تناقض در مسیر ورود و خروج ارز از کشور

تناقض در مسیر ورود و خروج ارز از کشور عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدوین سازوکار ارزی توسط تیم مشترک کارشناسی متشکل از دولت، مجلس و بخش خصوصی تأکید کرد. به گزارش خانه‌ملت، محمدقسیم‌عثمانی درباره تحولات بازار ارز و وضعیت نامناسب معاملات ارز گفت: هرچند ایجاد ثبات نسبی در […]

تناقض در مسیر ورود و خروج ارز از کشور

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدوین سازوکار ارزی توسط تیم مشترک کارشناسی متشکل از دولت، مجلس و بخش خصوصی تأکید کرد.

به گزارش خانه‌ملت، محمدقسیم‌عثمانی درباره تحولات بازار ارز و وضعیت نامناسب معاملات ارز گفت: هرچند ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز در طول فعالیت دولت یازدهم یک موضوع مثبت بود اما در مجموع مدیریت بازار ارز در کشور ضعیف است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: اگر سازوکار مدیریت بازار ارز اصلاح نشود با سیاست‌های دستوری و پولی و اقداماتی مانند تزریق ارز و کاهش نرخ سود بانکی نمی‌توان در بلندمدت بازار ارز را مدیریت کرد.

سیاست‌های پولی به‌صورت مقطعی بازار ارز را کنترل می‌کند

عثمانی در ادامه گفت‌وگو با خانه‌ملت افزود: مدیریت بازار ارز نیاز به اتخاذ سیاست‌های اصولی دارد چرا که با لحاظ سیاست‌های پولی، تنها می‌توان به‌صورت مقطعی بازار را کنترل کرد.

وی ادامه‌داد: یکی از افتخارات بخش اقتصادی کشور کاهش نرخ سود بانکی بود اما در مدت اخیر بار دیگر نرخ سود بانکی به ۲۰درصد افزایش یافت و باعث شد تنها مسیر نقدینگی تغییر کند و در واقعیت بازار ارز به‌صورت اصولی مدیریت و کنترل نشده است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در عرضه و تقاضای ارز کشور با مشکل روبه‌رو بوده چرا که مسیر صادرات مربوط به تولیدات مازاد بر مصرف، فراهم نیست و بدیهی است ارز قابل توجهی از صادرات تولیدات مذکور، وارد کشور نمی‌شود این در حالی است که به هر میزانی می‌توان کالا وارد کشور کرد و نهایت کار این است تعرفه‌ها در این رابطه بالا برود.

تناقض در مسیر ورود و خروج ارز از کشور

عثمانی گفت: مسیر خروج ارز در کشور فراهم بوده این در حالی است که شرایط برای ورود ارز به کشور هموار نیست و به‌طور طبیعی ارز بیش‌تری از کشور خارج شده و تعادل عرضه و تقاضا با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود.

شوک‌های بیرونی نباید بازار ارز تحت تأثیر جدی قرار دهد

وی با تأکید بر نقش تسهیل صادرات در ایجاد تعادل در بازار ارز ادامه‌داد: طبیعی است اگر سازوکار بازار کشور صحیح باشد بازار تحت تأثیر شوک‌های بیرونی کم‌تر قرار می‌گیرد اما زمانی که مکانیزم مدیریت بازار ارز علمی و کارشناسی نباشد شوک‌های بیرونی بازار را با مسأله روبه‌رو می‌کند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: برای تدوین سازوکار ارزی باید یک تیم مشترک کارشناسی و قوی متشکل از دولت، مجلس و بخش خصوصی تشکیل شود تا بعد از تدوین سازوکار، تمامی دستگاه‌ها مکلف به اجرا در عمل شوند.

—————————————-