دیپلماسی آمریکای لاتینی

دیپلماسی آمریکای لاتینی محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران سفری دوره‌ای را آغاز کرده که آفریقا گرفته تا آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد. وی در سومین مقصد سفر خود به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی و پس از سفری یک روزه به برزیل و رایزنی با وزیر خارجه و رییس‌جمهور این کشور، وارد اروگوئه شد […]

دیپلماسی آمریکای لاتینی

محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران سفری دوره‌ای را آغاز کرده که آفریقا گرفته تا آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد.

وی در سومین مقصد سفر خود به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی و پس از سفری یک روزه به برزیل و رایزنی با وزیر خارجه و رییس‌جمهور این کشور، وارد اروگوئه شد و پس از آن هم به نامیبیا خواهد رفت.

وزیر خارجه ایران یکشنبه عصر ١٩ فروردین در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی شامل تجار و کارآفرینان ایرانی راهی سنگال شد و پس از دیدار و گفت‌و‌گو با رییس‌جمهور، رییس مجلس و وزیر خارجه این کشور و شرکت در مجمع اقتصادی ایران و سنگال راهی برازیلیا پایتخت برزیل شد. وی در برزیل با همتای خود و رییس‌جمهور برزیل دیدار و در نشست تجاری دو کشور نیز شرکت کرد.

در این میان میشل تِمِر، رییس‌جمهور برزیل در دیدار ظریف گفت که این کشور هیچ‌گونه مشکلی برای توسعه صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد و از آن حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به حجم کنونی روابط اقتصادی دوجانبه، خواستار تبدیل روابط دو کشور به یک روابط عمیق اقتصادی و در عین حال ایجاد توازن تجاری بین دو کشور شد. وی زمینه‌های همکاری بین دو کشور را در بخش‌هایی چون انرژی، ترانزیت، کشاورزی و فناوری‌های پیشرفته برشمرد که با توجه به پیشرفت‌های موجود در هر دو کشور آنها را مکمل هم خواند. ظریف خواستار رفع موانع بانکی از جمله ایجاد روابط کارگزاری بین دو کشور شد. استفاده از ارزهای ملی دو کشور و تسریع در عملیاتی شدن اعتبار اختصاصی برزیل به کشورمان، همکاری در بخش نفت و گاز، اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری‌های نوین مانند نانو و بیوتکنولوژی و هوا و فضا از جمله موضوعات دیگر مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود. میشل تِمِر، رییس‌جمهور برزیل نیز در این دیدار از علاقه آن کشور به توسعه مناسبات با ایران و نیز همکاری در زمینه فناوری‌های پیشرفته سخن گفت و خواستار تبادل هیأت‌ها و تماس‌‌ها با کشورمان شد. رییس‌جمهور برزیل همکاری با کشورمان در حوزه‌های نفت و گاز را عملی خواند و افزود: تبادل هیأت‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور باعث نزدیکی و تعمیق مناسبات فیمابین خواهد شد.

از سوی دیگر وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خواستار ایجاد توازن تجاری بین دو کشور با حضور شرکت‌های ایرانی در برزیل و همچنین رفع مشکلات بانکی و ایجاد یک کانال بانکی برای تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی فیمابین شد. وزیر خارجه با بیان این‌که دست شرکت‌های برزیلی را برای ورود به بازار ایران می‌فشاریم، عدم وجود ارتباطات بانکی بین ایران و برزیل را یکی از موانع مهم توسعه روابط خواند و گفت: انتظار داریم دولت برزیل و بخش‌‌های اقتصادی در این خصوص چاره‌‌ای بیندیشند.

لازم به ذکر است مجموع اقدامات و مواضع ظریف در سفر به آمریکای لاتین نشانگر فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی دستگاه دیپلماسی کشور است که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی تحولی در سال جدید یاد کرد. رویکردی که در صورت استمرار می‌تواند مؤلفه‌ای برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌های خارجی و حتی تحقق رونق اقتصادی در کشور باشد.