نقش چرخه توزیع در حمایت از کالای ایرانی

نقش چرخه توزیع در حمایت از کالای ایرانی مجتبی قدیری چرخه توزیع در کشور ما همانند دیگر سیستم‌های موجود دارای اشکالات و نواقص فراوانی می‌باشد. این چرخه آنقدر دچار مشکل است که به راحتی کالای قاچاق وارد آن شده و در سراسر کشور توزیع می‌شود. این‌که چگونه کالاهای قاچاق به بازارهای کشور ورود می‌کند و […]

نقش چرخه توزیع در حمایت از کالای ایرانی

مجتبی قدیری

چرخه توزیع در کشور ما همانند دیگر سیستم‌های موجود دارای اشکالات و نواقص فراوانی می‌باشد. این چرخه آنقدر دچار مشکل است که به راحتی کالای قاچاق وارد آن شده و در سراسر کشور توزیع می‌شود.

این‌که چگونه کالاهای قاچاق به بازارهای کشور ورود می‌کند و به فروش می‌رسد حکایت از همان نقص و معیوب بودن چرخه توزیع دارد. این‌که نظارت‌‌ها در این چرخه توزیع حداقل می‌باشد را باید بپذیریم، چرا که اگر نظارت‌‌ها در حد اعلای خود باشد، قطعاً بسیاری از کالاهای قاچاق نمی‌توانند در چرخه توزیع کشور قرار بگیرند و به راحتی به دست مشتری برسند. مثلاً کالاهای خوراکی که نیاز به تأیید سازمان غذا و دارو دارد چگونه به راحتی در چرخه توزیع کشور وارد شده و سر از فروشگاه‌ها در می‌آورد؟ و خریداران به راحتی این کالای قاچاق بدون مجوز را خریداری می‌کنند! بدون آن‌که بفهمند این کالای قاچاق مجوزهای لازم را از سازمان غذا و داروی کشور دریافت نکرده است. اینها همه نشان از همان ضعف‌های آشکار و پنهان دارد که تا‌کنون برای برطرف کردن آنها اقدام جدی صورت نگرفته است و در این میان به جای بر طرف کردن ضعف‌‌ها همواره به دنبال تعیین جایگزین بوده‌ایم، به گونه‌ای که در سال گذشته با رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدور مجوز تولید، واردات، مدیریت و نظارت بر موادغذایی، تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی از سازمان غذا و دارو گرفته و به سازمان ملی استاندارد ایران واگذار شد.

اگر نخواهیم باور کنیم که کالای قاچاق از طریق چرخه توزیع کشور وارد بازار‌ها می‌شود! باید بپذیریم که یک چرخه موازی با قدرت بیش‌تر در کنار چرخه توزیع کشور شکل گرفته است که کالاهای قاچاق را در سراسر کشور توزیع می‌کند و این عذر بدتر از گناه است. پس همان بهتر که ضعف‌ها، نقص‌‌ها و… چرخه توزیع داخلی را بپذیریم و باور داشته باشیم که چرخه موازی توسط قاچاقچیان کالا در کشور شکل نگرفته است که اگر این‌گونه باشد فاتحه بسیاری از اقدامات در راستای حمایت از کالای داخلی را باید خواند.

امسال که از سوی مقام‌معظم‌رهبری سال حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده است، بهترین فرصت است تا با این هدف بسیاری از ضعف‌های چرخه توزیع کشور را بر طرف کرد تا بتوان به صورت واقعی از کالای داخلی حمایت کرد. چرا که یک چرخه توزیع سالم و قوی می‌تواند مهم‌ترین مانع برای ورود کالای قاچاق به کشور باشد. بنابراین برای حمایت از کالای ایرانی باید چرخه توزیع را تقویت کرد. چرا ضعف در این چرخه تشدیدکننده ورود کالای قاچاق به بازارهای کشور است و عملاً حمایت از کالای داخلی زیر سؤال می‌رود.

برنامه‌ریزی و هدایت چرخه توزیع در کشور نه تنها می‌تواند مانعی برای توزیع کالای قاچاق در کشور باشد، بلکه به بهترین شکل می‌تواند از کالای داخلی حمایت کند و به راحتی مصرف‌کننده را ترغیب به مصرف کالای داخلی کند و نقص این چرخه فرصتی برای ورود کالای قاچاق به کشور و توزیع آن است که در پی آن باید شاهد کم استقبالی مصرف‌کننده از کالای داخلی باشیم و این امر نتیجه‌ای جز شکست برای تولیدکنندگان در برابر رقبای خارجی ندارد.

همان‌طور که گفته شد در سال حمایت از کالای داخلی باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد تا این حمایت، یک حمایت ماندگار و پایدار شود، این‌که در اجرای حمایت از کالای داخلی به دنبال شعار دادن باشیم و سمبلیک برخی کالاهای داخلی را خریداری کنیم، قطعاً راهکار حمایت از کالای داخلی نیست.

برای حمایت از کالای داخلی باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد و اصلاح چرخه توزیع یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های این حمایت است که مسؤولان باید به‌طور جد به دنبال آن باشند. والسلام.