جمعه واقعاً سیاه!!

جمعه واقعاً سیاه!! محمدرضا عیوضی حالا که تقلید کردید و بلک فرایدی را مثلاً ایرانیزه کردید؛ چرا با این همه نقص به اجرا درآوردید؟! از حدود یکی دو ماه پیش برخی از فروشگاه‌های اینترنتی شروع به تبلیغات گسترده پیرامون روز جمعه‌ای داشتند که قرار بود بی‌سابقه‌‌ترین حراج سال در زمینه فروش اینترنتی در کشور باشد. […]

جمعه واقعاً سیاه!!

محمدرضا عیوضی

حالا که تقلید کردید و بلک فرایدی را مثلاً ایرانیزه کردید؛ چرا با این همه نقص به اجرا درآوردید؟!

از حدود یکی دو ماه پیش برخی از فروشگاه‌های اینترنتی شروع به تبلیغات گسترده پیرامون روز جمعه‌ای داشتند که قرار بود بی‌سابقه‌‌ترین حراج سال در زمینه فروش اینترنتی در کشور باشد. این جمعه آمد و حراج‌های به‌تعبیر این سایت‌ها بی‌سابقه شروع شد و مشکلات عدیده‌ای در بدو این حراج آنلاین پیش آمد. در بین خریداران و بازدیدکنندگان سایت‌ها‏‏ که در رأس آنها دیجی‌کالا و بامیلو قرار دارند‏، دو قشر راضی و ناراضی زیادی دیده می‌شود.

طی سال‌های متمادی، بلک‌فرایدی شلوغ‌‌ترین روز برای فروشگاه‌های مختلف در آمریکا بوده است. سنت خرید در بلک‌فرایدی در ابتدا از آمریکای‌شمالی آغاز شد، اما همانند خیلی از رسم و رسوم جالب دیگر، از محل تولد آن فراتر رفت و به سایر کشورهای جهان رسید. فروشگاه‌ها برای استفاده بیش‌تر از ۲۴ ساعت آخرین جمعه نوامبر، کارشان را از حدود ساعت ۴ صبح آغاز می‌کنند. جالب این‌که مردم نیز از همان ساعات اولیه به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند. خرید کردن باید تا پیش از انتهای شب پایان یابد.

مشکل اصلی درست رأس ساعت ۱۲ بامداد روز جمعه ۳ آذر‏، یعنی زمان اجرای طرح شروع شد‏، درست زمانی که هر دو فروشگاه اینترنتی‏، هم وب‌سایت و هم اپلیکیشن‌شان در ثانیه‌های آغاز اجرای طرح به حالت تعلیق درآمد و مشکل از کارافتادن سرور پیدا کردند. مشکلی که اعتراض کاربران را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت و منجر به اعلام رسمی این ایراد و معذرت‌خواهی از سوی برخی از این سایت‌ها شد.

اعتراض اصلی کاربران اما به نحوه قیمت‌گذاری اجناس این فروشگاه‌های اینترنتی بود. اکثر آنها از گران کردن قیمت نهایی محصول و در نهایت اعمال تخفیف بر روی قیمت کاذب کالا گلایه داشتند‏، بسیاری دیگر نیز از عدم موجودی برخی از کالاهای ویژه در زمان ارایه‌ آنها بر روی سایت شکایت کرده‌ بودند.

مشکلات فنی زیادی در بین کالا‌ها به چشم می‌خورد که گا‌هی اشتباهات خنده‌داری را به وجود آورده که دستمایه کاربران تیزبین اینترنتی این فروشگاه‌ها شده است. بسیاری از کاربران معتقدند که پیش آمدن این قبیل مشکلات با حجم ترافیک ناگهانی طبیعی بوده و بسیاری دیگر معتقد هستند که با وجود هزینه‌های هنگفتی که برای تبلیغات این کمپین‌‌ها شده، در بخش فنی نیز هزینه‌هایی صورت می‌گرفت تا شاهد چنین پیشامدهایی نباشیم.

ماهیت حراج‌های بزرگ نیز در این طرح گا‌هی به زیر سؤال رفته و تخفیف‌های بسیار اندکی که بر روی برخی کالا‌ها اعمال شد، از دیگر مشکلاتی بوده که کاربران شبکه‌های مجازی به آن اشاره داشتند؛ در این بزرگ‌ترین حراج سال تخفیف ۳ درصد یا حتی یک درصد نیز برای برخی کالاها به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد قانون نانوشته تجارت که در آن معترضین بیش‌تر از افراد راضی نظرات خود را ابراز می‌کنند، در این کمپین نیز به چشم می‌خورد و تعداد معترضین به مراتب بالاتر از افراد راضی است.

با این اوصاف شاید بهتر باشد در این نوع تقلید‌های کورکورانه برای سال‌های آینده به فرهنگ ایرانی و عید نوروز توجه بیش‌تری شود نه این‌که در ماه منتهی به سال نو میلادی، به جمعه سیاه برسیم!

 

و مهم‌تر این‌که زیرساخت‌های فنی حداقلی فراهم شود تا سردرگمی کاربران مشتاق را موجب نشود.