فرماندهی واحد، کلید اصلی رفع آلودگی هوای پایتخت

هوای تهران؛ سال به سال دریغ از پارسال فرماندهی واحد، کلید اصلی رفع آلودگی هوای پایتخت مسعود طاهری آلودگی هوا؛ همسایه نزدیک خانوارهای تهران و برخی از کلان شهرهای ایران. پنجره را که باز کنی، علاوه بر آلودگی صوتی، آلودگی هوا را نیز به خوبی می‌توانی احساس کنی. پاییز هزار رنگ با طبیعت بی‌نظیرش مدت‌‌ها […]

هوای تهران؛ سال به سال دریغ از پارسال

فرماندهی واحد، کلید اصلی رفع آلودگی هوای پایتخت

مسعود طاهری

آلودگی هوا؛ همسایه نزدیک خانوارهای تهران و برخی از کلان شهرهای ایران.

پنجره را که باز کنی، علاوه بر آلودگی صوتی، آلودگی هوا را نیز به خوبی می‌توانی احساس کنی. پاییز هزار رنگ با طبیعت بی‌نظیرش مدت‌‌ها است که از تهران و برخی از کلان‌شهرها همچون اصفهان، مشهد و… رخت بربسته و مردمانش مدت‌‌ها است که از داشتن پاییزی سرشار از هوای مطلوب و بارندگی‌های شدید بی‌بهره مانده‌اند.

ورود هزاران خودرو به کلان‌شهر‌‌ها و علی‌الخصوص پایتخت ایران مسأله‌ای است که باید به شکل اساسی به آن پرداخته شود. براساس آمار روزانه ۱۰۰۰خودرو تنها به تهران اضافه می‌شود و این در شرایطی است که سرانه طبیعت در پایتخت ایران چندین متر بیش‌تر نیست و تهران ۱۶ میلیونی مدت‌‌ها است کشش افزایش خودرو را ندارد، اما به دلیل قدرت خرید بالاتر تهرانی‌‌ها نسبت به برخی از استان‌ها، همچنان تهران مقصد اصلی خودروهای بعضاً بی‌کیفیت است. در کنار اینها خودروهای وارداتی نیز قرار دارند که باز هم به همین دلیل نصیب شهر آلوده تهران می‌شوند.

اما خودروهای سواری دلیل اصلی آلودگی هوا نیست، بنابر آمار ۲۰ درصد آلودگی‌های شهر تهران مربوط به کامیون‌های فرسوده است. کامیون‌هایی که تازه به خاطر قانون منع رفت و آمد روزانه، مجبورند از ساعت ۱۰ شب به خیابان‌های تهران بیایند و تا صبح در این شهر جولان دهند! در کنار این خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌‌ها نیز قرار دارند.

بنابرگزارش‌ها، هر موتورسیکلت فرسوده و حتی موتورسیکلت‌های کاربراتوری برابر با ۸ خودروی فرسوده، آلودگی ایجاد می‌کند و همان‌طور که در کوچه و خیابان نیز به خوبی قابل مشاهده است، تعدادشان کم نیست.

همه اینها را که کنار وارونگی هوای پاییز بگذاری می‌بینی که تهران و کلان‌شهر‌‌ها به سختی نفس می‌کشند و مردمانشان بیش‌تر از همیشه دردمند هستند.

شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده که تنها ۶ روز از آبان‌ماه هوای تهران قابل تنفس بوده است. در واقع آبان‌ماه امسال در حالی به پایان رسید که پایتخت‌نشینان ۲۴ روز هوای ناسالم تنفس کردند که از این تعداد ۲۳ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها بود. البته کیفیت هوای تهران در آبان‌ماه سال‌ گذشته نیز شرایط خوبی نداشت و در دومین ماه پاییز سال ۹۵ تهران ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها داشت. آبان‌ماه سال ۹۴ نیز به نسبت دو سال اخیر از کیفیت هوای بهتری برخوردار بود. در آبان این سال، پایتخت دو روز هوای پاک و ۱۹ روز هوای سالم و در نهایت ۹ روز هوای ناسالم را داشت. سال ۹۳ نیز نیمی از روزهای آبان‌ماه هوای تهران، ناسالم برای گروه‌های حساس بود. کیفیت هوای پایتخت در آبان سال ۹۲ نیز کماکان بر همین منوال بود و تهران ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت. در آبان‌ماه این سال، تهرانی‌‌‌ها ۱۷ روز هوای سالم تنفس کردند. در سال ۹۱ نیز آبان‌ماه با وجود برخورداری از یک روز هوای پاک و ۱۸ روز سالم، ۱۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را نیز داشت و بالاخره کیفیت هوای تهران در آبان سال ۹۰ نیز نسبت به ۵ سال اخیر بهترین وضعیت را داشت.

همانطور که ملاحظه فرمودید؛ هوای تهران سال به سال دریغ از پارسال بوده و اگر بدین منوال پیش برود، کلان‌شهر تهران بیش از پیش به سمت نیستی پیش می‌رود. همچنین بارگذاری بیش از حد جمعیت، کمبود و ناکارآمدی زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل شهری در تهران، وجود انواع خودروهای فرسوده و دودزا و موتورسیکلت‌ها، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و صنفی در اطراف و محدوده پایتخت، تغییرات اقلیم باعث شده تا هر روز نفس‌‌ها تنگ‌تر شود.

 

در این بین نقش دولت و شهرداری جدید مهم و حیاتی است و اکنون وقت آن رسیده تا با توجه به روابط حسنه بین این دو نهاد قدرتمند یکبار برای همیشه تکلیف مدیریت واحد شهری مشخص شود و شهرداری تهران همچون دیگر نقاط جهان به عنوان متولی اصلی شهر تهران مشخص شود تا با فرماندهی واحد تهران بتواند از این منجلاب خودساخته رهایی یابد.