بیت‌کوین بمب اتمی اقتصادی

بیت‌کوین بمب اتمی اقتصادی مجتبی قدیری در کم‌تر از یک دهه پول مجازی بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو از چند صدم دلار به ۱۷ هزار دلار رسیده است. پول بدون پشتوانه‌ای که نظام بانکی و اقتصادی بسیاری از کشور‌ها آن را باور نداشت و ندارد. اما رشد این پول مجازی چنان سرعت گرفته است که بسیاری از […]

بیت‌کوین بمب اتمی اقتصادی

مجتبی قدیری

در کم‌تر از یک دهه پول مجازی بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو از چند صدم دلار به ۱۷ هزار دلار رسیده است. پول بدون پشتوانه‌ای که نظام بانکی و اقتصادی بسیاری از کشور‌ها آن را باور نداشت و ندارد. اما رشد این پول مجازی چنان سرعت گرفته است که بسیاری از شهروندان در سراسر این کره خاکی در حال تبدیل دلارهای خود به این پول دیجیتالی هستند که فقط یک کد است و شما با آن کد می‌توانید در فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید.

پولی که نه پشتوانه‌ای از طلا و نفت دارد و نه صنایع یک کشور صنعتی مثل ایالات متحده آمریکا آن را تضمن کرده است! پولی که حتی مخترع آن نیز شناخته شده نیست. پولی که در ابتدا با حل کردن معادلات نامجهول ریاضی به دست می‌آید و با توجه به محدود بودن این معادلات، استخراج بیت‌کوین همانند طلا محدود است.

به قولی روزگاری ماینرها با حل این معادلات ریاضی به دنبال استخراج بیت‌کوین بودند اما قطعاً امروز با توجه به ارزش ۱۷ هزار دلاری این پول مجازی باید گفت، قطعاً استخراج این پول ناممکن شده است!

پولی که حمل ‌و نقل آن بسیار راحت است و شما با حفظ کردن یک کد می‌توانید حجم بسیار زیادی نقدینگی را از یک کشور خارج کرده و به کشور دیگر ببرید. پولی که از قدرت پولشویی به مراتب بسیار بالاتر و بیش‌تری برخوردار است و به راحتی می‌تواند توسط گروه‌های مافیایی برای اعمال مجرمانه خرج شود.

به راستی چرا باید بیت‌کوین بدون هیچ‌گونه پشتوانه‌ای در کم‌تر از یک دهه به گران‌‌ترین پول دنیا تبدیل شود؟ کدام کشور یا سیستم اقتصادی این پول را تضمین کرده است؟ که این پول دیجتیالی این روز‌ها حباب‌گونه در حال رشد است و به اندازه یک بالون بزرگ شده است! بالونی که گاز مورد نیازش توسط گروه‌های هکری و مافیایی تبهکار تأمین می‌شود.

قطعاً برای این سؤال‌های ساده، مدیران و کارشناسان اقتصادی جوابی ندارند، شاید جواب این سؤالات ساده نزد مردان سیاسی و پشت پرده سیاست‌های جهانی باشد! که به دنبال رشد حباب‌گونه یک پول بدون پشتوانه هستند که به راحتی می‌تواند سرمایه‌های یک کشور را خارج کند و یا با ورود به یک اقتصاد سالم زمینه‌های رانت و‌… را در اقتصاد فراهم کند. حتی شاید شکست گروه‌هایی مثل داعش در افزایش قیمت این ارز دیجیتال بی‌تأثیر نبوده است، چرا که رهبران این گروه‌ها برای تبدیل سرمایه خود و فرار به این ارز دیجیتال روی آورده‌اند. ارزی که رد‌گیری آن حتی برای نهادهای امنیتی کشورهای پیشرفته هم مشکل است.

به هر روی باید گفت نوسانات قیمتی بیت‌کوین همان قدرت بمب اتمی را دارد که می‌تواند با افت قیمت، اقتصاد کشورهایی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به نابودی بکشاند و در این میان هیچ سازمان اقتصادی یا کشوری انفجار این بمب اتمی را بر گردن نگرفته و پاسخگو نخواهد بود. حال باید منتظر بود و دید چه زمانی سیاست‌مداران پشت پرده این ارز دیجیتال بدون پشتوانه به فکر انفجار آن می‌افتند و قرار است اقتصاد کدام کشور را ویران کنند!