طرح سؤال از رییس‌جمهور با رعایت شرایطی مفید است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح سؤال از رییس‌جمهور با رعایت شرایطی مفید است محمدرضاپورابراهیمی‌داورانی در خصوص ارزیابی از طرح سؤال از رییس‌جمهور، اظهار داشت: موضوع سؤال از رییس‌جمهور که اخیراً مطرح شده، یکی از موضوعات مهمی است که در ماه‌های اخیر در حوزه فعالیت‎های اجرایی کشور ایجاد چالش کرده و تعداد زیادی از […]

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

طرح سؤال از رییس‌جمهور با رعایت شرایطی مفید است

محمدرضاپورابراهیمی‌داورانی در خصوص ارزیابی از طرح سؤال از رییس‌جمهور، اظهار داشت: موضوع سؤال از رییس‌جمهور که اخیراً مطرح شده، یکی از موضوعات مهمی است که در ماه‌های اخیر در حوزه فعالیتهای اجرایی کشور ایجاد چالش کرده و تعداد زیادی از مردم درگیر این موضوع شده‌اند.

به گزارش خانه ملت، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کمیسیون اقتصادی نیز از پایان سال ۹۵ به این موضوع ورود پیدا کرد تا به حل مشکلات و کاهش دغدغه‌های مردم در این حوزه کمک کند، بیان کرد: سؤالی که مطرح شده است در راستای پیگیری مطالباتی بود که مردم داشته‌اند و این مطالبات را به نمایندگان خود در مجلس منتقل کرده بودند و قاعدتاً این موضوع بر اساس اختیارات مجلس است.

وی افزود: آنچه که دغدغه نمایندگان بود و با حضور در کمیسیون اقتصادی نیز مطالب خود را مطرح کردند، ناظر بر این بود که نمایندگان به هیچ عنوان به دنبال تضعیف دولت نیستند و رویکرد سیاسی بر این موضوع حاکم نیست.

پورابراهیمی با بیان این‌که سؤال‌کنندگان طیف‌های مختلفی از فراکسیون‌های مختلف مجلس هستند، ادامه داد: در بین سؤال‌کنندگان، نمایندگانی از فراکسیون‌های ولایی، امید و مستقلین وجود دارد و ترکیب سؤال‌کنندگان از رییس‌جمهور، شائبه سیاسی بودن را حذف کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که دغدغه نمایندگان رفع مشکلات مردم است و کمیسیون اقتصادی نیز همین اعتقاد را دارد، گفت: سؤال اگر برای حل مشکل مردم باشد مبنای منطقی دارد و پاسخ به این سؤالات اگر منجر به حل مشکلات شود و شاهد کاهش گرفتاری‌های مردم باشیم، حتماً این سؤال به نفع کشور خواهد بود.

پورابراهیمی با اشاره به این‌که نتیجه سؤال از رییس‌جمهور باید منجر به حل مشکلات مردم شود، اظهار داشت: اگر مفروض حل مشکلات مردم نباشد، ماهیت سؤال از رییس‌جمهور از این منظر نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قانون‌گذار و قانون اساسی حق سؤال از رییس‌جمهور را در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته است، بیان کرد: در این زمینه اگر رویکرد حل مشکلات باشد، مفید و قابل تأمل خواهد بود و این سؤال می‌تواند مبنای حرکت‌های بعدی مجلس باشد و رییس‌جمهور با استحکام بیش‌تری از وزرا و مسؤولان اقتصادی دولت کار بخواهد.

وی افزود: اگر هم سؤال از رییس‌جمهور منجر به حل مشکلات مردم نشود، مطرح کردن آن مطلوب مردم و نظام اجرایی کشور نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص سؤال از رییس‌جمهور در بحث مؤسسات مالی را به هیأت رییسه ارسال کرده‌ایم، ادامه داد: براساس آیین‌نامه هیأت رییسه باید احصا کند که تعداد سؤال کنندگان از رییس‌جمهور از ۷۳نفر کم‌تر شده‌اند یا بیش‌تر از آن هستند؟ تشخیص این موضوع برعهده هیأت رییسه مجلس است.

پورابراهیمی با اشاره به این‌که تعداد امضا‌‌ها در زمانی که این طرح را به ما دادند حدود ۷۶امضا بود، ادامه داد: تعدادی از امضا کم و تعدادی بیش‌تر می‌شود و این تعداد شناور است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی تشخیص دهد که تعداد نمایندگان امضا کننده بیش از ۷۳نفر بوده‌اند، سؤال از رییس‌جمهور وصول می‌شود و گزارش کمیسیون اقتصادی در صحن قرائت می‌شود و رییس‌جمهور ظرف یک ماه وقت دارد تا در صحن پاسخ دهد.

 

پورابراهیمی در پایان خبر داد: سؤال دیگری نیز از رییس‌جمهور تازه به کمیسیون اقتصادی رسیده است که باید بررسی شود.