دیپلماسی یا ادعای برجامی

دیپلماسی یا ادعای برجامی برجام همچنان از محورهای تحولات جهانی نه تنها برای سیاست جهانی ایران بلکه برای سایر کشور‌ها نیز هست، چنانکه تارنمای بلومبرگ در گزارشی نوشت که رییس‌جمهوری فرانسه در سفر به واشنگتن از این فرصت برای متقاعد کردن همتای آمریکایی خود برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد اما انتظار پیشرفت غیرمنتظره‌ای را […]

دیپلماسی یا ادعای برجامی

برجام همچنان از محورهای تحولات جهانی نه تنها برای سیاست جهانی ایران بلکه برای سایر کشور‌ها نیز هست، چنانکه تارنمای بلومبرگ در گزارشی نوشت که رییس‌جمهوری فرانسه در سفر به واشنگتن از این فرصت برای متقاعد کردن همتای آمریکایی خود برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد اما انتظار پیشرفت غیرمنتظره‌ای را ندارد.

به گفته این مقام‌ها، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه که دوشنبه برای دیدار با ترامپ به آمریکا می‌رود، از این سفر برای متقاعد کردن وی برای ماندن در توافق هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد. با این حال این مقام‌ها گفته‌اند که مکرون انتظار پیشرفت غیرمنتظره‌ای را از این ملاقات ندارد. این مقام‌ها همچنین گفتند که انگلیس، آلمان و فرانسه در پی ارایه تضمین‌هایی برای درست کار کردن برجام به ترامپ هستند و مکرون در همین راستا قصد دارد تعهدهایی را از جانب کشورهای اروپایی در قالب توافقی جانبی پیشنهاد دهد. مقام‌های فرانسوی اولویت‌های مکرون در این سفر را تلاش برای حفظ آمریکا در برجام و همچنین متقاعد کردن ترامپ برای تمدید معافیت کشورهای اروپایی از تعرفه‌های جدید اعلام شده از سوی او برای واردات فولاد و آلومینیم عنوان کردند. رییس‌جمهوری آمریکا که روز ۲۲ اردیبهشت ماه درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد، گفته است در صورتی که کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در رفع آنچه وی کاستی برجام می‌نامد؛ موفق نشوند، از این توافق هسته‌ای به صورت یک‌جانبه خارج خواهد شد.

در همین حال بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارایه نهمین گزارش ۳ ‌ماهه وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی خبر داد. قاسمی با اعلام این خبر گفت: در نهمین گزارش ارسالی به مجلس، با اشاره به انتشار دهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تأیید پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، استمرار فعالیت‌های هسته‌ای کشور در چارچوب راهبرد ۶ و برنامه‌ درازمدت هسته‌ای ایران مورد تأکید قرار گرفته و تصریح شده است که طی ۳ ماه اخیر، کلیه فعالیت‌های هسته‌ای کشور -به ویژه در حوزه تحقیق و توسعه‌ـ طبق برنامه سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داشته و از جمله، به رونمایی از ۸۳ پروژه هسته‌ای کشور در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ اشاره شده است. همچنین اقدامات وزارت امور خارجه به منظور مقابله با اقدامات ضدبرجامی آمریکا و پیگیری مطالباتِ بر حق جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود، از جمله کمیسیون مشترک، کارگروه رفع تحریم‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک و مذاکرات دوجانبه، مورد تأکید و تشریح شده است. در این میان بسیاری بر این عقیده‌اند که اظهارات ماکرون مبنی بر تلاش برای ماندن آمریکا در برجام از یک سو برگرفته از اقدامات اقتصادی است که فرانسه بعد از برجام با ایران داشته و از سوی دیگر سعی دارد تا با این اقدامات فرانسه خود را کشوری تأثیرگذار در معادلات جهانی معرفی کند. رفتاری که البته با مواضع ماکرون مبنی بر لزوم ایجاد متمم برای برجام با محوریت موشکی و رفتارهای منطقه‌ای منطقه‌ای ایران ابهامات بسیاری در صداقت آن وجود دارد.