بهای ارز را به سمت پایین گرد کنید

بهای ارز را به سمت پایین گرد کنید رامین شاهی – دیگر چیزی به تک‌نرخی شدن قیمت ارز و عمل کردن تیم اقتصادی دولت به وعده اقتصادی خود مبنی بر تک‌نرخی شدن قیمت ارز، نمانده است، این‌گونه  اقتصادیون، تجار و تولیدکنندگان کشور با برنامه‌ریزی بهتری می‌توانند برای توسعه کسب و کار خود اقدام کنند. بدون […]

بهای ارز را به سمت پایین گرد کنید

رامین شاهی – دیگر چیزی به تک‌نرخی شدن قیمت ارز و عمل کردن تیم اقتصادی دولت به وعده اقتصادی خود مبنی بر تک‌نرخی شدن قیمت ارز، نمانده است، این‌گونه  اقتصادیون، تجار و تولیدکنندگان کشور با برنامه‌ریزی بهتری می‌توانند برای توسعه کسب و کار خود اقدام کنند.

بدون شک قیمت ارز مهم‌ترین پارامتر اقتصاد ایران است و هرگونه تغییر قیمت و نحوه توزیع آن، می‌تواند موجب تحولات قابل‌توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شود. اما چالش جدی در اقتصاد کشور ما، تعیین دستوری قیمت ارز از سوی دولت‌های مختلف بوده است که عموماً به سمت اعداد بالاتر گرد (تعیین) می‌شود.

واقعیت این است که در اقتصاد دولتی و اخیراً شبه‌دولتی حاکم بر ایران، نرخ ارز همیشه اهرمی است که دولت‌ها توانسته‌اند با کمک رشد قیمت آن، در جهت تأمین کسری بودجه‌های دولتی گام بردارند. امکان استفاده از تسعیر نرخ ارز برای جبران صوری بدهی‌های دولت‌ها به بانک مرکزی و امثال این‌ها، یعنی جبران مشکلات مالی دولت‌ها برای اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی و عمرانی و اشتغال‌زایی در سطح کشور، به کمک ایجاد تغییر در نرخ ارز.

اما مشکل ریشه‌ای در تعیین نرخ دستوری قیمت ارز این است که اقتصاد ایران همراه با انواع کارخانه‌های صنعتی خود نوعی صنعت‌داری است نه صنعتی بودن و با کاهش ارزش جهانی ریال یا به عبارتی همان رشد قیمت ارز، هزینه واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع مختلف در کشور، افزایش می‌یابد و در نهایت موجب رشد تورم شده و افزایش قیمت تمام شده بهای کالاهای تولید وطنی، امکان افزایش صادرات آنها و استفاده از مزیت رشد بهای ارز را کم‌تر می‌کند.

هرچند به قول کارشناسان اقتصاد ایران در کنار یکی از کشورهای همسایه از کشورهای نوپای صنعتی در خاورمیانه محسوب می‌شود ولی باید توجه داشت که همچنان اقتصاد ایران «صنعت‌دار» است و نه «صنعتی»! لذا نیازمند واردات انواع ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و مواد اولیه به عنوان کالاهای واسطه‌ای است، لذا در زمان تک‌نرخی شدن بهای ارز هرچقدر قیمت دلار و انواع ارزهای معتبر کم‌تر افزایش یابد موجب می‌شود تا در درازمدت کمک بسیاری به کاهش قیمت کالاهای تمام شده داخلی و افزایش صادرات کشور خواهد داشت. هرچند این تصمیم موجب بروز مشکلات بودجه‌ای برای دولت می‌شود تا کم‌تر کسری بودجه خود را جبران کند و دیرتر بتواند انواع پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، صنعتی و کشاورزی کشور را به سرانجام برساند.

قطعاً دست یافتن به قیمت تک‌نرخی ارز آن هم با کم‌ترین افزایش قیمت یا به قولی گرد کردن قیمت به سمت پایین آن هم نسبت به بازار آزاد کنونی، نیازمند در اختیار داشتن پشتوانه‌های ارزی کافی از سوی دولت و نیز نوعی از خودگذشتگی تیم اقتصادی دولت است اما می‌تواند موجب اصلاح ساختاری اقتصاد ایران در میان‌مدت و درازمدت شود.

امید است تا دولت با ساماندهی و اصلاح ساختار مالیاتی و نیز تداوم درست خصوصی‌سازی در جهت کاهش بار مالی خود در اداره همه شرکت‌های دولتی، امکان کم‌تری برای بروز مشکلات مالی و بودجه‌ای، فراهم کند. از طرفی تداوم حساب شده نرخ تسهیلات بانکی و هدایت سرمایه‌های داخلی به سمت تولید موجب سرعت گرفتن رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال آن هم با کمک بخش خصوصی خواهد شد تا دولت فشار کم‌تری را برای اشتغال‌زایی و تأمین بار مالی آن با افزایش بهای ارز تحمل کند.