچنین در تهران سه‌میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲٫۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشاد مقیمی؛ موضوع نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژه‌های کلیدی حوزه صنعت معرفی کرد و با ارائه آماری، اظهار کرد: […]

معاون وزیر صمت، گفت: ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور نیازمند نوسازی است. همچنین در تهران سه‌میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲٫۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشاد مقیمی؛ موضوع نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژه‌های کلیدی حوزه صنعت معرفی کرد و با ارائه آماری، اظهار کرد: ما بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حمل‌و‌نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودرو‌ها در شرایط فرسودگی هستند. وی تأکید کرد: فرسودگی ناوگان نه‌تنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد می‌کند، بلکه آثار زیست‌محیطی قابل‌توجهی هم بر جای گذاشته است. مقیمی؛ توضیح داد: فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل ده‌ها دستگاه و ذی‌نفع است و برای تحقق آن مجموعه‌ای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است. وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیط‌زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجربه صرفه‌جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ به‌طوری که مجموع صرفه‌جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱٫۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. مقیمی؛ همچنین از آغاز فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده از خردادماه امسال خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۲هزار مالک موتورسیکلت ثبت‌نام شده است. وی خاطرنشان کرد: در تهران سه‌میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲٫۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آن‌ها بیش از چهار برابر خودرو‌هاست. رئیس هیئت‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، افزود: ۸۰ درصد این موتورسیکلت‌‌ها کاربراتوری هستند که با اسقاط آن‌ها گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد. وی درباره بسته‌های حمایتی نیز توضیح داد: برای متقاضیان اسقاط مشوق‌های کالا و نقدی پیش‌بینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت‌های کم‌مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد. مقیمی؛ همچنین گفت: ۱۵۰ شناور در کشور وجود دارد که باید اسقاط شوند، اما فرآیند اسقاط آن‌‌ها هنوز فراهم و تعریف نشده است. وی افزود: بیش از ۶۰۰ واگن در سال قابلیت اسقاط دارند، اما شرایطی برای اسقاط آن‌ها نیز فراهم نشده است. معاون وزیر صمت، بر ضرورت پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاست‌های کلان صنعتی و زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف نهایی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصت‌های اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است.