هر کجا کم می‌آورند یک صفر جلوی درآمدهای مالیاتی می‌گذارند!

وزیر اقتصاد با اشاره به درآمد ۱۳۵هزار میلیارد تومانی مالیاتی سال‌ آینده هر کجا کم می‌آورند یک صفر جلوی درآمدهای مالیاتی می‌گذارند! وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که سال آینده ۱۳هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه پیش‌بینی شده بود، گفت: هرچه کم می‌آورند، یک صفر جلویش می‌گذارند این موضوع برای مؤدیان […]

وزیر اقتصاد با اشاره به درآمد ۱۳۵هزار میلیارد تومانی مالیاتی سال‌ آینده

هر کجا کم می‌آورند یک صفر جلوی درآمدهای مالیاتی می‌گذارند!

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که سال آینده ۱۳هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه پیش‌بینی شده بود، گفت: هرچه کم می‌آورند، یک صفر جلویش می‌گذارند این موضوع برای مؤدیان مالیاتی مژده نیست، بلکه زحمت برای ما است.

به گزارش فارس، مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به این‌که برای تحقق رشد اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان و محیط کسب و کار باید اقداماتی صورت بگیرد، اظهار داشت: متأسفانه هنوز در مسایل مختلف به ویژه در مورد بهبود فضای کسب و کار به تعریف و اندیشه واحد نرسیده‌ایم.

وی افزود: باید فضای کسب و کار را با همکاری بخش خصوصی و دو قوه دیگر حل کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان این‌که دوهزارو۵۰۰مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی در کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: در این راستا تا کنون ۷۰۰مجوز کم شده است، دستگاه‌ها به کندی کار را از خود جدا می‌کنند، عین همین موضوع را در قسمت خصوصی‌سازی داریم.

وی افزود: در حوزه واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها مشکل وجود دارد و برای اقدام در این راستا بهانه‌های متعددی آورده می‌شود.

کرباسیان با بیان این‌که باید با واگذاری تصدی‌‌‌ها به مردم، افزایش بهره‌وری و سیاست اصل۴۴ قانون اساسی را محقق کنیم، تصریح کرد: بخش عمده این اهداف به مالیات برمی‌گردد.

وی با اشاره به طرح این سؤال که آیا مالیات بر مصرف باشد یا ارزش‌افزوده، گفت: در این رابطه بحث جدی داریم و مطمئنم اگر لایحه ارزش‌افزوده به قانون هم تبدیل شود، چنین بحثی باز هم وجود خواهد داشت. قانون مالیات بر مصرف در برخی کشور‌‌ها قابلیت اجرا دارد، اما در ایران چون واحدهای صنفی پراکنده و حتی برخی از آنها بدون پروانه فعالیت می‌کنند، به راحتی قابل اعمال نیست.

* معرفی یک شرکت با فاکتور جعلی به عنوان تولیدکننده صندوق فروش

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به لایحه صندوق مکانیزه فروش تصریح کرد: متأسفانه مسایلی قبل از تبدیل شدن به قانون به وجود آمد که باید با احتیاط برخورد کرد. یک شرکتی با فاکتور جعلی خود را تولیدکننده صندوق مکانیزه معرفی کرد و با بحرانی که به وجود آمد نمی‌توان نزدیک این مسأله شد و محدودیت عمل پیدا کردیم. صندوق مکانیزه کمک می‌کند، تا طرح جامع مالیاتی پیشرفت کند.

کرباسیان به ماده۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و بیان داشت: باید بتوان بانک‌ اطلاعاتی ایجاد کرد و با پای کار آمدن بانک مرکزی عمده‌ بانک‌ها قبول کردند و کار در حال انجام است. تفاهمنامه‌ای نیز با سازمان ثبت اسناد و سازمان کشور در این راستا منعقد شده است.

وی گفت: نسبت مالیات به اعتبارات هزینه بودجه در سال۹۵ بالغ بر ۴۹درصد بود و همچنین نسبت شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی ۸درصد است این رشد در حال افزایش است، اما مطلوب نیست و راه زیادی در پیش است.

وزیر امور اقتصاد خواستار اعمال نرخ مالیاتی به جای معافیت مالی شد و گفت: در رابطه با مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌ها باید تلاش شود، نرخ صفر را جایگزین کنیم.

* شرکت یا دستگاهی داشتیم که ۲۰۰ حساب بانکی دارد

کرباسیان افزود: در راستای خزانه‌داری الکترونیک ۶۰هزار دسته چک دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری شد و پرداخت‌ها به لحظه است، شرکت یا دستگاهی داشتیم که ۲۰۰حساب بانکی دارد.

وی گفت: سال آینده باید ۱۳۵هزار میلیارد تومان مالیات در بودجه وصول کنیم و هرچه کم می‌آورند، یک صفر جلویش می‌گذارند؛ این برای مؤدیان مژده نیست، بلکه زحمت برای ما است.

وزیر اقتصاد با اشاره به این‌که در سال۹۱ نسبت مالیات به اعتبارات هزینه‌ای ۴۴درصد بوده گفت: این نسبت در سال۹۵، ۵درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال۹۱، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ۵٫۴درصد بوده که سال قبل به ۸درصد افزایش یافته است.

به گفته کرباسیان در این نسبت‌‌‌ها شاهد رشد نسبت‌‌‌ها می‌باشیم اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داشته چرا که این نسبت‌ در کشورهای در حال توسعه حدود ۲۰درصد است.

وزیر اقتصاد افزود: بنده به وزارت اقتصاد به عنوان جایگاه اجرایی برنامه‌های بالادستی از قبیل برنامه‌های توسعه، چشم‌اندازهای کلان، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نگاه می‌کنم.

وی با بیان این‌که در حوزه پیاده‌سازی طرح صندوق‌های مکانیزه فروش هنوز چالش‌هایی وجود دارد گفت: نحوه دریافت هزینه‌های صندوق‌‌ها، چگونگی پوشش اصناف از جمله چالش‌های پیاده‌سازی این طرح می‌باشد.