«تونل برفی ازنا» از شگفت‌انگیز‌‌ترین مناظر دیدنی لرستان

«تونل برفی ازنا» از شگفت‌انگیز‌‌ترین مناظر دیدنی لرستان ناصر بهزادفر- تونل برفی ازنا، در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است. این جاذبه از شگفت‌انگیز‌‌ترین مناظر دیدنی لرستان و شهرستان ازنا محسوب می‌شود که همه‌ ساله مورد بازدید گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد. تونل برفی ازنا در داخل رشته‌کوه اشترانکوه واقع است. […]

«تونل برفی ازنا» از شگفت‌انگیز‌‌ترین مناظر دیدنی لرستان

ناصر بهزادفر- تونل برفی ازنا، در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

این جاذبه از شگفت‌انگیز‌‌ترین مناظر دیدنی لرستان و شهرستان ازنا محسوب می‌شود که همه‌ ساله مورد بازدید گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

تونل برفی ازنا در داخل رشته‌کوه اشترانکوه واقع است. در مسیر حرکت در این منطقه از یکی از زیبا‌‌‌ترین دره‌های اشترانکوه با گیاهان، جانوران، چشمه‌سار‌‌‌ها و رودهای جاری از برف عبور می‌کنیم که صخره‌های رعب‌آور، بسیار بلند و کاملاً عمود در طرفین ما قرار گرفتهاست، به‌حدی که تا نزدیکی ظهر از تابش آفتاب خبری نیست.

منظره زیبای طبیعت این دره همراه با وزش نسیم خنک و رقص گل‌‌‌ها و گیاهان خودرو، حرکات بز و میش‌های وحشی بر صخره‌های بلند اطراف و غرش رود بر سنگ‌های رودخانه از بدیع‌‌‌ترین مناظر طبیعی ایران است.

 در وسط ارتفاعات اشترانکوه به لکه برفی عظیم که در واقع یخچالی چند هزار ساله است، می‌رسیم و رودخانه خروشانی که در کنار آن از آب‌های یخچال مذکور سرچشمه گرفته و از دهانه تونل برفی بیرون می‌آید.

 آب‌های ناشی از ذوب برف‌های بالا‌تر، تونلی به عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۳ متر در زیر یخچال‌‌‌ها ایجاد کرده است؛ تونل برفی تا بالای سراشیبی دره امتداد یافته و ۸۰۰ متر طول دارد تا به برف‌های بالا‌تر از خود متصل شود.

داخل تونل می‌شود رفت ولی بر اثر حرکت رود و وزش باد بسیار سرد احتمال ریزش برف وجود دارد.

مسیر دسترسی

 

ابتدا به شهرستان ازنا می‌رویم، سپس به میدان راه‌آهن رسیده و تابلوی راهنما ما را به سمت دهکده گردشگری دره تخت در جنوب ازنا راهنمایی می‌کند. بعد از طی ۵کیلومتر به روستای دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه می‌رسیم و سپس به سمت شرق حرکت کرده تا بعد از گذشتن از روستاهای مختلف به روستای کمندان برسیم. سپس به سمت دره «ازنادره» حرکت می‌کنیم و وارد آن می‌شویم تا طول دره را به سمت ارتفاعات جایی که برف و تونل برفی در آنجاست بپیماییم.