ساحل «شیب دراز» محل تولد لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

ساحل «شیب دراز» محل تولد لاک‌پشت‌های پوزه عقابی ناصر بهزادفر- ساحل شیب دراز بخشی از سواحل جنوبی جزیره قشم در روستای شیب دراز است. روستای شیب دراز و سواحل گسترده آن محل حضور لاک‌پشت‌های دریایی و لاک‌پشت‌های منحصربه‌فرد پوزه عقابی است که همه ساله از اواسط اسفندماه تا پایان خرداد برای تخم‌گذاری به این سواحل […]

ساحل «شیب دراز» محل تولد لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

ناصر بهزادفر- ساحل شیب دراز بخشی از سواحل جنوبی جزیره قشم در روستای شیب دراز است.

روستای شیب دراز و سواحل گسترده آن محل حضور لاک‌پشت‌های دریایی و لاک‌پشت‌های منحصربه‌فرد پوزه عقابی است که همه ساله از اواسط اسفندماه تا پایان خرداد برای تخم‌گذاری به این سواحل می‌آیند. هر لاک‌پشت در هر فصل تخم‌گذاری در حدود ۳۰۰ تخم طی ۳ مرحله در ۲۰ روز در چاله‌ای که خود می‌کند، پنهان می‌کند که پس از دو ماه تخم‌ها سر از خاک بر می‌آورند و به طرف نور مهتاب که در دریا منعکس است، حرکت می‌کنند.

از شاهکارهای خلقت این است که بچه‌لاک‌پشت‌هایی که در این محل سر از تخم بر می‌آورند پس از ۳۰ سال که بالغ می‌شوند جهت تخم‌گذاری دوباره به زادگاه خود برمی‌گردند و تخم‌گذاری می‌کنند. دیدن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در هنگام چاله کندن و تخم‌گذاری و دیدن بچه‌لاک‌پشت‌های بسیار کوچک که از تخم بیرون می‌آیند و به طرف نور حرکت می‌کنند از جاذبه‌های کم‌نظیر جزیره پهناور قشم است.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هر ۳ تا ۴ سال یکبار به شرایط تخم‌گذاری می‌رسند که در دو مرحله و به فاصله دو هفته برای تخم‌گذاری به زادگاه خود برمی‌گردند.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از ۴ نوع لاک‌پشت سواحل خلیج‌فارس و یکی از دو گونه لاک‌پشتی است که در ایران تخم‌گذاری می‌کنند.

مسیر دسترسی

ساحل شیب دراز از طریق جاده ساحلی قشم قابل دسترسی است.

 

منبع: http://www.tourism.qeshm.ir