بودجه ‌‌آش کشک خاله مجلس

بودجه ‌‌آش کشک خاله مجلس مجتبی‌قدیری حجت‌الاسلام‌والمسلمین ‌حسن‌روحانی رییس‌جمهور صبح روز‌ یکشنبه ۱۹ آذر‌ لایحه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ارایه و از آن دفاع کرد. حالا این نمایندگان محترم مجلس‌شورای‌اسلامی هستند که باید بند به بند این بودجه را بررسی کرده و تصویب کنند. بودجه‌ای که برخی کارشناسان اقتصادی به آن انتقاد دارند […]

بودجه ‌‌آش کشک خاله مجلس

مجتبی‌قدیری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ‌حسن‌روحانی رییس‌جمهور صبح روز‌ یکشنبه ۱۹ آذر‌ لایحه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ارایه و از آن دفاع کرد. حالا این نمایندگان محترم مجلس‌شورای‌اسلامی هستند که باید بند به بند این بودجه را بررسی کرده و تصویب کنند.

بودجه‌ای که برخی کارشناسان اقتصادی به آن انتقاد دارند و بر این باور هستند که دولت برای خروج از رکود، قصد دارد به تورم تن دهد! چرا که در ردیف‌های بودجه‌ای این امر مشخص است.

قطعاً دولت‌‌ها هر سال رقم بودجه ارایه شده به مجلس را به نسبت سال قبل افزایش می‌دهند و این‌که ارقام بودجه‌ای در برخی بخش‌ها زیاد شده و در مقابل برخی بخش‌ها کاهش یافته باشد و یا این‌که برخی از ردیف‌های بودجه‌ای حذف شده و برخی ردیف‌های تازه به بودجه اضافه شده باشد، امری طبیعی است. انتقادات به بودجه از سوی کارشناسان اقتصادی با هر گرایش و وابستگی نیز امری به جا و معقول است که بی‌طرفانه یا مغرضانه لایحه بودجه را نقد کنند.

اما بعد از ارایه لایحه بودجه به مجلس‌شورای‌اسلامی از سوی دولت باید گفت، توپ بودجه به زمین مجلس افتاده است تا با بازی با آن و کم و زیاد کردن ارقام لایحه بودجه، بتوانند برنامه‌های دولت برای سال بعد را تحقق ببخشند. لذا اگر تورمی افسار گسیخته را در سال آینده شاهد باشیم؛ دولت به تنهایی در آن نقش نداشته، بلکه مجلس‌شورای‌اسلامی نیز در این مهم نقش‌آفرینی کرده است. همان‌گونه که در بودجه‌های سال قبل که نتوانست رکود اقتصادی را بزداید، دولت به تنهایی در آن نقش نداشت بلکه آن بودجه‌ها نیز با نظر و تأیید وکلای ملت تصویب شده بود.

این‌که امروز تمام انتقادات در بودجه متوجه دولت است؛ امر درست و طبیعی است، چرا که تا اینجای کار دولت این بودجه را تهیه و تنظیم کرده است. اما فردا که این بودجه از سوی مجلس‌شورای‌اسلامی تصویب و ابلاغ شد، دیگر دولت به تنهایی نباید متهم شود. چرا که نمایندگان محترم مجلس‌شورای‌اسلامی بر این بودجه مهر تأیید زده‌اند.

امروز نمایندگان محترم مجلس‌شورای‌اسلامی با هر دیدگاه و گرایش سیاسی، فرصت دارند تا ایراد و اشکالی را که در هر قسمتی از لایحه بودجه می‌بینند، برطرف کنند. لذا بر این عزیزان است تا از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند و اگر فکر می‌کنند که برای خروج از رکود باید تورم را پذیرفت، بر آنچه دولت در لایحه بودجه نگاشته است، مهر تأیید بزنند و اگر نگارش لایحه بودجه را قبول ندارند و احساس می‌کنند، بودجه سال ۹۷ تورم افسار گسیخته است که می‌تواند قشر محروم جامعه را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند، باید ردیف به ردیف این بودجه را تغییر دهند و سپس تصویب کنند.

اما بعد از تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ تقصیر وکلای مجلس به نسبت مسؤولان دولتی تنظیم‌کننده بودجه اگر بیش‌تر نباشد، کم‌تر نیست. در هر حال؛ چه سال آینده سال تورم ‌باشد و یا ادامه دوران رکود اقتصادی، وکلای مجلس ناچار از تصمیم‌گیری درست هستند، به قولی «آش کشک خالته، بخوری پاته نخوری پاته».

بنابراین هرگونه تغییری در بودجه چه خوب و به‌جا یا بد و مغرضانه، برعهده مجلس است و این‌‌ آش کشک خاله را نمایندگان محترم مجلس می‌توانند با مقدار روغن مورد نظر خود میل کنند. چرا که ‌‌آش پخته شده دولت حداقل یک وجب روغن دارد.