ازمناقصه ۲۹۰ میلیون یورویی تا پیشرفت ۹۱ درصدی سد رودبار لرستان

 سمیه مهدوی- معاون اجرایی سد و نیروگاه لرستان با اشاره به جذب بودجه پروژه سد رودبار از طریق فاینانس چینی از برگزاری مناقصه ۲۹۰ میلیون یورویی این پروژه در سال ۸۹ خبر داد. علی اصغر خوشنویسان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از سد رودبار لرستان در خصوص هزینه‌های ایجاد شده بیان کرد: ساخت پروژه رودبار […]

 سمیه مهدوی- معاون اجرایی سد و نیروگاه لرستان با اشاره به جذب بودجه پروژه سد رودبار از طریق فاینانس چینی از برگزاری مناقصه ۲۹۰ میلیون یورویی این پروژه در سال ۸۹ خبر داد.

علی اصغر خوشنویسان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از سد رودبار لرستان در خصوص هزینه‌های ایجاد شده بیان کرد: ساخت پروژه رودبار حدود ۱۶۷۴ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

 

وی با اشاره به مناقصه سد رودبار به خبرنگار مناقصه‌مزایده، گفت: در حالی که فاز اجرایی سد از سال ۸۶ شروع شد با گذشت ۳ سال از این زمان یعنی در سال ۸۹، مناقصه سد نیز برگزار شد که این مناقصه حدود ۲۹۰ میلیون یورو ارزش مالی داشت.

معاون اجرایی سد تأکید کرد: در حال حاضر سد و نیروگاه لرستان از پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی برخوردار بوده است.

خوشنویسان ادامه داد: بهره‌برداری از سد رودبار ۴ ماه بعد از آبگیری صورت خواهد گرفت، این در حالی است که زمان تشخیص نهایی آبگیری برعهده وزارت نیرو است.

او با اظهار بی‌اطلاعی از نحوه بازپرداخت اقساط فاینانس پروژه توضیح داد: مجموعه هزینه‌ها و اعتبارات تخصیص یافته سد از طریق فاینانس یک شرکت چینی تعبیه شده و آمار و ارقام اقساط در قرارداد مندرج شده است.

خوشنویسان با اشاره به موقعیت این پروژه که در سرشاخه‌های شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب الیگودرز واقع شده، گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در جریان سدسازی، موضوع انحراف آب است که مستلزم خشک کردن آب رودخانه‌ها است تا بدین ترتیب بتوانند پی سد را حفاری کنند. طول تونل سیستم انحراف در این پروژه ۷۳۰ متر است نوع فرازبندی که روی آن تعبیه شده است از نوع سنگ ریزه‌ای با روکش سیمان است.

به گفته این مقام مسؤول هدف از اجرای طرح سد رودبار کاهش هزینه استهلاک نیروگاه‌های حرارتی، ‌اشتغال‌زایی در منطقه در حین اجرای طرح و در دوران بهره‌برداری و ایجاد یک محیط توریستی است.

خوشنویسان با بیان این‌که کلنگ پروژه رودبار آبان ماه سال ۸۶ به زمین زده شد ادامه داد: این سد با داشتن دو واحد نیروگاه با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات، سالانه ۹۸۶ گیگاوات ساعت انرژی برقابی تولید می‌کند.

او افزود: ویژگی اصلی این سد عبور خط انتقال برق سد شهید عباسپور به انجیرک اراک است که برق تولیدی از نیروگاه را به راحتی به شبکه سراسری برق وصل می‌کند.

 به گفته خوشنویسان، ارتفاع ۱۵۵ متری، حجم مخزن آب ۲۲۸ میلیون متر کعبی، حجم بدنه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر کعبی از ویژگی‌های اصلی این سد خاکی محسوب می‌شوند.