خدمات پس از فروش و قطعات یدکی حلقه گمشده صنعت موتورسیکلت

با توجه به این موضوع که خرید و فروش موتورسیکلت طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت خودرو بالا رفته، همین موضوع باعث شده انواع و اقسام برند‌های موتورسیکلت وارد بازار کشور شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، حمید محله‌ای، سرپرست دفتر آمار و خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به […]

با توجه به این موضوع که خرید و فروش موتورسیکلت طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت خودرو بالا رفته، همین موضوع باعث شده انواع و اقسام برند‌های موتورسیکلت وارد بازار کشور شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، حمید محله‌ای، سرپرست دفتر آمار و خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اهمیت تأمین قطعات یدکی در حوزه خدمات پس از فروش، گفت: ستون اصلی خدمات پس از فروش در تمامی صنایع، تأمین قطعات یدکی است و این موضوع در صنعت موتورسیکلت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. وی افزود: در حال‌حاضر بازار با کمبود قطعات یدکی موتورسیکلت مواجه است و این مسئله به‌طور مستقیم بر کیفیت خدمات پس از فروش تأثیر منفی گذاشته است. محله‌ای؛ گفت: براساس قانون، واردکنندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف به تأمین قطعات یدکی هستند. خوشبختانه وزارت صمت برای رفع این مشکل اقداماتی را آغاز کرده و تأمین ارز برای واردات قطعات یدکی در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی، آثار این تصمیم تا حدود یک ماه آینده در بازار مشاهده خواهد شد. سرپرست دفتر آمار و خدمات بازرگانی وزارت صمت، تصریح کرد: طبق ارزیابی‌های انجام‌شده، بیش از ۴۵ شرکت تولیدکننده و مونتاژکننده موتورسیکلت نتوانسته‌اند حداقل امتیازات لازم را در بخش خدمات پس از فروش کسب کنند. وی افزود: برای این شرکت‌ها مهلت سه‌ماه‌های در نظر گرفته شده که روبه پایان است و در صورت عدم رعایت استانداردهای تعیین‌شده، از واردات آن‌ها جلوگیری خواهد شد. محله‌ای؛ با تأکید بر اینکه تولید کالا باید همراه با تعهد در ارائه خدمات پس از فروش باشد، گفت: برنامه‌های وزارت صمت در این حوزه مقطعی نیست و با رویکردی بلندمدت دنبال می‌شود. وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌های جدید، مقرر شده درصدی از واردات به ورود قطعات یدکی اختصاص یابد تا تنها مجموعه کامل قطعات وارد و به موتورسیکلت تبدیل نشود.  محله‌ای؛ یادآور شد: زیرساخت‌های لازم برای توسعه خدمات پس از فروش در کشور فراهم است، اما اراده و پیگیری فعالان صنعت در این مسیر نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. وزارت صمت در برابر شرکت‌هایی که صرفاً به فروش فکر می‌کنند و خدمات مناسب ارائه نمی‌دهند، رویکرد نظارتی و برخوردی خواهد داشت. همچنین یوسف ابوطالبی؛ مدیر یک شرکت تولید موتورسیکلت، درخصوص اینکه چرا الزام قانونی خدمات پس از فروش رعایت نمی‌شود، با انتقاد از رویه موجود، گفت: افزایش تنوع موتورسیکلت‌‌ها به جای خدمت به مصرف‌کننده، در عمل به سود شرکت‌های خارجی و زیان مردم ایران تمام شده است. ابوطالبی؛ افزود: شرکت‌های مادر خارجی قطعات موتورسیکلت‌های خود را عمداً متفاوت طراحی می‌کنند تا وابستگی مشتریان به خدمات پس از فروش افزایش یابد. این سیاست در بازار ایران نیز تکرار شده و موجب سردرگمی مصرف‌کنندگان شده است. وی با اشاره به نمونه موفق هوندا ۱۲۵ اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند قطعات این مدل را بدون وابستگی خارجی تولید کنند و این الگو باید در سایر مدل‌‌ها نیز تکرار شود. ابوطالبی؛ بر ضرورت نظارت دقیق وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، تأکید کرد و گفت: وزارتخانه باید سازوکاری ایجاد کند تا شرکت‌ها نتوانند الزامات خدمات پس از فروش را دور بزنند. در حال‌حاضر، برخی با استفاده از خلأهای قانونی یا لابی‌های غیررسمی از اجرای قانون شانه خالی می‌کنند. ابوطالبی؛ راه‌حل اصلی را در سرمایه‌گذاری داخلی برای تولید قطعات یدکی دانست و افزود: شرکت‌های واردکننده باید موظف به تولید یا مونتاژ قطعات در داخل کشور شوند تا هم قیمت کاهش یابد و هم کیفیت افزایش پیدا کند. وی در ادامه، تصریح کرد: پایان واقعی مشکلات زمانی فرا می‌رسد که زیرساخت‌های تولید قطعات از قالب‌سازی تا تولید فلزی و پلاستیکی در کشور ایجاد شود. در حال‌حاضر، بسیاری از قطعات داخلی از نمونه‌های چینی ارزان‌تر و باکیفیت‌تر هستند. وی تأکید کرد: مدیریت هدفمند واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، می‌تواند وابستگی به واردات را کاهش دهد و تا زمانی که قطعات از خارج تأمین شوند، خدمات پس از فروش نیز پرهزینه و ناکارآمد باقی می‌ماند.