باز هم ناآگاهی نسبت به قانون!

طاهری، طارمی و وکیلش باز هم ناآگاهی نسبت به قانون! مسعود طاهری خبر کوتاه بود و شوکه‌کننده، در حالی که تنها ۳ روز تا مهم‌ترین مسابقه نماینده ایران در مهم‌ترین بازی لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده بود، فیفا اعلام کرد که مهدی‌طارمی بهترین بازیکن دو فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران و همچنین مهاجم تیم […]

طاهری، طارمی و وکیلش

باز هم ناآگاهی نسبت به قانون!

مسعود طاهری

خبر کوتاه بود و شوکه‌کننده، در حالی که تنها ۳ روز تا مهم‌ترین مسابقه نماینده ایران در مهم‌ترین بازی لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده بود، فیفا اعلام کرد که مهدی‌طارمی بهترین بازیکن دو فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران و همچنین مهاجم تیم ملی کشورمان از حضور در دیدار برابر الهلال عربستان محروم است.

خبری که در آخرین ساعات روز جمعه از سوی یک سایت خبری انتشار یافت و در ابتدا و مثل همیشه توسط باشگاه‌های ایرانی (من‌جمله پرسپولیس) کذب محض خوانده شد!  

اما از آنجا که خودمان جنس خودمان را خیلی خوب میشناسیم، می‌شد تقریباً مطمئن بود که این حکم نه تنها قابلیت تکذیب ندارد، بلکه صددرصد درست است. متأسفانه چون این حکم روز جمعه از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ شده بود و روز جمعه هم تعطیل است و- اصولاً کسی هم نباید در فدراسیون فوتبال باشد! – توسط فدراسیون فوتبال تکذیب شد تا بدین‌ترتیب و مثل همیشه آبی هر چند موقت بر آتش این محرومیت خودساخته ریخته شود!

مهدی‌طارمی که همچون سال قبل هوای رفتن به تیم‌های خارجی به سرش زده بود، این بار به ترکیه و باشگاه ریزه‌اسپور رفت تا بلکه بتواند در سال منتهی به جام جهانی تیمی اروپایی برای خود دست و پا کند و باز هم همچون سال قبل نتوانست خودش را راضی به فوتبال بازی کردن در ترکیه کند و دست آخر باز هم به باشگاه پرسپولیس برگشت.

باشگاه پرسپولیس و در رأس آن برانکو با علم به این‌که مهدی‌طارمی را این فصل در اختیار ندارد، خیلی زود با گادوین‌منشا قرارداد بست ولی بازگشت شماره ۹ به ایران باعث شد تا پرسپولیس از بودن وی مطمئن شود.

در همان زمان نیز باشگاه ریزه اسپور ترکیه اعلام کرد که به دلیل عدم پایبندی مهدی‌طارمی به قراردادش از وی به فیفا شکایت خواهند کرد. وکیل مهدی‌طارمی نیز بار‌ها عنوان کرد که خطری متوجه مهدی نیست و واکنش باشگاه پرسپولیس نیز در قبال این تهدید تنها یک جمله بود: در صورت متخلف شناخته شدن، خطری باشگاه را تهدید نمی‌کند و تنها شخص مهدی‌طارمی باید پاسخگو باشد.

اما نامه فیفا که روز جمعه ابلاغ و به دلیل تعطیل بودن فدراسیون اعلام رسمی نشده بود، منتشر شد و همان‌طور که قابل پیش‌بینی هم بود، هم مهدی‌طارمی و هم باشگاه پرسپولیس با جریمه‌های سنگین مواجه شدند! مهدی‌طارمی ۴ ماه از حضور در کلیه مسابقات فوتبال محروم شد تا رویای رسیدن به بهترین بازیکن آسیا برایش تمام شود.

همچنین باشگاه پرسپولیس نیز از حضور در دو پنجره نقل و انتقالات محروم شد؛  اگر به این موارد، پرداخت ۷۹۰ هزار یورو جریمه را که باید توسط طارمی و باشگاه پرسپولیس پرداخت شود، اضافه کنید، سنگینی این حکم بیش‌تر برایتان مشخص می‌شود.

حال سؤال این است که چرا باشگاه‌های ایرانی‌ با قوانین مشکل دارند؟ از همان لحظه‌ای که باشگاه ریزاسپور ترکیه برای همتای ایرانی‌‌اش نامه فرستاد و خواستار تعیین تکلیف حقوق خود شد، تا همین جمعه شب که نامه محرومیت طارمی و پرسپولیس به دستشان رسید، هیچکس به قوانین احترام نگذاشت!

اگر نگاهی به پرونده‌های ایران در فیفا بیندازیم، می‌بینیم که جملگی با بی‌اطلاعی طرف‌های ایرانی به سود خارجی‌ها تمام شده و هر بار تنها ما ایرانی‌ها هستیم که متضرر شده‌ایم.

اگر اشتباه نکنم، آخرین باری که ایران توانست در یک دادگاه بین‌المللی پیروز حقوقی باشد، دفاعیه دکتر مصدق و ملی شدن صنعت نفت بود!!

 

به امید به‌کارگیری عزیزانی که عزت ایران و ایرانی افزون کنند، نه این‌که با وعده‌های سرخرمن ذهن‌ها را آرام کنند.