تنوع گونه‌های حیاتی در تالاب «کیاکلایه» لنگرود

تنوع گونه‌های حیاتی در تالاب «کیاکلایه» لنگرود ناصر بهزادفر- تالاب کیاکلایه در جنوب شهر لنگرود و در استان گیلان قرار دارد. این تالاب از جنوب به روستای سالکویه؛ از شمال به پارک فجر لنگرود از شمال به بقعه متبرکه آقا سیدمحمد (سفیدآستانه) در ابتدای ورودی به شهر لنگرود قرار دارد. مساحت این تالاب حدود ۱۵۰ […]

تنوع گونه‌های حیاتی در تالاب «کیاکلایه» لنگرود

ناصر بهزادفر- تالاب کیاکلایه در جنوب شهر لنگرود و در استان گیلان قرار دارد.

این تالاب از جنوب به روستای سالکویه؛ از شمال به پارک فجر لنگرود از شمال به بقعه متبرکه آقا سیدمحمد (سفیدآستانه) در ابتدای ورودی به شهر لنگرود قرار دارد.

مساحت این تالاب حدود ۱۵۰ هکتار بوده است.

تالاب کیاکلایه لنگرود در نظر حاشیه‌نشینان به واسطه تأمین آب زراعی و کم و زیاد شدن آب در طول فصل، معروف به استخر کیاکلایه است.

این تالاب از یک طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر – رشت مواجه است. مناظر شالیزار‌ها و در فاصله اندکی کوهپایه‌ها چشم‌اندازی زیبا به این جاذبه طبیعی بخشیده است.

تالاب کیاکلایه یکی از غنی‌‌ترین تالاب‌های استان گیلان به لحاظ تنوع گونه‌های حیاتی است.

 در این تالاب می‌توانید انواع جانوران و گیاهان را مشاهده کنید. مناظر حاصل از رشد گیاهان در نزدیکی تالاب مثال‌زدنی است. در شرایط فعلی بیش‌تر درخت توسکا و پوشش نی در کیاکلایه دیده می‌شود.

تماشای پرواز پرندگان بر فراز این تالاب از زیبا‌ترین لحظات حضور مهمانان در کنار این پدیده طبیعت لنگرود است. انواع پرندگان کیاکلا عبارتند از: انواع حواصیل، چنگرنوک‌سرخ، انواع کاکایی، آبچلیک پاسرخ، تلیله شکم‌سیاه.

فصل بهار زیبا‌ترین زمان بازدید از کیاکلا است.

مسیر دسترسی

برای دیدار از تالاب کیاکلایه باید به گیلان و منطقه لنگرود سفر کرد. تالاب در جنوب شهر لنگرود قرار دارد.

منابع:

 

تریپ یار، گیلان‌گردی، سیری در ایران