حضور ناموفق پیمانکاران در مناقصات بین‌المللی

حضور ناموفق پیمانکاران در مناقصات بین‌المللی رامین شاهی _ کارشناسان معتقدند شرکت‌های پیمانکار ایرانی توان بالایی در ارایه انواع خدمات فنی و مهندسی دارند و توان صادراتی آنها را بعضاً تا عدد ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. پروژه‌های منطقه‌ای و جهانی در حال گسترش هستند. برخی کشورهای همسایه ما به دنبال بازسازی خسارات ناشی از […]

حضور ناموفق پیمانکاران در مناقصات بین‌المللی

رامین شاهی _ کارشناسان معتقدند شرکت‌های پیمانکار ایرانی توان بالایی در ارایه انواع خدمات فنی و مهندسی دارند و توان صادراتی آنها را بعضاً تا عدد ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

پروژه‌های منطقه‌ای و جهانی در حال گسترش هستند. برخی کشورهای همسایه ما به دنبال بازسازی خسارات ناشی از جنگ‌ها و جبران عقب افتادگی‌های خود هستند. عراق و افغانستان و در آینده نه چندان دور، سوریه، می‌توانند بازارهای بکر و پر جاذبه‌ای برای پیمانکاران و مهندسان مشاور ایرانی باشند. پیمانکاران ایرانی در بخش راهسازی، راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌های برق، پالایشگاه‌ها، ساخت انواع سازه‌ها و ساختمان‌های فلزی و بتنی برای بازسازی شهر‌ها خراب شده در دوران جنگ با داعش و تکفیری‌ها می‌توانند خدمات خوبی ارایه دهند. در کنار این موارد، توسعه کشاورزی، سد‌سازی، گسترش صنایع خودرو، داروسازی و …نیز بخشی از توانمندی‌ها و گزینه‌های همکاری و همراهی شرکت‌ها و پیمانکاران توانمند داخلی اعم از خصوصی و نیمه‌خصوصی و دولتی خواهد بود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه گفته است: ظرفیت کشور به گونه‌ای است که توان صادرات خدمات فنی مهندسی تا ۲۵میلیارد دلار در سال و ارزآوری بالایی در این بخش وجود دارد و امروز کشور در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ایران در احداث نیروگاه، سد‌سازی و راهسازی توانمند بوده و می‌توانیم روی توسعه این نوع از صادرات حساب ویژه‌ای باز کنیم.

همچنین رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از ظرفیت ۲۵ میلیارد دلاری ایران در این حوزه خبر داده است و افزوده که شرکت‌های ایرانی صادر کننده خدمات فنی و مهندسی به سرعت توانستند با هوش و پشتکار سهم خوبی از بازارهای دنیا کسب کنند، البته تمهیداتی که در سال ۸۱ به نام جوایز صادراتی در نظر گرفته شد، موجب شد ضریب موفقیت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی افزایش چشمگیری یابد.

این در حالی است که در چند سال گذشته پیمانکاران کشورمان از هفت‌خوان برگزاری مناقصات در همین کشورهای همسایه به خوبی عبور کرده و برنده چندین و چند مناقصه در پروژه‌های این کشور‌ها شده‌اند و علی‌رغم حضور رقبای قدری از چین و ترکیه، موفق شدند پروژه را با ارایه کیفیت و قیمت مناسب‌تر از آن خود کنند؛ لیکن متأسفانه به سبب عدم حمایت‌های لازم از سوی نظام بانکی بیمار کشورمان جهت پشتیبانی و ارایه ضمانت‌های مالی، این پروژه‌ها از سوی کشورهای میزبان پس گرفته شدند تا علی‌رغم موفقیت و انجام وظیفه ملی پیمانکاران کشورمان برای حضور در بازارهای جهانی شاهد آن باشیم که به دلیل عدم پشتیبانی‌های لازم، شرکت‌های داخلی امکان حضور جدی در کشورهای منطقه را ندارند.

 

باید پذیرفت خدمات فنی و مهندسی کشور، نهال جوانی است که در طول ۲۰ سال سابقه موفقیت‌های زیادی به همراه داشته است. به گونه‌ای که از سال ۷۴ تا سال ۸۱، با شیب ۱۲ درصد در صادرات خدمات فنی و مهندسی رشد داشته و از سال ۸۱، این افزایش به ۴۵ درصد در سال رسید که نوعی جهش صادراتی بوده است. این روند تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت اما در سال ۹۰ جوایز صادراتی قطع شد و همزمان تحریم‌ها اتفاق افتاد که در نتیجه این دو عامل منفی، رشد معکوس صادرات خدمات فنی و مهندسی را شاهد بودیم. هم‌اکنون نیز مشکلات بانکی و حمایت نه چندان مطلوب وزارت خارجه در امر دیپلماسی اقتصادی، موجب تنها ماندن پیمانکاران توانمند داخلی در دریای پر تلاطم جهانی شده است. ای کاش دریابیم موفقیت در مناقصات بین‌المللی، نیازمند کاری تیمی و با برنامه از سوی دولت بانک‌ها و پیمانکاران کشور است زیرا یک دست صدا ندارد.