لزوم تربیت کودکان در مواجهه با آزارهای جنسی

لزوم تربیت کودکان در مواجهه با آزارهای جنسی در سطح جهان روزانه کودکان بسیاری هستند که مورد تعرض بیماران جنسی قرار می‌گیرند. شناخت و تربیت کودکان در جلوگیری از این وقایع و یا در حل بروز چنین مشکلاتی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد. به گزارش سینا‌پرس، سوء‌استفاده‌های جنسی یا تجاوز به کودکان تنها عملی […]

لزوم تربیت کودکان در مواجهه با آزارهای جنسی

در سطح جهان روزانه کودکان بسیاری هستند که مورد تعرض بیماران جنسی قرار می‌گیرند. شناخت و تربیت کودکان در جلوگیری از این وقایع و یا در حل بروز چنین مشکلاتی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.

به گزارش سینا‌پرس، سوء‌استفاده‌های جنسی یا تجاوز به کودکان تنها عملی نیست که این بیماران جنسی انجام می‌دهند. آنها روح و روان کودکان را نیز هدف قرارداده و آنها را از این طریق شکنجه می‌دهند.

بیماران جنسی به دختران و پسران بسیار کوچک حتی زیر ۳ سال، نیز رحم نکرده و به آنها نیز تعرض می‌کنند.

لازم به ذکر است که سوء‌استفاده‌های جنسی یا تجاوز به کودکان تنها عملی نیست که این بیماران جنسی انجام می‌دهند. آنها روح و روان کودکان را نیز هدف قرارداده و آنها را از این طریق شکنجه می‌دهند.

در این یادداشت توضیحات لازم در این رابطه از سوی نیاتی، کارشناس مسایل و مشکلات جنسی کودکان، مطرح می‌شود تا بدانیم که چگونه کودکانمان را از این خطرات حفظ کرده و یا در صورت بروز مشکلات احتمالی چگونه به آنها کمک کنیم.

به اعتقاد این کارشناس روانشناسی کودک، مهم‌ترین مواردی که والدین باید در مورد آزارهای جنسی کودکان دانسته و به آن عمل کنند عبارتند از:

– پیش از این که دیر شود، وارد عمل شوید: ما تا کنون همیشه به کودکانمان آموخته‌ایم که مهد کودک، مدرسه، خانه فامیل و دوست محل‌هایی امن بوده و کارکنان مدارس، معلمان، خدمتکاران مدرسه‌ها، مردهای فامیل همچون دایی و عمو و… افرادی قابل اعتماد هستند. بنابراین یک تفکر کاملاً امن و پر از اعتماد را در کودکانمان ایجاد کرده‌ایم که در صورت خدشه وارد شدن به آن، کودک صدمه جبران‌ناپذیری را تجربه خواهد کرد. بهتر است که اول با از بین بردن هر گونه فاصله بین والدین و کودک، اعتماد کودک را جلب و حفظ کنیم تا در صورت بروز هر نوع مشکلی، پیش از این‌که خیلی دیر شود کودک بدون هیچ‌گونه شک و ترس و با اعتماد کامل به صحبت در رابطه با واقعه بپردازد. سپس برای روشن کردن خطر افراد بیمار جنسی در کودک، بهتر است توضیح این مسأله را گسترش داده و معلمان، فامیل، دوستان و آشنایان را نیز از قلم نیندازیم و به کودک این باور را بدهیم که ممکن است خطر خیلی نزدیک باشد.  

– اهمیت آموزش درست شناخت بخش‌های جنسی بدن: لازم است تا والدین بدانند که باید نوع سخن گفتن و استفاده کلمات را در توضیح بخش‌های جنسی بدن و حذر کودک از نمایش آنها باید تغییر داده و بهبود بخشیده شود. به اعتقاد کارشناسان مسایل و مشکلات جنسی کودکان، بهتر است از دو سالگی کودکان نسبت به اندام‌های تناسلی و بخش‌های خصوصی بدن خود شناخت پیدا کرده و به‌طور معقول نام آنها را بدانند چرا که گاهی اوقات زمانی که کودک مورد تعرض قرار می‌گیرد حتی قادر به توضیح مشکل خود نیست و نمی‌تواند بگوید که چه بخشی از بدن وی مورد آزاد و اذیت یا تعرض قرار گرفته است

پدر و مادر‌ها باید فعال باشند و حضورشان همیشه به کودک احساس امنیت دهد: والدین باید در مهد کودک‌ها و مدارس کودکشان حضوری فعال داشته باشند و در جلسات شرکت کنند تا کارکنان، خدمتکاران و معلمان حضور مستمر آنها را دیده و بدانند که شما والدینی جدی و حساس نسبت به فرزندانتان هستید.

– آموزش طلب کمک برای کودکان در زمان آزار جنسی: باید به کودکان آموزش داده شود که در صورت هرگونه تعرض و یا آزار جنسی، چه فیزیکی و چه کلامی، در صورت بروز آن در محیط مدرسه، به معلم یا فرد قابل اطمینان گفته شده و سپس شرح ماوقع در نخستین زمان مواجه شدن با والدین، به پدر و مادر بازگو شود.

– سخنان و تغییر رفتار کودک خود را جدی بگیرید: کودکانی که توسط بیماران جنسی مورد آزار و اذیت و یا تعرض قرار می‌گیرند، از نظر روحی دچار ضربه سختی می‌شوند. والدین می‌توانند نشانه‌هایی همچون گوشه‌گیری، گریه کردن‌های ناگهانی، بی‌خوابی، کابوس دیدن و بد خوابیدن، ایجاد رفتارهای وسواس گونه ناگهانی، ترس و واهمه شدید نسبت به همه و رفتاری‌های عجیب دیگر که به‌طور ناگهانی در کودک بروز کرده را به عنوان موارد مهم در زمینه آسیب‌های جنسی کودک در نظر گرفته و در صورت وقوع این موارد نسبت به شرایط فرزند خود نگران شده و با ایجاد رابطه‌ای صمیمانه و صلح جویانه با وی به گفت‌و‌گو بنشینند.

– کمک گرفتن از راهنمایی‌های مشاور کودکان: در صورت وارد شدن ضربه شدید روحی به کودکان در اثر سوء‌استفاده جنسی؛ باید از تجربیات و خدمات مشاور کودکان کمک گرفت.