کرمانشاه همچنان نیازمند یاری

کرمانشاه همچنان نیازمند یاری مسعود طاهری زلزله؛ آواری که با خراب شدنش هم جان را می‌برد و هم آرزو‌ها را! یک‌ماه از زلزله کرمانشاه گذشته و در این مدت مردم و مسؤولان سعی کردند دوشادوش هم کنار زلزله‌زدگان قرار گرفته و آنها را یاری کنند. زلزله ویرانگر کرمانشاه باعث شد تا صدها نفر از مردمان […]

کرمانشاه همچنان نیازمند یاری

مسعود طاهری

زلزله؛ آواری که با خراب شدنش هم جان را می‌برد و هم آرزو‌ها را!

یکماه از زلزله کرمانشاه گذشته و در این مدت مردم و مسؤولان سعی کردند دوشادوش هم کنار زلزله‌زدگان قرار گرفته و آنها را یاری کنند.

زلزله ویرانگر کرمانشاه باعث شد تا صدها نفر از مردمان آن دیار جان خود را از دست بدهند و بسیاری هم آواره شوند.

طی این مدت و بنا بر آمارهای سازمان هلال احمر کمک‌های نقدی و غیرنقدی هموطنان شامل حال محرومان آن دیار شده است. اعزام صد‌ها کانکس برای اسکان زلزله‌زدگان، اعزام صد‌ها تن آب بسته‌بندی، موادغذایی و دیگر اقلام باعث شد تا در روزهای نخست این فاجعه عظیم، زلزله‌زدگان احساس تنهایی نکنند.

همچنین نیروهای نظامی مستقر در کرمانشاه خصوصاً ارتش عزیز با تجهیزات خود باعث شدند تا زلزله‌زدگان بار کم‌تری به دوش بکشند اما آمار‌ها حاکی از این است که زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه ابعاد بسیار گسترده‌تری از برآوردهای اولیه داشته است.

مردم عزیز کشورمان نیز همچون زلزله‌های قبلی که در کشور رخ داد، این بار نیز با توانی بیش‌تر به حمایت زلزله‌زدگان شتافتند. همچنین هنرمندان، ورزشکاران خصوصاً علی‌دایی، احمدرضا‌عابدزاده و دیگر ورزشکاران نامی ایران زمین با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال آن برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه سعی بر التیام آنان داشتند. حجم کمک‌های مردمی به اسطوره فوتبال ایران به حدی بود که وی گفت شخصاً خانه‌سازی زلزله‌زدگان کرمانشاه را برعهده خواهد گرفت تا جواب اعتماد مردم به وی را بدهد.

در همین ارتباط محمدشکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته زلزله کرمانشاه به بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی آسیب زد، جان ۶۲۰ نفر را گرفت و بیش از ۱۲ هزار نفر را مصدوم کرد. همچنین این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک‌هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده است.

همچنین خزانه‌دار کل و ذی‌حساب جمعیت هلال احمر جمهوری‌اسلامی‌ایران گفته: تاکنون مبلغ ۵۵۳ میلیارد ریال کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان غرب کشور به حساب جمعیت هلال احمر واریز شده است و همچنین میزان کمک‌های غیرنقدی به زلزله‌زدگان نیز تاکنون بالغ بر هزار میلیارد ریال بوده که در اعلام عمومی به صورت تقریبی صرفاً حدود ۷۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

اما با تمامی این تفاسیر و کمک‌هایی که مردم و مسؤولان به هموطنانشان داشتند، باز هم حجم زلزله به حدی است که نمی‌توان دوران پسازلزله را تمام شده تلقی کرد.

فیلم‌هایی که از وضعیت دردناک زلزله‌زدگانی که داخل چادر شب‌ها را به صبح می‌رسانند، به خوبی نشان‌دهنده عمق فاجعه است. بچه‌هایی که از سرما در داخل چادر به خود می‌لرزند و تنها مأمنشان پتویی است که باید آنها را تا صبح از گزند بادهای کشنده زنده نگه دارد.

قسمت دردناک‌تر اینجاست که زمستان در راه است و وضعیت چادرنشینان هر روز بحرانی‌تر می‌شود. کسانی که در زمستان به آن منطقه سفر کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که سخت‌‌ترین زمستان را هر سال به خود می‌بیند و این مسأله‌ای است اجتناب‌ناپذیر! هواشناسی نیز اعلام کرده که دمای نیمی از استان کرمانشاه به زیر صفر رسیده و کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، دالاهو، کنگاور، سنقر و کلیایی، روانسر و جوانرود شهرستان‌هایی هستند که همانند چند شب قبل دمای زیرصفر درجه را تجربه می‌کنند.

 

به هر حال کرمانشاه عزیز چشم امید به موج بعدی کمک‌های مردمی و دولتی دارد و امید است با توجه به شرایط وخیم آب و هوایی، مردم و مسؤولان بتوانند موج بعدی کمک‌ها را هر چه سریعتر راه‌اندازی کنند تا داغدید‌گان کرمانشاه کم‌تر در مصیبت باقی بمانند.