برگزاری مناقصه برای خرید کالای خارجی در ادارات دولتی!

برگزاری مناقصه برای خرید کالای خارجی در ادارات دولتی! دبیر خانه صنعت معدن و تجارت تهران گفت: آنچه که در سال‌های گذشته ما را آزار داده؛ تحریم‌های داخلی به معنای نخریدن کالای تولید داخل توسط مردم و دولت‌ها بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این‌که سال ۹۷، سال حمایت از کالای […]

برگزاری مناقصه برای خرید کالای خارجی در ادارات دولتی!

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت تهران گفت: آنچه که در سال‌های گذشته ما را آزار داده؛ تحریم‌های داخلی به معنای نخریدن کالای تولید داخل توسط مردم و دولت‌ها بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این‌که سال ۹۷، سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفته، واجب است تا در مورد دلایل عدم موفقیت قوانین گذشته در جهت حمایت از تولید ملی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخلی بحث و بررسی صورت گیرد و با بر طرف کردن نواقص قوانین و نوع اجرای آنها در سال پیش‌ِرو بتوانیم تا حد امکان از تولید ملی و تولید کالای ایرانی حمایت کنیم. در این راستا با آرمان خالقی دبیر خانه صنعت‌، معدن و تجارت تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آرمان‌خالقی، دبیر خانه صنعت، معدن تجارت استان تهران اظهارکرد: هر سال سعی تمام مسؤولان بر این امر متمرکز می‌شود تا بتوانند تا حد امکان به شعار تعیین شده برای آن سال جامه عمل بپوشانند و بحث‌های نظری و عملی بسیاری در این راستا صورت می‌گیرد.

دبیر خانه صنعت‌، معدن و تجارت تهران، افزود: انتخاب نام هر سال یک سیر معناداری را طی می‌کند و تعیین نام‌های اقتصادی در چند سال متوالی نشان‌دهنده اهمیت مبانی و مسایل اقتصادی در سرنوشت کنونی کشور است.

وی تصریح کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شد که نامگذاری سال براساس یک مبحث اقتصادی باشد و موضوع حمایت از کالای ایرانی پس از عنوان کردن اقتصاد مقاومتی و توجه به اشتغال و تولید در کشور، حایز اهمیت بود.

خالقی تأکیدکرد: یکی از سؤالات اساسی مردم در راستای مصرف کالای ایرانی این است که آیا ما باید هر کالای ایرانی با هر کیفیتی را خریداری کنیم؟ و آیا حمایت از کالای ایرانی به هر قیمتی صحیح است؟ و یا این‌که ما به عنوان مصرف‌کننده اجازه نداریم کالای خوب با قیمت مناسب را انتخاب کنیم؟

دبیر خانه صنعت‌، معدن و تجارت تهران در راستای پاسخ به سؤال‌های مطرح شده، اذعان کرد: مردم حق دارند کالای خوب با قیمت مناسب بخرند و این یک اصل غیرقابل انکار است، اما باید به مصالح کلان اقتصادی کشور نیز توجه داشته باشیم.

وی، گفت: کشور ما سال‌ها خود را به عنوان یک کشور مصرف کننده در دنیا معرفی کرده است و اقتصاد ما تحت هجوم، فشار و تحریم بوده است و مجموعه این مسایل موجب شده تا پایه‌های زیربنایی اقتصاد در کشور متزلزل شود.

خالقی افزود: بخش خصوصی در کشور در سال‌های گذشته هیچگاه نتوانسته به هدف‌های عملی در نظر گرفته شده، دست یابد و آنچه در سال‌های گذشته ما را آزار داده است، در واقع تحریم‌های داخلی به معنای نخریدن کالای تولید داخل توسط مردم و دولت‌‌ها بوده است.

وی ابرازکرد: مرکز اطلاع‌رسانی مناقصات در گذشته ایجاد شده است و دولت تمام مناقصات و معاملاتی را که انجام می‌دهد در آنجا اعلام می‌کند ولی هنوز تبدیل به پایگاه اطلاع‌رسانی جامع معاملات بخش عمومی نشده است.

وی گفت: از طرف دیگر ممکن است ما به ادارات دولتی تکلیف کنیم که باید کالای مورد نیاز خود را از تولیدکننده ایرانی تهیه کنند، اما پیشبرد این هدف نیازمند در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی از میزان و کیفیت تولیدات ملی و سایر اطلاعاتی است که هر مأمور خرید در هر اداره‌ای باید آنها را در اختیار داشته باشد.

وی تأکیدکرد: حتی در برخی موارد دیده شده که اداره‌ها و سازمان‌های دولتی مناقصاتی را برای خرید یک کالا ترتیب می‌دهند و در آنجا شرایطی را مطرح می‌کنند که مخصوص یک کالای خارجی است و یک تولیدکننده ایرانی قادر به تأمین تعداد تیراژ مورد نظر آنها نیست و با یک ترفند ساده قانون را دور زده و خرید کالای خارجی را انجام می‌دهد.