پولشویی دشمن آشکار و پنهان اقتصاد مقاومتی

رامین شاهی پولشویی یا همان money laundering، قانونی کردن درآمدهای غیرقانونی است. به عبارتی دیگر پولشویی موجب مشروع جلوه‎دادن درآمدهایی است که از راه‎های غیرقانونی و نامشروع به‎دست می‌آیند و با استفاده از روش‌هایی باعث پنهان‌شدن منشأ غیرقانونی آن پول‌‌ها می‌شود. در واقع به هر نوع عملی برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت عواید […]

رامین شاهی

پولشویی یا همان money laundering، قانونی کردن درآمدهای غیرقانونی است.

به عبارتی دیگر پولشویی موجب مشروع جلوهدادن درآمدهایی است که از راههای غیرقانونی و نامشروع بهدست می‌آیند و با استفاده از روش‌هایی باعث پنهان‌شدن منشأ غیرقانونی آن پول‌‌ها می‌شود. در واقع به هر نوع عملی برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع، پولشویی گفته می‌شود.

پولشویی دارای انواع درونی، بیرونی، وارد شونده و صادر شونده است که در ۳ مرحله سرمایه‌گذاری، طبقه‌بندی و یکپارچه‌سازی از سوی متخلفین اقتصادی در نقاط مختلف جهان از جمله کشورمان، برای رنگ زدن درآمدهای نامشروعشان، انجام می‌پذیرد.

بدون شک پولشویی دارای آثار مخربی در ایجاد عدم شفافیت و لرزش ارکان اقتصادهای پویا و موریانه و دشمنی پنهان و حتی آشکار، در اقتصادی مقاومتی است.

تخریب بازارهای مالی، کاهش تقاضای پول، ورشکستگی بخش خصوصی و افزایش ریسک خصوصی‌سازی، انتقال سرمایه به صورت غیرقانونی به خارج از کشور و نیز توزیع نا برابر درآمد در جامعه که موجب افزایش خطرناک ضریب جینی در کشور می‌شود که همگی از تبعات عدم مبارزه با پولشویی است. تمامی این خروجی‌های نامناسب، در خلاف جهت ایجاد اقتصاد مقاومتی قرار دارند و مانند موریانه بدنه اقتصاد مقاومتی را می‌خورند.

در این راستا، مبارزه با پولشویی، کنترل، هدایت و نظارت بر ارزهای خارجی، نظارت صحیح بر سیستم بانکی کشور از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی به‌خصوص بر مؤسسات اعتباری و شرکت‌های لیزینگی، وصول به موقع مطالبات و ارایه گزارش از انتقال وجوه بانکی میان اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله راهکارهای کاربردی برای مبارزه با پولشویی است که چنان‌چه کامل و صحیح به اجرا در آید، می‌توان ریشه‌ای و سازمان‌یافته، بسیاری از نگرانی‌های اقتصادی کشور را در خصوص فساد‌ اقتصادی، بدون هیاهو برطرف کرد و ریشه مفاسد را از سرچشمه خشکاند.

ضروری است در شرایطی که برنامه ششم در ذیل رهنمودهای رهبری معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی در حال تدوین است، جایگاه مناسبی به مبارزه با پولشویی در کشورمان در برنامه‌ها و طرح‌ها اعطا شود و ابزارهای نرم‌افزاری آن نیز در اتاق‌های فکر ۳ قوه کشور مورد بررسی و تهیه قرار گیرد تا به شکلی اصولی، گلوگاه‌های جریان پول‌های فاسد گرفته شود؛ زیرا در غیراین صورت پولشویی موجب مرگ خاموش اقتصاد مقاومتی و عدم تحقق آن خواهد شد.