پاییز به تهران باز می‌گردد؟

پاییز به تهران باز می‌گردد؟ مسعود طاهری در حالی که تنها چند روز تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده است، نگرانی‌ها بابت تشدید ترافیک آغاز شده است. مهرماه که می‌شود تهران و برخی از کلان‌شهرهای کشور دیگر نمی‌توانند به استقبال از پاییز هزار رنگ بروند؛ چرا که با آغاز فصل پاییز، مدارس نیز برای آغاز […]

پاییز به تهران باز می‌گردد؟

مسعود طاهری

در حالی که تنها چند روز تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده است، نگرانی‌ها بابت تشدید ترافیک آغاز شده است.

مهرماه که می‌شود تهران و برخی از کلان‌شهرهای کشور دیگر نمی‌توانند به استقبال از پاییز هزار رنگ بروند؛ چرا که با آغاز فصل پاییز، مدارس نیز برای آغاز سال تحصیلی جدید باز می‌شوند و بدین‌سان میلیون‌ها دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی برای رسیدن به مدارس خود مجبور به استفاده از وسایل نقلیه هستند و بر بار ترافیکی عادی تهران و کلان‌شهر‌ها سایه‌ای سنگین می‌اندازند.

ترافیکی که بنا بر گفته رییس پلیس پایتخت حداقل ۳۰ درصد نسبت به روزهای دیگر افزایش خواهد یافت و این با توجه به ترافیک روزانه تهران یعنی نزدیک شدن به آغاز فاجعه!

بنا به گفته عباسعلی‌باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بنا بر آمار‌ها تنها در تهران یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز با شروع سال تحصیلی، سر کلاس‌های درس می‌رود و این در حالی است که تعداد دانش‌آموزان تهرانی از جمعیت کل برخی استان‌ها بیش‌تر  است!!

سال‌ها است که مسأله تغییر ساعات مدارس و حتی تغییر تعطیلات تابستانی به ماه‌های دیگر سال برای کنترل ترافیک مهرماه مطرح می‌شود و بسیاری از کارشناسان خواهان تغییر تعطیلات تابستانی به ماه‌های زمستانی هستند؛ از سوی دیگر تغییر ساعات کار کارمندان دولت هم مسأله‌ای است که برای کاهش بار ترافیکی مورد توجه قرار گرفته است.

اما دیروز خبری آمد که باعث خوشحالی اهالی مردمان کلان‌شهر‌ها و به خصوص تهران شد. این که بعد از سال‌ها و ارایه ده‌ها طرح برای کنترل ترافیک و کاهش آن، دولت تصمیم گرفته که ساعت کار کارمندانش را از اول تا ۱۵ مهرماه به ساعت ۹ تغییر دهد.

این خبر را معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد. محسن پورسیدآقایی با بیان این‌که هماهنگی‌های لازم با تمامی نهادهای درگیر با مسایل مربوط به آغاز مهرماه انجام شده است؛ می‌گوید: « خوشبختانه مدیران مجموعه‌های داخل شهرداری و نمایندگان پلیس راهور تهران بزرگ، آموزش و پرورش، اورژانس تهران، فرمانداری، استانداری در ستاد استقبال از مهر حضور دارند تا در صورت لزوم دستورات و تمهیدات ویژه‌ای را برای مهار و کنترل ترافیک اول مهرماه و خدمت‌رسانی به شهروندان داشته باشیم. خوشبختانه هیأت وزیران بحث شناور شدن شروع ساعات کار ادارات را از ۹ صبح قبول کرده است.»

در واقع شهردار تهران با توجه به شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی  و افزایش تقاضای سفر‌های شهری  و تا دو هفته‌ای که برای برقراری کامل سرویس‌های مدارس و تنظیم رفت و آمد دانش‌آموزان  و والدینی که فرزندان‌شان را به مدرسه  می‌رسانند  زمان لازم است، درخواست کرد که تأخیر تا ساعت ۹ صبح از اول تا ۱۵ مهرماه کارمندان مجاز شمرده شود و در صورت لزوم به عنوان مرخصی ساعتی منظور شود.

دیروز و ساعتی پس از آن که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر موافقت هیأت دولت با این امر را اطلاع‌رسانی کرد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در بخشنامه ای از کلیه وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی خواست به منظور مدیریت تقاضای سفرهای شهری در معابر اصلی و شریانی شهر تهران؛ از اول تا پانزدهم مهرماه سال جاری تأخیر کارمندان خود تا ساعت ۹ صبح را مجاز تلقی نمایند.

با این تصمیم می‌توان امیدوار بود که هماهنگی بین مجموعه شهرداری با دولت بتواند گره‌گشای مشکلات عدیده پایتخت ایران شود، کما این‌که جرقه‌های این هماهنگی به واسطه رابطه خوب محمد علی نجفی و حسن روحانی باعث شد تا شهردار تهران به نمایندگی از شهرداری‌های کشور در جلسات هیأت دولت حضور یابد. اتفاقی بی سابقه که می‌تواند سرانجامش عافیت مردم باشد.