اعتراف به نیاز به جای ادعای همراهی

اعتراف به نیاز به جای ادعای همراهی برجام همچنان کلمه‌ای است که در ادبیات سیاسی و اقتصادی جهان در جمع واژگان کلیدی قرار دارد، به‌ویژه این‌که در هفته‌های آتی قرار است ترامپ رییس‌جمهور آمریکا نظر خود را درباره ادامه حضور یا خروج آمریکا از برجام اعلام کند. آنچه در باب برجام قابل توجه است نوع […]

اعتراف به نیاز به جای ادعای همراهی

برجام همچنان کلمه‌ای است که در ادبیات سیاسی و اقتصادی جهان در جمع واژگان کلیدی قرار دارد، به‌ویژه این‌که در هفته‌های آتی قرار است ترامپ رییس‌جمهور آمریکا نظر خود را درباره ادامه حضور یا خروج آمریکا از برجام اعلام کند.

آنچه در باب برجام قابل توجه است نوع رفتارهای کشورهای اروپایی است که در روزهای اخیر در قالب اقدامات درون اروپایی و نیز اروپایی – آمریکایی مشاهده می‌شود.

«امانوئل ماکرون»، رییس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان پیش از پرواز به واشنگتن برای دیدار با «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا با یکدیگر دیدار و درباره سرنوشت توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کردند. به نوشته «تی‌آرتی»، این دیدار آخرین فرصت برای سران دو کشور بود تا درباره مواضع کشورهای اروپایی در خصوص بحران سوریه و سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) رایزنی کنند.

 در کنفرانس خبری مشترک مرکل و ماکرون در برلین، صدراعظم آلمان تأکید کرد که این دو کشور به همراه انگلیس درباره لزوم حفظ توافق هسته‌ای رویکردی مشترک در قبال آمریکا خواهند داشت. مرکل البته در همین نشست خبری گفت که «از نظر من، موضوع توافق (برجام) موضوع مهمی است اما ما نمی‌توانیم همه چیز را به موضوع توافق محدود کنیم. برنامه موشکی ایران، مایه نگرانی است». ماکرون قرار است در سفری ۳ روزه فردا وارد واشنگتن شود.

 مرکل هم روز ۲۷ آوریل به این کشور سفر خواهد کرد. در این میان نشریه نیویورکر به نقل از جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت: احتمال آن بسیار زیاد است که رییس‌جمهور ترامپ از توافق ایران خارج شود؛ اگر من بودم ۳ ماه قبل از آن خارج می‌شدم.

به نوشته نشریه «نیویورکر» این منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت بولتون هفته گذشته در تماس تلفنی با او، به فرانسه و آلمان هشدار داده که انتظار نداشته باشید با یک سفر به واشنگتن بتوانید رییس‌جمهور ترامپ را از لغو توافق ایران منصرف کنید. این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند ۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های انگلیس، آلمان و فرانسه با امضای نامه‌ای درباره لغو برجام هشدار داده‌اند و از قانون‌گذاران آمریکایی خواسته‌اند برای حفظ این توافق تلاش کنند. نمایندگان پارلمان اروپا هشدار داده‌اند لغو توافق هسته‌ای برجام ائتلاف میان آمریکا و کشورهای اروپایی را بر هم خواهد زد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته اعضای اتحادیه اروپا به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران نزدیک‌تر شده‌اند. این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌‌ها نوشته است که مقام‌های آمریکایی به اروپا اطمینان داده‌اند که اگر تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود، احتمال موافقت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با ماندن در توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد.

 مجموع این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی بر این عقیده‌اند که دلیل تحرکات اروپا برای آنچه حفظ برجام نامیده می‌شود در کنار پیامدهای سیاسی، اهداف اقتصادی این کشور‌ها است چرا که اروپا به شدت با چالش اقتصادی مواجه است و لغو برجام را مؤلفه‌ای برای کاهش جایگاه جهانی خود و از دست دادن بازار ایران و البته تنزل جایگاهش در اقتصاد جهانی می‌داند. بر این اساس اروپا به جای ادعای همراهی با ایران در برجام و باج خواهی باید بر واقعیت که همان نیاز اقتصادی اروپا در قبال برجام است اذعان و از زیاده‌خواهی از ایران در قبال برجام دست ‌بردارد.