عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:طلبکاران دولت یازدهم چه کسانی هستند!

  سیدمرتضی افقه یک چهره ‌شناخته شده ‌اقتصادی ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. وی دارای دکترای اقتصاد توسعه از دانشگاه بیرمنگام کشور انگلستان می‌باشد و تا به امروز ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز‌، مدیر کلی برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی- استانداری خوزستان، معاونت سیاسی- امنیتی استانداری خوزستان و […]

 

سیدمرتضی افقه یک چهره ‌شناخته شده ‌اقتصادی ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. وی دارای دکترای اقتصاد توسعه از دانشگاه بیرمنگام کشور انگلستان می‌باشد و تا به امروز ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز‌، مدیر کلی برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی- استانداری خوزستان، معاونت سیاسی- امنیتی استانداری خوزستان و مدیر کلی دبیرخانه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی را در رزومه ‌کاری خود دارد. به گفته وی در حال حاضر توافق صورت گرفته است و چون رقبای سیاسی بر آثار مثبت توافق واقف هستند، می‌دانند که این توافق وجهه مخرب آن‌‌‌ها را در ذهن مردم برای انتخابات‌های بعدی بدتر می‌کند و از این بابت فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

سید مرتضی افقه در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان «‌اقتصاد مقاومتی‌، اقدام‌ و عمل‌»، گفت: پیشرفت‌های اقتصادی منوط به آرامش و ثبات سیاسی است و در ایران نیز روابط خارجی تأثیر زیادی بر اقتصاد دارد.

این اقتصاددان معتقد است که مرور شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی موجود نشان می‌دهد که تا‌کنون در رفع دغدغه‌های اساسی مردم در معیشت و رفاه، ناکام بوده‌ایم.

وی دو دلیل را برای این ناکامی متصور است و می‌گوید‌: دلیل اول این‌که تا‌کنون شعارهای تعیین‌شده جدی گرفته نشده‌اند و هر سال با گذراندن سمینار‌‌ها و سخنرانی‌‌‌ها و شعار‌‌ها پیرامون نام تعیین‌شده برای سال جدید‌، آن سال را سپری کرده‌ایم‌ و دوم این‌که، نیل به هدف تعیین‌شده مورد توجه بوده اما راه رسیدن به آن را بلد نبوده‌ایم و به خطا رفته‌ایم، البته دلیل سومی نیز ممکن است وجود داشته باشد و آن ترکیب هر دو دلیل است، یعنی ضمن هیاهوهای بی‌حاصل، بخش‌های اصلی نظام تصمیم‌گیری قصد اقدام داشته‌اند اما شیوه و راه نیل به آن را نمی‌دانسته‌اند.

وی می‌افزاید: ما از یک‌سو وابسته به درآمد نفتی هستیم و از سوی دیگر به کالای ساخته شده دیگر کشور‌‌‌ها برای صنایع موجود در کشور نیازمند هستیم پس روابط سیاسی و به تبع آن تجارت خارجی در متغیرهای اقتصادی کشور ما تأثیر به‌سزایی دارد.

این اقتصاددان ابراز عقیده کرد: یکی از پیش نیازهای روابط خارجی‌، ثبات سیاسی و یا پایین بودن تنش‌های سیاسی است که دیدیم وقتی تنش‌های سیاسی در دولت احمدی‌نژاد به نقطه اوج خود رسید، بد‌‌ترین تبعات اقتصادی را برای کشور به همراه داشت. حتی رویکردهای اقتصادی دولت‌های نهم ‌و دهم به دولت روحانی نیز رسید و جالب اینجاست که همان‌هایی که مسبب ضربه به اقتصاد ایران بودند الان جزو طلبکارهای دولت یازدهم به شمار می‌روند!

وی خاطرنشان ‌کرد: رییس‌جمهور به درستی اولین اولویت کشور را آرامش سیاسی در روابط بین‌الملل در نظر گرفت‌. البته دو سال سخت نیز سپری کرد. اما از همان روزهای اول انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران‌، خوش‌بینی و اثرات مثبت اقتصادی در عرصه بین‌المللی از جمله تثبیت نرخ ارز و بقیه متغیر‌‌ها را به دنبال داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در حال حاضر توافق صورت گرفته است و چون رقبای سیاسی بر آثار مثبت توافق واقف هستند، می‌دانند که این توافق وجهه مخرب آن‌‌‌ها را در ذهن مردم برای انتخابات‌های بعدی بدتر می‌کند و از این بابت فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

افقه، نمود برجسته رقبای سیاسی دولت را جبهه پایداری دانست و تصریح ‌کرد: اصولگرا‌‌ها هم با این‌که نسبت به نقش منفی خود در همه تحولات در دوران‌هایی که سر کار بودند‌، آگاه هستند ولی با سکوت خود نسبت به این گروه اجازه می‌دهند که جبهه‌ پایداری و حامیان آن‌‌‌ها در شرایط کنونی به سیاه‌نمایی دولت بپردازند و متأسفانه رسانه‌ ملی و انبوه رسانه‌های جناح اصولگرا نیز دیدگاه‌های این گروه را منتشر می‌کنند.

وی گفت‌: بعد از انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی‌، نگرانی جبهه‌ پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری تشدید شده است‌، از این‌رو اقدام به سیاه‌نمایی دولت کرده‌اند و با توجه به جایگاهی که در قدرت دارند می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند تا امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را به خطر بیاندازند و نتوانیم از فرصت‌های پس از برجام و انجام توافقات به نحو حداکثری استفاده کنیم.

افقه گفت: به کندی پیش رفتن آثار توافقات پس از برجام‌، چماقی به دست پایداری‌ها داده است تا به‌کارهای خرابکارانه ‌خود علیه دولت ادامه دهند‌. به نظر می‌رسد جناح راست نیز به این موضوع واقف است ولی سکوت اختیار کرده است.

سیاه‌نمایی علیه دولت می‌تواند مانع تحقق شعار اقتصاد مقاومتی گردد.

متأسفانه به نظر می‌رسد جبهه ‌پایداری منافع گروهی خود را به شدت به منافع ملی ترجیح می‌دهد و حاضر است مردم امسال را به سختی بگذرانند ولی شرایطی پیش آید تا دوباره کرسی ریاست جمهوری را به دست بیاورند!

این اقتصاد‌دادن در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چه باید کرد، اظهار کرد: می‌توان گفت برای جلوگیری از چنین کارشکنی‌هایی مسؤولین اصلی کشور و رادیو و تلویزیون باید بر شرایط موجود کنترل کافی داشته باشند و از سیاه‌نمایی دولت جلوگیری کنند و قاطعانه با این نوع برخورد‌‌ها مقابله کنند و اگر این شرایط ادامه یابد ممکن است شعار امسال که اقتصاد مقاومتی‌، اقدام و عمل می‌باشد نیز تحقق پیدا نکند.

افقه اضافه ‌کرد: در دوره ‌احمدی‌نژاد حتی نقد هم سیاه‌نمایی دولت تلقی می‌شد و این درحالی بود که نقدکنندگان دولت‌های دهم و یازدهم رسانه‌هایی بودند که قدرتی نیز نداشتند و علامت منفی به سرمایه‌گذاران داخلی ‌و خارجی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دادند‌. اما آن‌چه امروز رخ می‌دهد سیاه‌نمایی توسط جناح‌های قدرتمند است که در این خصوص مسؤولین باید با قدرت وارد شوند و از سیاه‌نمایی دولت توسط این جناح‌‌‌ها جلوگیری کنند. تا رکود و بیکاری تداوم پیدا نکند.

وی تصریح‌ کرد: به نظر می‌رسد رسانه‌ها در نگاه مردم می‌توانند تأثیر مثبتی داشته باشند و می‌توانند از تأثیر هجمه ‌پایداری‌ها به دولت بکاهند و این هجمه‌ها را خنثی کنند و البته خطاهای دولت نیز باید نقد شوند ولی باید مانع سیاه‌نمایی شویم. اگر این‌کار را کردیم می‌توانیم به بهبود وضعیت امیدوار شویم.

شرایط اقتصادی بسیار بهتر از گذشته است

وی در عین حال گفت: بدشانسی که دولت روحانی و مردم ایران نیز در حال حاضر با آن مواجه می‌باشند کاهش شدید قیمت نفت است و این در حالی است که در دولت احمدی‌نژاد نفت از بالا‌‌ترین قیمت در تاریخ کشور برخوردار بود‌. البته متأسفانه بخش عظیمی از آن منابع را با بی‌تدبیری از دست دادیم پس ما علی‌رغم این‌که در برهه‌ای قرار داریم که قیمت نفت نازل‌‌‌ترین سطح را سپری می‌کند بدهی‌های دولت قبل را نیز بر دوش داریم‌، اما کاهش تنش‌های سیاسی می‌تواند نکته ‌مثبت بالقوه‌ای برایمان باشد.

 

افقه شرایط اقتصادی کشور را نسبت با سال‌های گذشته و نسبت به آن چیزی که اگر احمدی‌نژاد با تفکرش بود را بسیار بهتر دانست و گفت: روند رشد قیمت‌ها که قدرت خرید مردم را تعیین می‌کند نسبتاً تثبیت و کند شده است‌. البته این روند در هیچ کشوری متوقف نخواهد شد‌. ولی ما هنوز در رکود به سر می‌بریم و برای خروج از این رکود باید به ثبات سیاسی برسیم تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی چشم‌اندازی روشنی را برای سرمایه‌گذاری در ایران ببینند و تا این سرمایه‌گذاری‌ها صورت نگیرد نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه به صورت واقعی از رکود خارج می‌شویم. البته دولت می‌تواند از درآمدهای حاصل شده پس از برجام یک‌سری اقدامات را انجام دهد ولی برای این‌که به امیدهای مردم پاسخ داده شود، این اقدامات کافی نیست.