هر شانه تخم‌مرغ در بازار ۱۸هزار تومان

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خبر داد هر شانه تخم‌مرغ در بازار ۱۸هزار تومان رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: با وضعیتی که بخشی از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفته‌اند، بازار تخم‌مرغ تا پاییز سال آینده به همین شکل است و اگر هموطنان کمی مصرف را کاهش دهند، نیازی به واردات نیست. ناصرنبی‌پور […]

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خبر داد

هر شانه تخم‌مرغ در بازار ۱۸هزار تومان

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: با وضعیتی که بخشی از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفته‌اند، بازار تخم‌مرغ تا پاییز سال آینده به همین شکل است و اگر هموطنان کمی مصرف را کاهش دهند، نیازی به واردات نیست.

ناصرنبی‌پور در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت تولید و قیمت تخم‌مرغ خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۷هزارو‌۸۰۰ تا ۸هزارتومان تعیین شده که تا زمانی‌که به دست مصرف‌کننده برسد (تقریباً هر شانه تخم‌مرغ حدود دوکیلوگرم است) ۱۸هزارتومان قیمت می‌خورد.

وی در پاسخ به این‌که پس طرح تنظیم بازار دولت برای فروش تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲هزارو۶۰۰تومان چه تأثیری در این زمینه داشته، گفت: آنقدر مرغ تخم‌گذار از بین رفته است که تولید ما روزانه بین ۸۰۰ تا یک‌هزارتن کاهش یافته که در قیمت بی‌تأثیر نیست. سال گذشته ۳۰درصد از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفت ولی امسال رقم بیش‌تر از اینها است و امسال چیزی بین ۲۵تا ۲۶میلیون مرغ تخم‌گذار از بین رفته است.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به این نکته هم اشاره کرد که سن مرغ‌های مادر تخم‌گذار در سال گذشته حدود ۶۰ هفته بود، اما امسال اکثر مرغ‌های جوان تخم‌گذار با سن ۳۵هفته بر اثر آنفولانزا از بین رفته‌اند.

نبی‌پور واردات تخم‌مرغ را هم چندان مناسب ندانست و گفت: واردات دوهزار تن تخم‌مرغ دردی را دوا نمی‌کند، مضاف بر این‌که ممکن است به دلیل ورود کارتن، شانه تخم‌مرغ و ماشین حمل بیماری جدیدی وارد کشور شود.

وی به هموطنان توصیه کرد، با کاهش مصرف تخم‌مرغ طی ۶ ماه به تأمین تخم‌مرغ از محل داخل کمک کنند و افزود: سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور بین ۱۰تا ۱۱کیلوگرم است که در صورت همکاری می‌توانیم آن را به ۸کیلوگرم هم برسانیم که از محل داخل هم قابل تأمین است.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران همچنین به همکاری برخی مرغداری‌ها در راستای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: طبق سقفی که دولت تعیین کرده هر مرغداری بین ۱۰، ۲۰ و ۳۰درصد از تولیداتشان را به قیمت هر کیلوگرم ۵هزارو۶۰۰تومان در اختیار میادین قرار می‌دهند، تا طرح تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲هزارو‌۶۰۰تومان اجرا شود.

نبی‌پور تأکیدکرد که با توجه به از بین رفتن بخش زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار بعید است، تا پاییز سال آینده قیمت به حالت عادی برگردد و حتی برای افزایش تولید باید جوجه و تخم‌مرغ نطفه‌دار را وارد کنیم.

با افزایش شیوع آنفولانزای پرندگان در پاییز و زمستان امسال ۳۰درصد از مرغ‌های تخم‌گذار معدوم شدند که همین امر سبب افزایش بی‌رویه قیمت هر شانه تخم‌مرغ شد، تا جایی که این کالا از شانه‌ای ۱۰هزارتومان به ۱۹هزارتومان رسید و دولت از اوکراین و ترکیه اقدام به واردات ۲۰هزارتن تخم‌مرغ با ستاد مجوز تنظیم بازار کرد و طرح هر شانه تخم‌مرغ به قیمت ۱۲هزارو‌۶۰۰تومان را نیز در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین به اجرا درآورد.