محاسبه جزییات مربوط به دستمزد در سال۱۳۹۷

رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد محاسبه جزییات مربوط به دستمزد در سال۱۳۹۷ امیدعلی‌پارسا در پاسخ به این سؤال که آیا در سال۱۳۹۷ مرکز آمار به دنبال انتشار جزییاتی از آمارهای مکمل نرخ بیکاری هست تا بتواند تصویر شفاف‌تری از وضعیت اشتغال و بیکاری نشان دهد، گفت: مرکز آمار ایران در نظر دارد در سال۱۳۹۷ […]

رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد

محاسبه جزییات مربوط به دستمزد در سال۱۳۹۷

امیدعلی‌پارسا در پاسخ به این سؤال که آیا در سال۱۳۹۷ مرکز آمار به دنبال انتشار جزییاتی از آمارهای مکمل نرخ بیکاری هست تا بتواند تصویر شفاف‌تری از وضعیت اشتغال و بیکاری نشان دهد، گفت: مرکز آمار ایران در نظر دارد در سال۱۳۹۷ با طرح‌های آماری جزییات مربوط به دستمزد را محاسبه و منتشر کند.

به گزارش ایسنا، امیدعلی‌پارسا در نشست کالبدشکافی آمارهای اشتغال و بیکاری که دیروز با حضور خبرنگاران و پژوهشگران برگزار شد، بیان کرد: تعمیق اعتماد نسبت به نظام آماری کشور ضروری است.

وی ادامه داد: وقتی آمار متوسط ۹ماهه امسال با سال گذشته را مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم نرخ مشارکت به میزان یک‌درصد و نرخ بیکاری به میزان ۰٫۳درصد کاهش یافت، ضمن این‌که ۸۳۶هزار نفر به‌طور خالص، به جمعیت فعال بازار کار کشور اضافه شده است.

پارسا چنین توضیح داد: مجموع بیکاران مطلق کشور، اکنون ۳میلیون‌و۲۲۶ هزار نفر است. به این ترتیب که تعداد شاغلان در بخش کشاورزی ۹۲هزار نفر، صنعت ساخت ۲۳۵هزار نفر، ساختمان ۶۳هزار نفر و خدمات ۴۲۸هزار نفر افزایش یافته‌اند.

رییس مرکز آمار ایران عنوان کرد: از ابتدای انقلاب سالانه تعداد شاغلان دو درصد افزایش یافته‌اند که این روند تا سال۱۳۷۵ ادامه داشته است، از سال۱۳۷۵ تا سال۱۳۹۵ این رشد ۲٫۵درصد بوده و در سال۱۳۹۵ مشخصاً رشد تعداد شاغلان ۲٫۸درصد بوده است.

وی با اشاره به این‌که مقایسه ۹ماهه سال جاری با سال قبل حکایت از افزایش ۳٫۶درصدی تعداد شاغلان کشور دارد، گفت: البته نیاز کشور سالانه ۴درصد افزایش تعداد شاغلان است.

پارسا در ادامه سخنانش در پاسخ به این سؤال که چرا وضعیت معیشت در آمارهای مربوط به مرکز آمار ایران منتشر نمی‌شود، گفت: موضوع معیشت به سادگی قابل محاسبه نیست. بلکه باید گروه‌های معیشتی تک به تک بررسی شوند و سپس آماری گرفته شود از این که وضعیت هر کدام از این گروه‌ها به چه صورت هستند. با توجه به این‌که مرکز آمار ایران با محدودیت‌های منابع مالی روبروست. در برخی از شاخه‌ها برای محاسبه با مشکل مواجه می‌شود، البته تمام عزم ما بر این است که بتوانیم تا جای ممکن آمارهای مکمل را ارایه کنیم تا تصویر شفافی از وضعیت معاش به خانوار ارایه دهیم.

او در پاسخ به این سؤال ایسنا که در آینده چه برنامه‌هایی برای ارایه آمارهای مکمل دارید، گفت: برنامه ما این است که در سال۱۳۹۷ بتوانیم دستمزد را محاسبه کنیم.

رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که آیا مشاغل الکترونیک در محاسبات مرکز آمار می‌آید، یا خیر، گفت: برای مسؤول پرسش آمار مهم نیست که افراد در کجا کار می‌کنند و وقتی پرسشنامه پر می‌شود، افراد اطلاعات مربوط به شغل خود می‌دهند چه این کسب و کار الکترونیکی باشد چه در مکان مشخصی انجام شده باشد. بنابراین در محاسبات مرکز آمار ایران، مشخصات مشاغل الکترونیک نیز محاسبه می‌شود.

او در ادامه اظهار کرد: در سال۱۳۹۵، ۲۵میلیون‌و۷۹۱هزار نفر جمعیت فعال کشور بوده‌اند که از این میزان ۳میلیون‌و۲۰۰هزار نفر جمعیت به صورت مطلق بیکار بودند و ۲۲میلیون‌و۵۸۸هزار نفر ولو یک ساعت در هفته کار کردند. سهم افرادی که کم‌تر از تمام وقت کار کرده‌اند، معادل ۹میلیون‌و۹۴هزار نفر بوده است که ۴۰درصد شاغلان را تشکیل می‌دهند و ۶۰درصد دیگر تمام وقت یا بیش‌تر از تمام وقت کار کرده‌اند. همچنین دومیلیون‌و۳۳۵هزار نفر از افرادی که اشتغال ناقص دارند، اعلام آمادگی کرده‌اند که به دنبال انجام کار بیش‌تر هستند.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره شاخص‌های مربوط به‌کار شایسته توضیح داد: در محاسبات ما یک درصد از افراد شاغل گفته‌اند که دنبال کار دیگر می‌گردند. ۷درصد گفته‌اند از کار خود راضی هستند ولی متناسب با تخصص‌شان نیست و ۵درصد هم گفته‌اند که نگران آن هستند که کار خود را از دست بدهند.

در ادامه این نشست علیرضازاهدیان، معاون رییس مرکز آمار ایران، با دفاع از عملکرد مرکز آمار در ارایه شاخص‌های اقتصادی بیان کرد: اگر نرخ بیکاری را بررسی کنیم می‌بینیم که فصل‌های بسیاری بوده که مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ بیکاری کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که مرکز آمار ایران به فکر پاسخ‌دهی به نیاز سیاست‌گذار نیست و فقط کار را به صورت فنی انجام می‌دهد.

در نشست دیروز مرکز آمار ایران که با عنوان کالبدشکافی آمارهای اشتغال و بیکاری برگزار شده بود، جمعی از پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های اقتصاد و آمار نیز حضور داشتند و انتقادات خود را نسبت به نحوه محاسبه آمارهای اقتصادی توسط مرکز آمار ایران اعلام کردند.

رییس مرکز آمار نیز این انتقادات را پذیرفت و اعلام کرد که در بخش‌هایی که امکان‌پذیر است، اصلاحات لازم را در دستور کار قرار خواهد داد. در این نشست همچنین غلامرضافرجودی، اقتصاددان پیشکسوت نیز حضور داشت و در بخشی از سخنانش در پاسخ به پرسش ایسنا به این موضوع اشاره کرد که ارایه نشدن خط فقر یکی از مشکلات بخش‌های مربوط به آمارهای بیکاری و معاش است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته اکنون آمار مربوط به خط فقر گروه‌های مختلف معیشتی نیز ارایه می‌شود.

وی همچنین نبودن تصویری روشن از خط فقر را عاملی دانست که گروه‌ها و افراد مختلف با سلیقه خود و با معیارهای نه چندان شفاف اقدام به ارایه خط فقر کنند.