دریاچه «چشمه دیو آسیاب» نگین دشت لار

دریاچه «چشمه دیو آسیاب» نگین دشت لار ناصر بهزادفر- دریاچه چشمه دیو آسیاب در شمال‌شرقی تهران و در لواسان قرار دارد. این دریاچه در دشت لار و در پارک ملی لار واقع شده است. دریاچه دیو آسیاب در ارتفاع ۳۰۱۴ متری از سطح دریا و در میان یک تپه آهکی ۱۰ متری و دایره‌ای شکل […]

دریاچه «چشمه دیو آسیاب» نگین دشت لار

ناصر بهزادفر- دریاچه چشمه دیو آسیاب در شمال‌شرقی تهران و در لواسان قرار دارد.

این دریاچه در دشت لار و در پارک ملی لار واقع شده است.

دریاچه دیو آسیاب در ارتفاع ۳۰۱۴ متری از سطح دریا و در میان یک تپه آهکی ۱۰ متری و دایره‌ای شکل با قطر ۲۰ و عمق دو متر است.

به دلیل این‌که آب چشمه دریاچه، از نوع بی‌کربنات گوگردی است، بوی گوگرد از آن به مشام می‌رسد. آب، دارای مزه ترش و دمایی بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر می‌باشد و این مسأله به تغییرات فصلی، میزان آبدهی و آلودگی آب بستگی دارد.

آب اضافی دریاچه از میان سنگ‌ها به قسمت‌های پایین‌تر می‌رود تا در نهایت به رودخانه سفید‌آب برسد.

دشت لار در هر فصلِ سال جلوه خاصی دارد و چهار‌فصل آن زیباست.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از این جاذبه و دیدن مناظر دشت لار به ویژه شقایق‌های وحشی است.

 مسیر دسترسی

برای رسیدن به این جاذبه، به جاده هراز بروید. وارد جاده فرعی پلور شوید و راه خود را به سمت سد لار ادامه دهید. حالا وارد یک فرعی خاکی شوید که به منطقه حفاظت شده لار می‌رود. بعد از پشت سر گذاشتن پاسگاهِ محیط‌بانیِ منطقه لار، حدود ۲۰ کیلومتر را طی کنید تا به محل اسکان عشایر آرو برسید. در مسیر رودخانه و به جهت شمال، مسیر خود را ادامه دهید تا بعد از طی دو کیلومتر به تپه‌ای که دریاچه روی آن قرار دارد و سمت غرب جاده است برسید. حالا از ماشین پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده‌رویِ نسبتاً سبکی داشته باشید تا به دریاچه برسید.

 

منبع: کارناوال