غار زنده شیخ اسفراین

  غار زنده شیخ اسفراین ناصر بهزادفر- غار گسک (یِرقیستان) در جنوب شهرستان اسفراین قرار دارد. یِرقی کلمه‌ای ترکی است و به معنای نوعی درخت می‌باشد که از آن برای ساخت دسته بیل توسط بومیان منطقه استفاده می‌شود. شاید به خاطر وجود استالاگمیت‌های فراوان صاف و بلندی که به شکل دسته بیل یا مشابه آن […]

 

غار زنده شیخ اسفراین

ناصر بهزادفر- غار گسک (یِرقیستان) در جنوب شهرستان اسفراین قرار دارد.

یِرقی کلمه‌ای ترکی است و به معنای نوعی درخت می‌باشد که از آن برای ساخت دسته بیل توسط بومیان منطقه استفاده می‌شود. شاید به خاطر وجود استالاگمیت‌های فراوان صاف و بلندی که به شکل دسته بیل یا مشابه آن در این غار موجود است، نام آن را یِرقیستان گذاشته‌اند. از آنجا که این غار توسط محمدرضا‌شیخ کشف شد، به آن، غار شیخ نیز می‌گویند. این غار دارای ۳ حلقه چاه به عمق‌های ۱۰، ۱۵ و ۴۵ متر می‌باشد. همچنین این غار از غارهای زنده بوده و هم‌اکنون در آن ساخت استالاگمیت و استالاکتیت ادامه دارد. در این غار تعدادی خفاش نیز زندگی می‌کنند.

دهانه این غار به طول ۵ متر به صورت تونل سنگی و به ارتفاع ۵٫۱ متر می‌باشد.

از دیواره ۳ متری پس از تونل با حمایت طناب پایین رفته تا به پرتگاه اصلی آن می‌رسیم. سپس به دالان وسیع و بلندی وارد می‌شویم و پس از دالان به لبه چاه بزرگی خواهیم رسید. این چاه ۱۵ متر عمق دارد. از دالان سوم ۲۵ متری که سراسر آن را چکنده‌ها و چکیده‌های جالبی احاطه کرده‌اند؛ می‌گذریم، در انتهای دالان به شکاف بزرگی در جهت سقف به طرف بالا می‌رسیم.

مسیر دسترسی

مسیر بجنورد به اسفراین و سپس به سوی صفی‌آباد را پشت سر می‌گذاریم. از صفی‌آباد به سمت روستای گسک حرکت می‌کنیم. غار در شمال این روستا واقع شده است. به سمت شمال این روستا حرکت کرده در ادامه مسیر به منطقه سرسبزی به نام درگِدر می‌رسیم. پس از پشت سر گذاشتن این مسیر به استخر بزرگی می‌رسیم آن را هم پشت سر می‌گذاریم و پس از مدتی راهپیمایی از داخل دره و پشت سرگذاشتن دو تپه کوچک به محوطه وسیعی رسیده به سمت دهانه غار که به خوبی از محل مسطح مشخص است به پیش می‌رویم.

منابع:

 

سایت سیری در ایران