تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران با جهان

وزیر صمت برای سال ۹۶ مطرح کرد تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران با جهان وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان روابط تجاری ایران با دنیا در سال گذشته را ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به این میزان مبادلات، می‌توانیم همکار و شریک تجاری خوبی برای ازبکستان باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری […]

وزیر صمت برای سال ۹۶ مطرح کرد

تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران با جهان

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان روابط تجاری ایران با دنیا در سال گذشته را ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به این میزان مبادلات، می‌توانیم همکار و شریک تجاری خوبی برای ازبکستان باشیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدشریعتمداری در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و جمهوری ازبکستان در محل سازمان توسعه تجارت، افزود: ایران و ازبکستان در طول حیات سیاسی خود همواره از روابط خوبی برخوردار بودند و این روابط از زمان ریاست جمهوری جدید دو کشور از روند رو به رشد ویژه‌ای برخوردار شده است.

وی افزود: سیاست‌ ازبکستان در قبال همسایگان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، مشابه با ایران است و این مهم می‌تواند دو کشور را هر چه بیش‌تر به هم نزدیک کند.

شریعتمداری با بیان این‌که ایران پارسال در بخش فروش نفت ۵۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرد، افزود: ۴۷ میلیارد دلار ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی بود؛ ضمن آن‌که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار کالا نیز وارد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این‌که در حوزه‌های طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات فنی و مهندسی صنعتی، توانمندی‌های بسیار خوبی در ایران وجود دارد، افزود: در حوزه صنایع پتروشیمی نیز پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم که می‌تواند مورد بهره‌برداری همه همسایگان قرار گیرد.

وی اضافه‌کرد: در تولید مصالح ساختمانی نیز حدود ۱۲۰ صنعت در کشور فعالند؛ ضمن آن‌که در حوزه‌های صنایع خانگی و الکترونیک نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وزیر صنعت تأکیدکرد: اکنون ایران ۹۶ درصد مصارف داروی خود را در داخل تولید می‌کند و علاوه بر صادرات دارو به کشورهای منطقه و همسایه، واحدهای تولیدی دارویی ایرانی در کشورهای اطراف راه‌اندازی شده است.

وزیر صمت مطرح کرد

مالیات بر ارزش افزوده چالش اصلی تولیدکنندگان

همچنین وزیر صمت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از زنجیره‌های مختلف تولیدی را یکی از چالش‌های تولیدکنندگان عنوان کرد.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام‌معظم‌رهبری به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» گفت: سال جاری براساس پیگیری مقام‌معظم‌رهبری و اتکا به تولید داخل، توسعه اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد به نام «سال حمایت از تولید ایرانی» نامگذاری شد که نامگذاری این سال تأکید مجدد مقام‌معظم‌رهبری در استفاده از کالای ایرانی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در دو حوزه اساسی در این باره گام‌های مهمی برداشته شد، افزود: مردم و مسؤولان باید در تحقق شعار سال ۹۷ تلاش کنند که بر این مبنا مردم علی‌رغم تمام کاستی‌هایی که وجود دارد باید تعصب در مصرف کالای ایرانی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که عدم تلاش کافی برای کیفیت‌بخشی به کالای ایرانی یکی از دلایل کاهش انگیزه مردم برای خرید کالای داخلی است، ادامه داد: متأسفانه قدم‌های مناسب فرهنگی در مصرف کالاهای ایرانی برداشته نشده است.

شریعتمداری با اشاره به این‌که کمپین‌های مختلفی برای کالاهای ایرانی با مدیریت جوانان تشکیل شده است، یادآورشد: باید یک شرایط عمومی ایجاد شود تا مردم از کالاهای ایرانی همانند لوازم خانگی و سایر لوازم صنعتی استفاده کنند که بخشی از مأموریت‌ها و مسؤولیت‌های وزارت صنعت کمک به ایجاد کمپین و فکر و اندیشه برای حمایت از کالای ایرانی است.

وی با اشاره به این‌که در حوزه تولید راه افتادن چرخه تولید از همه ابعاد مهم و ضروری است، ادامه‌داد: به هر میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور به فعلیت درآید کیفیت کالا‌ها افزایش می‌یابد که در این راستا برگرداندن قطار تولید به ریل اصلی خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

شریعتمداری با بیان این‌که برای کیفیت‌بخشی به تولید باید به نوسازی صنایع داخلی توجه کرد، افزود: محدودیت منابع یکی از عوامل کند بودن نوسازی در کشور است که مبلغ مناسبی در سال۹۷ برای نوسازی صنعت کشور اختصاص یافته است که در این راستا باید نرخ بازده صنعتی مناسب نیز تعیین شود.

وی با اشاره به این‌که جوایز مشوق‌های صادراتی سال‌های سال به فراموشی سپرده شده و استفاده کاملی از آن نمی‌شد، افزود: با حمایت رییس مجلس و پیگیری‌های ایشان بخشی از حقوق ورودی و سود بازرگانی از واردات به حمایت از صادرات غیرنفتی در قالب جوایز صادراتی اختصاص یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قانونی برای تشکیل سازمان‌های توسعه‌ای تصویب شده‌ است، ادامه‌داد: این سازمان‌ها می‌توانند با کمک بخش خصوصی به بخش تولید کشور کمک کنند و سازمان‌های توسعه‌ای برای تولید با کیفیت از سال ۹۷ می‌توانند گام‌های مهمی ‌بردارند.

شریعتمداری تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۹۷ اقدامات خوبی برای حمایت از کالای ایرانی صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که اگر امروز وارد یک واحد تولیدی شوید، مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات تولیدکنندگان است، افزود: یکی از تقاضاهای تولید‌کنندگان اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است که بر این اساس باید دریافت مالیات از زنجیره‌ها ر‌ها شود و تنها از مصرف‌کننده نهایی مالیات اخذ شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: تولیدکنندگان درباره اصل مالیات نیز با توجه به شرایط اقتصادی و تولیدی مشکلاتی دارند که بر این اساس شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید نیز باید در اولویت قرار گیرد.