کی‌روش- برانکو؛ انتخاب‌های درست فوتبالی

کی‌روش- برانکو؛ انتخاب‌های درست فوتبالی مسعود طاهری فوتبال ما این روز‌ها در اوج قرار دارد. از تیم ملی بگیر که توانست انواع و اقسام آمارهای عجیب و غریب را در راه رسیدن به جام جهانی برجای بگذارد، تا پرسپولیس که توانست با غلبه بر یکی از پرقدرت‌‌ترین تیم‌های آسیایی یعنی الاهلی خود را به فینال […]

کی‌روش- برانکو؛ انتخاب‌های درست فوتبالی

مسعود طاهری

فوتبال ما این روز‌ها در اوج قرار دارد. از تیم ملی بگیر که توانست انواع و اقسام آمارهای عجیب و غریب را در راه رسیدن به جام جهانی برجای بگذارد، تا پرسپولیس که توانست با غلبه بر یکی از پرقدرت‌‌ترین تیم‌های آسیایی یعنی الاهلی خود را به فینال غرب آسیا و یا به عبارتی جزو ۴ تیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برساند.

از فروردین‌ماه سال ۹۰ تاکنون که کی‌روش تیم ملی ایران را رهبری می‌کند، شاهد رشد روزافزون بازی تیم ملی ایران هستیم، تیمی که با پایان فوتبال ستاره‌های اسطوره‌ای خود همچون دایی، مهدوی‌کیا، باقری، عابدزاده، کریمی و… مدت‌ها بود که نتوانسته بود قد علم کند و حتی برای راهیابی مقتدرانه به جام جهانی مشکل داشت.

تیم ملی با حضور کارلوس‌کی‌روش به عنوان سرمربی کم‌کم به تیمی تبدیل شد که توانست چشم‌ها را به سوی خود خیره کند. تیمی منسجم که برای لحظه‌لحظه‌هایش برنامه دارد و توانسته علاوه بر صعود پیاپی به جام جهانی، دومین تیم بعد از برزیل باشد که مسافر روسیه می‌شود. افتخاری بزرگ برای تیمی که معمولاً تا آخرین لحظات همه را نگران خود می‌کرد.

ساختار ویران‌کننده هجومی تیم ملی در کنار سد دفاعی آن باعث شد تا تیم ملی ایران برای اولین بار در تاریخ خود دو هفته قبل از پایان بازی‌های مقدماتی جام جهانی، بتواند جواز صعود را به دست آورد. همچنین این تیم با دریافت تنها دو گل آن هم در بازی آخر خود برابر سوریه به عنوان یکی از تیم‌هایی نام گرفت که کم‌ترین گل خورده را در راه رسیدن به جام جهانی دریافت کرده است.

بعد از موفقیت‌های تیم ملی به باشگاه پرسپولیس می‌رسیم. باشگاهی که دو فصل و نیم است از حضور برانکو‌ایوانکویچ به عنوان سرمربی بهره می‌برد. برانکویی که پیشتر دستیار بلاژویچ در تیم ملی بود و توانست بعد‌ها به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شود.

برانکو در تیم ملی ایران نیز توانسته بود نتایج خوبی بگیرد، به‌طوری‌که تیم ملی با هدایت برانکو توانست عنوان سومی جام ملت‌های آسیا، قهرمانی بازی‌های آسیایی پوسان کره و بالا‌ترین رتبه تاریخ فوتبال خود را به دست آورد.

همین رزومه قوی باعث شد تا مدیریت پرسپولیس به سراغ او برود و وی را به عنوان سرمربی پرطرفدار‌ترین تیم آسیا معرفی کند. پرسپولیس با حضور برانکو طی دو فصل و نیم توانسته مقتدر‌ترین تیم ایران باشد. یک عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان قهرمانی توسط برانکو با پرسپولیس طی دو فصل و نیم حضور وی، کاملاً نشان‌دهنده عملکرد مثبت برانکو در این باشگاه است. پرسپولیس با کسب عنوان نایب قهرمانی در فصل اول حضور برانکو توانست نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشد. پرسپولیس از همان ابتدا با حضور در گروهی که لقب گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا را به خود گرفته بود، مسابقات خود را آغاز کرد و همان‌طور که مطلع هستید سه‌شنبه شب با غلبه بر الاهلی عربستان توانست تا بهترین افتخار یک دهه اخیر خود را کسب کند و به نیمه نهایی معتبر‌ترین مسابقات آسیایی یعنی لیگ قهرمانان آسیا برسد. این تیم امید دارد تا با شکست الهلال در نیمه نهایی بتواند بعد از ذوب آهن و سپاهان، سومین تیم ایرانی باشد که به فینال این لیگ می‌رسد. لیگی که تاکنون هیچ تیم ایرانی موفق به قهرمانی در آن نشده است.

 

قصدمان از این قلم فرسایی یادآوری نتایج یک انتخاب درست بود. کی‌روش و برانکو به عنوان سرمربیان تیم‌های ملی ایران و پرسپولیس توانسته‌اند تا بهترین نتایج را کسب کنند. کی‌روش اکنون در فکر حضور مقتدرانه در جام جهانی است و برانکو به حضور پرسپولیس در فینال آسیا می‌اندیشد و بی‌شک اینها مرهون یک انتخاب درست بود و این‌که برای پیشرفت و رسیدن به استانداردهای جهانی نیازمند استفاده از چنین نیروهایی هستیم.