ارز تک‌نرخی، کجایی؟!

ارز تک‌نرخی، کجایی؟! در حالی که با دستور معاون اول رییس‌جمهور جناب جهانگیری قرار بر توزیع ارز تک‌نرخی با نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان طرح شد اما خبری از توزیع این ارز نیست؟! در این‌باره تقریباً همه اعتراض دارند و اجرایی نشدن وعده را اذعان می‌کنند. بر این اساس عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح […]

ارز تک‌نرخی، کجایی؟!

در حالی که با دستور معاون اول رییس‌جمهور جناب جهانگیری قرار بر توزیع ارز تک‌نرخی با نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان طرح شد اما خبری از توزیع این ارز نیست؟! در این‌باره تقریباً همه اعتراض دارند و اجرایی نشدن وعده را اذعان می‌کنند.

بر این اساس عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته است با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند و ادامه این روند باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار غیررسمی به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

بیش از ۱۰ روز از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت می‌گذرد که براساس آن دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی شده و براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط به متقاضیان قانونی از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان ارایه می‌شود. اما محمدحسین‌برخوردار، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره اظهار کرد: تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند و هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده و ثبت سفارشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگرفته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی درباره موانع این کار گفت: احتمالاً مسؤولان دولتی و بانکی می‌خواهند دستورالعمل‌هایی را مجدداً تعیین کنند؛ چون به علت محدودیت ارزی مجبور هستند کنترل‌های بیش‌تری در ثبت سفارش‌‌ها انجام دهند و به خاطر همین، این روند طولانی شده است. امیدوارم این مسأله زودتر حل شود، چون هرچه بیش‌تر طول بکشد، روی بازار هم اثر می‌گذارد. در حال حاضر، قیمت‌ها در بازار به صورت فزاینده در حال افزایش است که این اتفاق مثبت نیست و بازار غیررسمی برای دلار شکل می‌گیرد. دانشجویانی هستند که در کشورهای دیگر پول لازم دارند، برخی فعالان اقتصادی هم قبلاً سفارش‌هایی داشته‌اند و درصدهای بالایی پول داده‌اند و اکنون بار آنها آمده؛ دستورالعمل‌ها برای فعالان اقتصادی شفاف نیست.

اما این موضوع مورد تأیید دیگران هم قرار گرفته است، مثلاً در همین زمینه عضو هیأت مدیره اتحادیه لوازم خانگی اهواز گفته که با توجه به شرایط نرخ ارز در بازار باز هم قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و دلار ۴۲۰۰ تومانی ممکن است برای واردکننده حدود ۵ هزار تومان تمام شود.

سعیدگمراوی اظهارکرد: با صحبت‌هایی که معاون اول رییس‌جمهور در خصوص ثبات نرخ دلار و ارز انجام داد، قیمت‌ها در بازار مقداری فروکش کرد اما با توجه به این‌که هنوز هیچ ارزی – دلار ۴۲۰۰ تومانی- به کسی داده نشده است، قیمت‌ها در بازار در حال بازگشت به حالت اولیه و گران شدن هستند.

وی با اشاره به این‌که با توجه به شرایط به وجود آمده بازار دچار تشنج شده است، افزود: مسؤولان در زمینه نرخ ارز فقط صحبت می‌کنند اما هنوز هیچ ارزی به ما تعلق نگرفته است. آقای جهانگیری در صحبت‌های خود عنوان کرد که به هر شخص به هر میزان که نیاز باشد، ارز تعلق می‌گیرد اما اکنون هر روز که می‌گذرد شرایط جدیدی اعلام می‌شود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه لوازم خانگی اهواز تصریح کرد: واردکنندگان و خریداران کالا برای دریافت کالا باید ثبت سفارش کنند اما متأسفانه در حال حاضر هنوز دستورالعمل این کار نیز مشخص نیست و اعضای اتحادیه لوازم خانگی را دچار مشکل کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید که این وعده جناب جهانگیری و این دستور تک نرخی شدن ارز!!! چه موقع عملیاتی و در عمل اجرا می‌شود!