از نفت تا لیر و تومان

از نفت تا لیر و تومان صحنه دیپلماسی اخبار و گزارش‌های قابل توجهی در خود دارد که از مراودات نفتی تا مراودات اقتصادی با لیر و تومان را در بر می‌گیرد. در بخشی از دیپلماسی اقتصادی که می‌تواند برگرفته از توافقات اخیر میان ایران و ترکیه باشد، اردوغان رییس‌جمهور ترکیه درباره مسایل اقتصادی، ضمن تأکید […]

از نفت تا لیر و تومان

صحنه دیپلماسی اخبار و گزارش‌های قابل توجهی در خود دارد که از مراودات نفتی تا مراودات اقتصادی با لیر و تومان را در بر می‌گیرد.

در بخشی از دیپلماسی اقتصادی که می‌تواند برگرفته از توافقات اخیر میان ایران و ترکیه باشد، اردوغان رییس‌جمهور ترکیه درباره مسایل اقتصادی، ضمن تأکید بر لزوم استفاده از پول‌های ملی در معاملات تجاری برای کاهش فشارهای خارجی، تأکید کرد: «برای مثال، در تجارت با ایران می‌توانیم از لیر و تومان استفاده کنیم». وی ادامه داد: اگر بتوان این کار را با طلا انجام داد، بهتر است اما در غیر این صورت می‌توان از لیر و تومان استفاده کرد. وقتی گردشگر ایرانی به ترکیه می‌آید، می‌تواند با تومان هر خریدی انجام دهد. به همین شکل، وقتی گردشگر ترک نیز به ایران می‌رود، می‌تواند خریدهای خود را با لیر انجام دهد.

خبر دیگر در حوزه دیپلماسی اقتصادی آن‌که مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آخرین اخبار از میزان و مذاکرات صورت گرفته در مورد سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی را تشریح کرد.

وی افزود: این سوآپ، سوآپ فرآورده و نفت خام است و در حال مذاکره هستیم. مذاکرات در این مورد است که فرآورده‌های نفتی پالایشگاه آبادان را برای عراق سوآپ کنیم و معادل آن نفت خام بگیریم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه از سوآپ ۳ میلیون و ٣٠٠هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران خبر داد و گفت: افزایش میزان روزانه سوآپ بستگی به برنامه شرکت نیکو دارد.

اما در باب دیپلماسی برجامی نیز خبرنگار المانیتور به نقل از وزیر خارجه کشورمان نوشت که ظریف احتمال ماندن ایران در برجام در صورت خروج آمریکا را بسیار کم توصیف کرد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به آمریکا سفر کرده، گفت اگر واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج شود، تهران نیز از آن خارج می‌شود.

«باربارا اسلاوین» خبرنگار وبگاه المانیتور، در توئیتر خود با اعلام این خبر نوشت: ظریف به جمعی از خبرنگاران گفت که در صورت خارج شدن آمریکا از برجام حتی اگر دیگر شرکا باقی بمانند، بسیار غیرمحتمل است که ایران در آن باقی بماند.

در همین حال وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی. بی. اس گفت: قوه قضاییه ایران دستگاه مستقل است و واشنگتن برای آن‌که بخواهد با تهران درباره تبادل زندانیان مذاکره کند، باید رفتار خود را تغییر دهد. ظریف درباره مبحث وجود اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا گفت: همان‌طور که شما اشاره کردید، تعداد زیادی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند، همچنین یک خانم ایرانی به خاطر درخواست استرداد آمریکا، مجبور شد در یک زندان استرالیایی، وضع حمل کند. وی توضیح داد: ایالات متحده باید با این مسأله از موضع تعامل با یک حکومت مستقل دیگر برخورد کند… مهم است که دولت (آمریکا) نشان دهد که توانایی حضور در یک مسیر محترمانه را دارد. ظریف در حالی در نیویورک به سر می‌برد که یکی از مباحث مطرح در رایزنی‌‌ها و گفت‌وگوهای وی را مسأله برجام و بدعهدی غرب در اجرای تعهداتش از جمله در حوزه اقتصادی تشکیل می‌دهد.