پرسش و پاسخ قانون مناقصات!

روزنامه مناقصه مزایده در راستای آگاهی بیشتر همراهان به بررسی و توضیح مختصر برخی از مفاهیم قانون برگزاری مناقصات پرداخته است که در قالب پرسش و پاسخ در ذیل آمده است.لازم به ذکر است که لینک توضیح مفصل و تخصصی سوالات در صورت وجود مقالات کارشناسانه تهیه شده توسط اعضای کارگزوه علمی مناقصه مزایده در زیر […]

روزنامه مناقصه مزایده در راستای آگاهی بیشتر همراهان به بررسی و توضیح مختصر برخی از مفاهیم قانون برگزاری مناقصات پرداخته است که در قالب پرسش و پاسخ در ذیل آمده است.لازم به ذکر است که لینک توضیح مفصل و تخصصی سوالات در صورت وجود مقالات کارشناسانه تهیه شده توسط اعضای کارگزوه علمی مناقصه مزایده در زیر همان سوال آمده است.

  

  مناقصهگزار کیست؟

  بند ب ماده ۲ – قوای سهگانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکتهای بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (درمواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده مینمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهادکشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمیایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آنها موظفند در برگزاری مناقصه مقررات این قانون را
رعایت
کنند.

***

  چه سازمانهای حکومتی از شمول قانون مناقصات معاف میباشند؟

 تبصره ماده ۱: نیروهای مسلح، تابع مقررات و ضوابط خاص خود بوده و از شمول این قانون مستثنی هستند.

تکلیف نهادهای مستثنی از قانون مناقصات در صورت سکوت آیین نامه داخلی

***

  آیا نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداریها میبایست از این قانون تبعیت کنند؟

 نهادهای عمومی غیردولتی که در صورتی باید از این قانون تبعیت کنند که از بودجه کل کشور استفاده نمایند.

آیا شرکت های نهادهای عمومی مشمول قانون مناقصات می باشند؟!

***

  مناقصه چیست؟

 بند الف ماده ۲: مناقصه فرایندی است رقابتی برای تأمین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصهگری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد واگذار میشود.

***

  اعضای کمیته فنی بازرگانی را چه کسی تعیین میکند؟

 بند د ماده ۲: از سوی مقام مجاز دستگاه مناقصهگزار انتخاب میشود.

***

  مناقصهگر کیست؟

  بند ج ماده ۲ : شخصی حقیقی یا حقوقی است که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت میکند.

***

  در صورتی که مناقصهگری اسناد مناقصه را دریافت نمود ولی در مناقصه شرکت نکرد به عنوان مناقصهگر شناخته میشود؟

  همانطور که در بند ج ماده ۲ آمده است شرکت در مناقصه بر اساس بند الف ماده ۱۵ ق.ب.م با انجام کارهایی معنی پیدا می کند:«پیشنهاد های خود را به ترتیب زیر تهیه و به مناقصه گزار تسلیم کند:۱٫تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها۲٫تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه۳٫دریافت رسید تحویل پیشنهادها»

***

  ارزیابی کیفی چیست؟

  بند ه ماد ه ۲: عبارت است از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصهگران که از سوی مناقصهگزار یا به تشخیص وی توسط کمیته فنی بازرگانی انجام میشود. در اصل ارزیابی کیفی ارزیابی صلاحیت انجام کار مناقصهگر میباشد و درصدد ارزیابی خود مناقصهگر میباشد و به پیشنهاد مناقصهگر کاری ندارد.

***

  ارزیابی فنی بازرگانی چیست؟

  بند و ماده ۲: فرایندی است که درآن مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و سایر ویژگیهای فنی بازرگانی پیشنهادهای مناقصهگران بررسی، ارزیابی و پیشنهادهای قابل قبول برگزیده میشوند. در اصل ارزیابی فنی ارزیابی پیشنهاد فنی مناقصهگر و مقبولیت و کیفیت پیشنهاد وی براساس معیارهای اعلام شده میباشد.

آیا کمیته فنی‌بازرگانی در مناقصات یک مرحله‌ای پیش‌بینی شده است؟

***

  آیا انجام ارزیابی کیفی در مناقصه  الزامی است؟

  طبق بند د ماده ۹: ارزیابی کیفی مناقصهگران در صورت لزوم ذکر کرده است ولی اصل بر انجام آن و اجباری بودن آن است فقط در برخی موارد به علت انجام آن در گذشته الزام به انجام آن نیست.

اعتبار گواهی صلاحیت مناقصه‌گر، در زمان ارزیابی کیفی مبنا است یا زمان ارائه پیشنهاد قیمت؟

***

  در چه نوع مناقصاتی انجام ارزیابی کیفی الزامی نمیباشد؟

  در مناقصات محدودی که از لیست خود دستگاه یا لیستهای دستگاه مرکزی و یا نهادهای تخصصی و  یا در ارزیابی ساده .

ارزیابی کیفی الزامی است یا اختیاری؟

چرا ارزیابی کیفی در مناقصات یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای اجباری و ضروری است؟

***

  انحصار به چند صورت محقق میشود؟

  بند ط ماده ۲: انحصار: انحصار در معامله عبارت است از یگانه بودن متقاضی شرکت در معامله که به طرق زیر تعیین میشود:

۱- اعلان هیأت وزیران برای کالاها و خدماتی که در انحصار دولت است.

۲- انتشار آگهی عمومی و ایجاب تنها یک متقاضی برای انجام معامله.

همچنین طبق بند ب ماده ۱۰ آییننامه اجرای بند ج ماده ۱۲ در صورتی که تعداد افراد واجدالشرایط به حد نصاب نرسد برای یک بار فرایند فرایند ارزیابی تجدید میشود و در ارزیابی دوم با حداقل دو مناقصهگر که دارای بالاترین امتیاز باشند مناقصه برگزار میشود در غیراین صورت طبق جزء ۲ بند ط ماده ۲ قانون تأمینکننده یاد شده انحصاری تلقی و معامله طبق بند الف ماده ۲۹ قانون انجام میشود.

***

  روشهای انجام مناقصه چند نوع است؟

  براساس طبقهبندی ماده ۳ و روش اعلام شده در روش  ۱۱ق.ب.م.

مناقصه بر ۳ نوع میباشد:

مناقصه کوچک، مناقصه متوسط، مناقصه عمده.

***

  مناقصات از نظر مراحل بررسی چند نوع میباشند؟

  ماده ۴ بند الف- مناقصات از نظر مراحل بررسی به انواع زیرطبقهبندی میشوند:

۱- مناقصه یک مرحلهای: مناقصهای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصهگران در یک جلسهگشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین میشود.

۲- مناقصه دو مرحلهای: مناقصهای است که به تشخیص مناقصهگزار، بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد. در این مناقصه، کمیته فنی بازرگانی تشکیل میشود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصهگزارش میکند و براساس مفاد ماده (۱۹) این قانون برنده مناقصه تعیین میشود.

مناقصه دو مرحله‌ای چیست ؟

مناقصه دو مرحله ای ؛ کی و کجا ؟!

***

  مناقصات از نظر روش دعوت از مناقصهگران چند نوع میباشند ؟

  ماده ۴ بند ب – مناقصات از نظر روش دعوت مناقصهگران به انواع زیر طبقهبندی میشوند:

۱- مناقصه عمومی: مناقصهای است که در آن فراخوان مناقصه از طریق آگهیعمومی به اطلاع مناقصهگران میرسد.

۲- مناقصه محدود: مناقصهای است که در آن به تشخیص و مسؤولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصهگزار، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر ادله تأیید شود. فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصهگران صلاحیتدار [براساس ضوابط موضوع مواد (۱۳) و (۲۷) این قانون‌‌] به اطلاع مناقصهگران میرسد.

تبدیل مناقصه عمومی به محدود ؟!!

بررسی جایگاه فهرست بلند در مناقصات محدود و اصول و ابهامات آن

توضیح عبارت «حداقل تعداد مناقصه‌گران واجد شرایط برای دعوت به مناقصه محدود»

***

  اعضای کمیسیون مناقصات چه کسانی میباشند؟

  ماده ۵ بند الف.

الف – کمیسیون مناقصه از اعضای زیر تشکیل میشود:

۱ – رییس دستگاه مناقصهگزار یا نماینده وی.

۲- ذیحساب یا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصهگزار حسب مورد.

۳- مسؤول فنی دستگاه مناقصهگزار یا واحدی که مناقصه به درخواست وی برگزار میشود.

***

  کمیسیون با حضور چند نفر از اعضا رسمیت دارد و تصمیمات با رای چند نفر از اعضا معتبر میباشد.

  ماده ۵ بند ج.

کمیسیون با حضور هر۳ نفر اعضای مزبور رسمیت دارد و تمام اعضا مکلف بهحضور در جلسه و ابرازنظر هستند. تصمیمات کمیسیون با رأی اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.

***

  در چه مناقصاتی حضور رییس دستگاه مناقصهگزار اجباری میباشد؟

  ماده ۵ بند د – در مناقصات دو مرحلهای کمیسیون، مناقصه با حضور رییس دستگاه مناقصهگزار تشکیل میشود پس حضور وی الزامی است.

***

  اعضای کمیسیون در شرکتهای دولتی چگونه تعیین میشوند.

  ماده ۵ بند ه اعضاء کمیسیون مناقصات در شرکتهای دولتی با انتخاب هیأت مدیره میباشد.

***

  وظایف کمیسیون مناقصه چه میباشد؟

  ماده ۶٫

اهم وظایف کمیسیون مناقصه به شرح زیر است:

الف – تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه.

ب – بررسی پیشنهادهای مناقصهگران از نظر کاملبودن مدارک و امضای آنها و نیز خوانا بودن و غیرمشروط بودن پیشنهادهای قیمت (ارزیابی شکلی).

ج – ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مناقصه.

د – ارجاع بررسی فنی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحلهای.

هـ – تعیین برندگان اول و دوم مناقصه (طبق ضوابط مواد ۱۹ و ۲۰ این قانون).

و – تنظیم صورتجلسات مناقصه.

ز – تصمیمگیری درباره تجدید یا لغو مناقصه.

***

  مراحل فرایند برگزاری مناقصه چه میباشد؟

  ماده ۹٫

فرایند برگزاری مناقصات به ترتیب شامل مراحل زیر است:

الف – تأمین منابع مالی.

ب – تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ (یک مرحلهای یا دو مرحلهای، عمومی یا محدود).

ج – تهیه اسناد مناقصه.

د – ارزیابی کیفی مناقصهگران درصورت لزوم.

هـ – فراخوان مناقصه.

و – ارزیابی پیشنهادها.

ز – تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد.

***

  منظور از تأمین منابع مالی در مناقصه چیست؟

  ماده ۱۰٫

الف – انجام معامله به هرطریق مشروط بر آن است که دستگاههای موضوع بند (ب) ماده (۱) این قانون به نحو مقتضی نسبت به پیشبینی منابع مالی معامله در مدت قرارداد اطمینان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قید شده باشد.

ب – موضوع پیشبینی منابع مالی و نحوه ضمان تأخیر تعهدات برای انجام معامله باید به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوی دستگاه مناقصهگزار قید و تعهد شود.

***

  چه مواردی در ارزیابی کیفی باید لحاظ شود؟

  ماده ۱۲ بند الف.

الف – در ارزیابی کیفی مناقصهگران، باید موارد زیر لحاظ شود:

۱ – تضمین کیفیت خدمات و محصولات.

۲ – داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر.

۳ – حسن سابقه.

۴ – داشتن پروانه کار یا گواهینامههای صلاحیت، درصورت لزوم.

۵ – توان مالی متقاضی برای انجام کار درصورت لزوم.

***

  مراحل ارزیابی کیفی چیست؟

  ماده ۱۲ بند ب.

ب – مراحل ارزیابی کیفی مناقصهگران به شرح زیر است:

۱ – تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی معیارها.

۲ – تهیه اسناد ارزیابی.

۳ – دریافت، تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.

۴ – ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هر یک از مناقصهگران و رتبهبندی آنها.

۵ – اعلام اسامی مناقصهگران صلاحیتدار بهکارفرما و امتیازات و رتبه آنها (تهیه لیست کوتاه).

۶ – مستندسازی ارزیابی کیفی مناقصهگران.

انواع ارزیابی در مناقصه

***

  مفاد فراخوان حداقل باید شامل چه مواردی باشد.

  ماده ۱۳ بند الف.

الف – مفاد فراخوان مناقصه حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

۱ – نام و نشانی مناقصهگزار.

۲ – نوع، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات.

۳ – نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه.

۴ – محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل و گشایش پیشنهادها.

۵ – مبلغ برآورد شده معامله و مبانی آن.

آیا مناقصه‌گزار می‌تواند هزینه درج آگهی را از برنده دریافت نماید؟

***

  آیا ذکر مبلغ برآوردی در فراخوان الزامی است؟

  مطابق تبصره ۲ ماده ۳ ق.ب.م، تا برآورد تعیین نشود طبقه معاملات مشخص نخواهد شد لذاتعیین مبلغ برآوردی معامله توسط واحد متقاضی الزامی و ضروری است پس حتی اگر برآورد منتشر هم نشود باید در اسناد مناقصه به مناقصهگران ارائه گردد.