چرا نمی‌توان دوباره از بطری‌های پلاستیکی استفاده کرد؟

چرا نمی‌توان دوباره از بطری‌های پلاستیکی استفاده کرد؟ بطری‌های پلاستیکی امروزه به‌طور وسیعی در زندگی روزمره انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پژوهشگران اعتقاد دارند استفاده از این بطری‌ها برای سلامت مفید نبوده و از سوی دیگر به ‌طور معمول نمی‌توان از این ظروف، استفاده چند باره کرد. به گزارش سینا پرس، بطری‌های پلاستیکی موجود […]

چرا نمی‌توان دوباره از بطری‌های پلاستیکی استفاده کرد؟

بطری‌های پلاستیکی امروزه به‌طور وسیعی در زندگی روزمره انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پژوهشگران اعتقاد دارند استفاده از این بطری‌ها برای سلامت مفید نبوده و از سوی دیگر به ‌طور معمول نمی‌توان از این ظروف، استفاده چند باره کرد.

به گزارش سینا پرس، بطری‌های پلاستیکی موجود در بازارهای جهانی برای استفاده مجدد طراحی نشده‌اند و به ‌اندازه کافی در برابر سایش و پارگی در جمع‌آوری، تمیز کردن، بارگذاری و استفاده مجدد در مقیاس تجاری محکم و مقاوم نیستند. از سوی دیگر بازیافت پلاستیک و بطری‌های پلاستیکی نیازمند انجام مقدماتی است که از آن جمله می‌توان به استریل کردن بطری‌ها که معمولاً از طریق شستشو با آب بسیار داغ و محلول‌های شیمیایی انجام می‌شود اشاره کرد که در پایان باید تمامی باکتری‌های موجود در این بطری‌ها از بین رفته باشد.

خوردن یک لیتر آب بسته‌بندی‌شده می‌تواند ده‌ها هزار ریز پلاستیک را وارد بدن انسان کند. این ذرات به‌طور متوسط ۱۰۰ میکرون بوده و با عنوان میکرو پلاستیک microplastics شهرت دارند.

 به‌ طور معمول نمی‌توان انتظار کاربرد چندباره را از بطری‌های پلاستیکی داشت زیرا این بطری‌ها برخلاف بطری‌های شیشه‌ای، استحکام کم‌تری داشته و در برابر حرارت به‌ شدت آسیب‌پذیر بوده و نسبت به مواد شیمیایی نیز واکنش بیش‌تری نشان می‌دهند. به همین دلیل کارخانه‌ها نمی‌توانند از این بطری‌ها به ‌مانند بطری‌های شیشه‌ای که مجدداً به چرخه تولید باز می‌گردند، استفاده کرد. برای نمونه در صنایعی مانند نوشابه‌سازی، شیر و لبنیات و… بطری‌های شیشه‌ای پس از مصرف جمع‌آوری، شسته و… مجدداً پر می‌شوند اما انجام این عملیات برای بطری‌های پلاستیکی ممکن نیست.

با این ‌وجود باید در نظر داشت که از نظر عملی، امکان ساخت بطری‌های پلاستیکی چند بار مصرف که بتوان آنها را مانند بطری‌های شیشه‌ای مجدداً مورد استفاده قرارداد، وجود دارد اما هنوز هیچ کارخانه‌ای در هیچ جای دنیا این عمل را انجام نداده است.

مضرات مصرف موادغذایی و نوشیدنی در ظروف پلاستیکی

براساس مطالعات انجام ‌شده توسط پژوهشگران، خوردن یک لیتر آب بسته‌بندی‌شده می‌تواند ده‌ها هزار ریز پلاستیک را وارد بدن انسان کند. این ذرات به‌طور متوسط ۱۰۰ میکرون بوده و با عنوان میکرو پلاستیک شهرت دارند. این موضوع در حالی است که پیش ‌از این مطالعات دانشمندان مرکز پژوهش‌های اتمی بهابا در کشور هندوستان نشان داده بود که استفاده از آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی‌شده در بطری‌های پلاستیکی، برای سلامت انسان مضر هستند زیرا مواد شیمیایی موجود در این آب‌‌ها بالاتر از حد استاندارد است. دانشمندان توصیه می‌کنند بهتر است استفاده از این بطری‌های پلاستیکی برای مصرف آب متوقف شود.

براساس نتایج آزمایش‌های انجام‌شده، در یک بطری یک لیتری از آب‌های معدنی بسته‌بندی‌شده در ظروف پلاستیکی، ۲۷ درصد برومات bromate وجود دارد که این ماده برای بدن انسان مضر و آسیب‌رسان است.

این ماده شیمیایی به‌عنوان یکی از عوامل مهم واصلی ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، عفونت دستگاه گوارش و ریزش مو شناخته می‌شود. متأسفانه در حالی‌که طی دهه گذشته استفاده از آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی‌شده در بطری‌های پلاستیکی در سراسر جهان با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو شده است، تحقیقات انجام‌ شده نشان می‌دهد که درصد بالای ماده شیمیایی برومات در همه محصولات آب‌های معدنی که توسط شرکت‌های مختلفی تهیه و ساخته می‌شوند وجود داشته و ارتباطی با منبع آب استفاده‌ شده ندارد بلکه این ماده سمی از طریق تماس آب با بدنه پلاستیکی بطری و به‌ویژه در مجاورت با نور آفتاب به آب وارد می‌شود.

لازم به توضیح است که در گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی، میزان مجاز برومات موجود در آب آشامیدنی تنها ۱۰ درصد عنوان ‌شده است و این موضوع به‌ صراحت تأکید شده است که حداکثر میزان پیش‌بینی ‌شده و مورد تأیید این ماده در داخل بطری‌های یک لیتری آب باید ۴ میلی‌گرم باشد که متأسفانه میزان ماده فوق‌الذکر در حال حاضر بسیار بیش‌تر از این میزان است.