بانک‌ها خلاف جهت اقتصاد مقاومتی شنا می‌کنند!

    رامین شاهی در زمان تدوین برنامه پنجم توسعه در مجلس هشتم، رییس کل سابق بانک مرکزی در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های بزرگ نظام بانکی و پولی برای رشد و توسعه یک کشور گفت و اعلام کرد با سیاست‌گذاری‌های درست در بانک مرکزی حتی می‌توان اقتصاد ایران را در میان ۵-۶ […]

 

 

رامین شاهی

در زمان تدوین برنامه پنجم توسعه در مجلس هشتم، رییس کل سابق بانک مرکزی در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های بزرگ نظام بانکی و پولی برای رشد و توسعه یک کشور گفت و اعلام کرد با سیاست‌گذاری‌های درست در بانک مرکزی حتی می‌توان اقتصاد ایران را در میان ۵-۶ کشور اول جهان، مشاهده کرد.

در حالی که برنامه پنجم رو به پایان است و تمام این سال‌ها، از سوی مقام معظم رهبری، با محوریت اقتصادی، نام‌گذاری می‌شود، لیکن اقتصاد کشورمان همچنان با مشکلات جدی مواجه است و برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، کارهای  بسیاری انجام نشده و باقی‌ مانده است.

بخشی از مشکلات کشور، چالش تولید پایین و عدم سوددهی مناسب در این حوزه است و بخش دیگر این کلاف سردرگم، سیاست‌های غلط پولی و مالی است که از سوی مجموعه بانک‌های کشور صورت می‌گیرد

به واقع نرخ بالای سود سپرده‌گذاری‌ها در مجموعه بانک‌های کشور از کدام استدلال اقتصادی ناشی شده است؟ چرا تورم کشور زیر ۱۲ تا ۱۳ درصد است ولی کم‌ترین نرخ سود بانکی دست‌کم ۵ درصد از نرخ تورم بیش‌تر می‌باشد و تازه این در حالی است که مؤسسات پولی و مالی سود به مراتب بالاتری را به سپرده‌گذاران خود می‌پردازند و عملاً به دستورالعمل‌های بانک مرکزی توجهی نمی‌کنند.

در این راستا، این سؤال مطرح است که چرا و بر چه پایه و اساسی در چند سال گذشته بانک‌های خصوصی و از آن مهم‌تر مؤسسات اعتباری به صورت قارچ رشد کرده‌اند؟ کافی است به‌طور اتفاقی به یکی از خیابان‌های تهران بروید، بیش‌ترین چیزی که جلب توجه می‌کند، تعدد وجود انواع شعبات اعتباری با تعداد قابل ملاحظه آگهی سود برای سپرده‌گذاری‌ها است.

بدون شک کشور نیازمند انواع بانک است تا شاهد خدمات‌رسانی بهتری باشیم، لیکن صرف افزایش تعداد بانک‌ها و مؤسسات مالی، بدون توجه به رشد تولید در کشور، چالش‌زاست. زیرا عملاً با بنگاهداری و دلالی انواع مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها در بخش خدمات مواجه هستیم که برخلاف تحقق سیاست دستیابی به تولید و اقتصاد مقاومتی در کشور است. از سویی عدم تبعیت مجموعه بانک‌ها از دستورالعمل‌های بانک مرکزی، کشور را با بی‌ثباتی اقتصادی مواجه کرده است، موضوعی که موجب تشدید بروز رکود اقتصادی در کشور و نیز سنگ‌اندازی در دستیابی به اقتصاد مقاومتی شده است.

ضرورت دارد مجموعه نظام بانکی کشور در جهت حل مشکلات اقتصادی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی حرکت کند و حرکت ناخواسته در خلاف جهت جریان آب را کنار بگذارد.