آبشار «توف سورنگان» جاذبه‌ای از طبیعت شمال استان چهار محال و بختیاری

آبشار «توف سورنگان» جاذبه‌ای از طبیعت شمال استان چهار محال و بختیاری ناصر بهزادفر- آبشار توف سورنگان در شمال‌غربی شهرکرد و شمال‌شرقی چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. این آبشار با دهانه‌ای حدود ۲۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر بر زمین می‌ریزد و آب آبشار پس از طی ۲۰ متر با آبی که […]

آبشار «توف سورنگان» جاذبه‌ای از طبیعت شمال استان چهار محال و بختیاری

ناصر بهزادفر- آبشار توف سورنگان در شمال‌غربی شهرکرد و شمال‌شرقی چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع است.

این آبشار با دهانه‌ای حدود ۲۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر بر زمین می‌ریزد و آب آبشار پس از طی ۲۰ متر با آبی که از برف‌های کوه پیر سلیم سرچشمه می‌گیرد یکی شده و رودخانه سورنگان را شکل می‌دهد که در دره سورنگان جریان دارد.

مسیر دسترسی

از شهرکرد به دو طریق می‌توان به سمت این آبشار حرکت نمود مسیر اول از شهرکرد به سمت سودجان حرکت می‌کنیم تا به دو راهی میان رودان می‌رسیم آن‌گاه روستا‌های مهدی‌آباد، فانی‌آباد و محمد‌آباد را پشت سر می‌گذاریم تا به روستای نیاکان که در ۱۰۲ کیلومتری مرکز استان است، می‌رسیم .

مسیر دیگر از شهرکرد به سمت چلگرد حرکت می‌کنیم تا به روستای نیاکان می‌رسیم که مسافت ۱۱۰ کیلومتر از مرکز استان است. در جهت غرب شروع به حرکت می‌کنیم بعد از یک کیلو‌متر به درختان و باغ مصفایی می‌رسیم. این زیبایی کمی مسیر را به سمت جنوب غربی تغییر می‌دهد بعد از ۱۰۰ متر در یک شیب ملایم به چادر‌های عشایر و چشمه بسیار زیبای نمد زن می‌رسیم.

 

بعد به سمت جنوب غرب در یک شیب نسبتاً تند که پوشیده از گونه‌های متراکم است رو به بالا حرکت می‌کنیم، بعد از طی دو شیب بر روی گردنه‌ای به نام چال خشکه قرار می‌گیریم، از گردنه پایین می‌رویم کمی شیب تند است. پس از فرود از کنار چادرهای وارگه عزیز سلیمانی، در دامنه گردنه چال خشکه به سمت غرب حدود ۵۰۰ متر ادامه می‌دهیم. به چشمه‌های مستعدی می‌رسیم که بیانگر سرمنشأ‌های آبشار است. از کنار این آبریزها و چشمه‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنیم، پس از طی ۲۰۰ متر به آبشار می‌رسیم. حدود ۴ ساعت از روستای نیاکان تا آبشار زمان لازم است .