زلزله نون و آبدار

زلزله نون و آبدار مجتبی قدیری یه ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گه «اگه برای ما آب نداره برای تو نون داره» حالا داستان زلزله کرمانشاه شده، برای بعضیا «نون کرد»ه، اونم چه نونی. به قولی «نونشون افتاده تو روغن». حالا ما نمی‌دونیم عزیزانی که نونشون افتاده تو روغن، تولیدکننده هستند یا واسطه. اما باید به […]

زلزله نون و آبدار

مجتبی قدیری

یه ضرب‌المثل قدیمی هست که میگه «اگه برای ما آب نداره برای تو نون داره» حالا داستان زلزله کرمانشاه شده، برای بعضیا «نون کرد»ه، اونم چه نونی. به قولی «نونشون افتاده تو روغن». حالا ما نمی‌دونیم عزیزانی که نونشون افتاده تو روغن، تولیدکننده هستند یا واسطه. اما باید به این عزیزان گفت «با هر دست که دادی با همون دست پس می‌گیری».

البته عادت نداریم «چشم بسته غیب بگیم». اما می‌دونیم که این زلزله باعث شده برخی «خونه خراب بشن»، برخی داغدار، برخی هم بدبخت و بیچاره. اما در کنار تمام این بدبختی‌‌ها برای برخی هم «نون کرده» اونم چه نونی. مثلاً برخی اجناس، خصوصاً توی مناطق زلزله‌زده بعد از زلزله چند برابر شد. قیمت پتو بعد زلزله گرون شد، یا قیمت کانکس!

با این تفاصیل باید چند وقت دیگه که بحث ساخت ‌‌و ساز مناطق زلزله‌زده شروع می‌شه، شاهد گرونی سیمان، آهن، مصالح ساختمانی و… باشیم، به همین راحتی.

حالا داستان زلزله این‌که «اگر پیش همه شرمنده است، پیش دزده رو سفیده» واقعاً زلزله جلوی این گرون‌فروش‌ها که «از آب کره می‌گیرند رو سفیده». چرا که زلزله باعث شده «کبک‌شون خروس بخونه». قطعاً اگه اعتراض هم بکنی، خیلی راحت میگن «برادری به‌جا، بزغاله یکی هفت صنار‌!». به قولی انقدر «مار خوردن که افعی شدن»، از هیچ چیز و هیچ‌کس ترسی ندارند. خیلی راحت «آخرتشون را می‌فروشن» اون هم به «چندر غاز».

توی این زلزله مردم عزیز با کمک‌هایی که کردن به قولی «آرد شونو بیختند، الک شونو آویختند‌!» و مثل همیشه با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خودشون، روسفید شدند.

 

بدتر از این افراد سودجو، اون مسؤولانی هستند که در این امر کوتاهی می‌کنند و نظارت لازم را ندارند. به این عزیزان باید گفت «‌گر دست فتاده‌ای بگیری مردی» وگرنه «ترسم نرسی به کعبه ‌ای اعرابی کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است»، کاری نکنید که بگن «آبی از اونا گرم نمی‌شه». حال «این گوی و این میدون» تا زمان هست؛ «کاری کنید، کارستان» و نگذارید از این مصیبت برخی برای «خودشان نمدی درست کنند».