جنگل «واز» منطقه‌ای زیبا از جنگل‌های هیرکانی

جنگل «واز» منطقه‌ای زیبا از جنگل‌های هیرکانی ناصر بهزادفر- جنگل واز در جنوب نور و در استان مازندران قرار دارد. مساحت این منطقه بیش از ۹ هزار هکتار است. این منطقه‌ کوهستانی، دارای اقلیم مرطوب سرد با رودهای فراوان که از جنگل‌های هیرکانی و مراتع ییلاقی پوشیده شده و به‌صورت اراضی جنگلی جلگه‌ای و میان‌بند، […]

جنگل «واز» منطقه‌ای زیبا از جنگل‌های هیرکانی

ناصر بهزادفر- جنگل واز در جنوب نور و در استان مازندران قرار دارد. مساحت این منطقه بیش از ۹ هزار هکتار است.

این منطقه‌ کوهستانی، دارای اقلیم مرطوب سرد با رودهای فراوان که از جنگل‌های هیرکانی و مراتع ییلاقی پوشیده شده و به‌صورت اراضی جنگلی جلگه‌ای و میان‌بند، دامنه‌های جنگلی کم‌ارتفاع است. این جنگل مأمن راش، افرا، بلوط و… است.

گونه‌های اصلی جانوری این منطقه، پلنگ، مرال، شوکا، خرس‌قهوه‌ای، سیاه‌گوش، کبک، شغال و گراز است.

جنگل واز را روستاهای «واز»، «نوجمه»، «رودبارک» و «ایزوا» محصور کرده‌اند.

جنگل واز یکی از جنگل‌های بکر ایران به‌حساب می‌آید که زیبایی‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است. این جنگل زیبا واقع در استان مازندران می‌باشد. راه‌های خاکی جنگل «واز» شهرستان نور، از میان درختانی می‌گذرد که هر کدام قدیمی‌‌ترین داستان‌های زمین را بلدند و کوه‌هایی را پوشانده‌اند که کم‌تر کسی از پستی و بلندی‌هایش عبور نکرده است.

جنگل واز که بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است، در اواخر تابستان مه‌آلود و با نم‌نم باران پذیرای جویندگانش است و در ماه نخست و دوم پاییز پر از رنگ می‌شود و زیبا‌ترین چهره‌اش را به کسانی نشان می‌دهد که جاده‌های خاکی‌ و جنگلی‌اش را طی می‌کنند.

این جنگل در فصل‌های مختلف دارای زیبایی‌های مختلفی است. بهار و پاییز این جنگل بسیار زیبا است.

مسیر دسترسی

 از جاده هراز به سمت شهر آمل و سپس چمستان حرکت می‌کنیم. به محض خروج از چمستان و یک کیلومتر گذشته از شروع جاده واز، مسیر دوراهی وجود دارد که جاده آسفالت سمت راست به سمت روستای واز می‌رود.

منابع:

 

سایت سیری در ایران، روزنامه دنیای اقتصاد، کویر‌ها و بیابان‌های ایران