«باغ شادی» جنگلی در دنیای کویری استان یزد

«باغ شادی» جنگلی در دنیای کویری استان یزد ناصر بهزادفر-باغ شادی در جنوب‌شرقی شهر هرات و در استان یزد قرار دارد. جنگل باغ شادی در منطقه حفاظت شده باغ شادی قرار دارد و بخشی از جنگل‌های به نسبت انبوه ارتفاعات انتهایی سلسله جبال زاگرس است که از لحاظ گونه‌های شاخص درختی و تراکم و تعداد […]

«باغ شادی» جنگلی در دنیای کویری استان یزد

ناصر بهزادفر-باغ شادی در جنوب‌شرقی شهر هرات و در استان یزد قرار دارد.

جنگل باغ شادی در منطقه حفاظت شده باغ شادی قرار دارد و بخشی از جنگل‌های به نسبت انبوه ارتفاعات انتهایی سلسله جبال زاگرس است که از لحاظ گونه‌های شاخص درختی و تراکم و تعداد و جوامع گیاهی آن با وضعیت موجود سایر نواحی زاگرس تفاوت قابل توجه و چشمگیری داشته و مانند نگین سبزی در دل کویر می‌درخشد.

 موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط مساعد محیطی در این ناحیه، رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی متنوعی از انواع گیاهان و درختان مختلف را به‌وجود آورده است که تراکم و تنوع آنها در منطقه قابل توجه می‌باشد. در ارتفاعات پایینتر بنه‌ـ بادام کوهی و در میانه مخلوط بنه، بادام، کیکم و در منطقه بالا‌دست و با افزایش ارتفاع مخلوط بنه‌ـ کیکم و ارژن قابل مشاهده است. از سایرگونه‌های گیاهی مهم منطقه آنغوزه، زیره سیاه، آویشن، جاشیر، آلوچه وحشی، گون و انواع دیگر گیاهان را می‌توان نام برد.

گونه‌هایی همچون خرس قهوه‌ای، رودک عسل‌خوار، خدنگ، کاراکال، گراز و مانند آن و پرندگان نیز از کبک، دارکوب سوری، سنگ چشم، چرخ ریسک و انواع گنجشک‎‎سانان در این منطقه دیده شده‌اند.

مسیر دسترسی

از شهر یزد در مسیر جنوبی به سوی مهریز و سپس به طرف شهر هرات حرکت می‌کنیم.

انتهای شهر هرات در جاده چاهک وارد می‌شویم – به سمت روستای ولیعصر نرسیده به روستا، سمت چپ، در جاده خاکی به سمت جنگل حرکت می‌کنیم.

منابع:

 

سیری در ایران، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد، سایت گروه طبیعت یزد