نمایشگاه حمل و نقل ریلی شروع تبدیل ایران به هاب ریلی منطقه

قسمت اول  رامین شاهی – از امروز چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع تجهیزات و خدمات وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود. نمایشگاهی که در فضای پسابرجام به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه با محمد حسین قنبری، رییس هیأت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران، عضو کارگروه برنامه ششم […]

قسمت اول

 رامین شاهی – از امروز چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع تجهیزات و خدمات وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود. نمایشگاهی که در فضای پسابرجام به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه با محمد حسین قنبری، رییس هیأت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران، عضو کارگروه برنامه ششم توسعه اقتصادی در وزارت راه و نیز عضو کارگروه بسته حمایتی ریلی اعلامی از سوی معاون اول رییس‌جمهور، به گفت‌وگو نشسته‌ایم. ماحصل این گفتگو که در دفتر وی صورت گرفت و حدود یک ساعت به طول انجامید را در ذیل می‌خوانید:

** انجمن صنایع ریلی ایران از چه سالی تأسیس شده و چه مجموعه‌هایی از صنایع ریلی را شامل می‌شود؟

* انجمن صنایع ریلی ایران به عنوان یک انجمن صنفی از حدود ۸ سال پیش و با هدف حمایت از واگن‌سازان، لوکوموتیوسازان و سازندگان ناوگان ریلی و نیز کلیه قطعه‌سازان صنایع ریلی کشور شکل گرفت و از دو سال پیش شرکت‌های تعمیراتی و بازسازی ریلی عضو این انجمن شده‌اند.

** در خصوص پیشپینه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع تجهیزات و خدمات وابسته توضیح بفرمایید.

*این دوره چهارمین دوره در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ریلی است، ولی در اصل ششمین دوره آن است. زیرا دو دوره قبلی آن خارج از فضای نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و از آن به بعد در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شده است و هر سال، شاهد پیشرفت خوبی در این نمایشگاه بوده‌ایم.

** در خصوص تجمیع شدن برگزاری نمایشگاه چهارم توضیح دهید.

*متأسفانه در گذشته ۴، ۵ نمایشگاه تخصصی صنایع ریلی برگزار می‌شد. یکی را راه‌آهن، دیگری را وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌کرد. شرایط به گونه‌ای بود که شرکت‌ها و برندهای داخلی در طول سال در چند نمایشگاه مختلف شرکت می‌کردند که عملاً شاهد هزینه چند برابری شرکت در نمایشگاه‌ها آن هم بدون خروجی مناسبی برای آن‌ها بودیم. لذا در دولت قبلی طرح تجمیع نمایشگاه‌ها را در یک نمایشگاه سالانه مطرح کردیم که با ارایه دلایل مختلف، مورد توجه واقع شد و پس از آن در دولت جدید دستور برگزاری سالانه و تجمیعی نمایشگاه صنایع ریلی صادر شد. تجمیع شدن از اهداف اولیه برگزاری نمایشگاه بود. چرا که صنعت ریلی شامل خطوط بین شهری و درون شهری است و تفاوت چندانی در فن‌آوری آن‌ها نیست و از جنس، یک صنعت است. از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه چهارم تلاش و زمینه‌چینی برای حضور شرکت‌های صنعت مترو فقط در این نمایشگاه هستیم. زیرا آنان به دلایلی در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، هر چند قطعه‌سازان شرکت‌های مترو در این نمایشگاه حضور دارند.

** این نمایشگاه در چند بخش برگزار می‌شود؟

*این نمایشگاه در ۵ بخش برگزار می‌شود که شامل:

– واگن‌سازان و قطعه‌سازان

-مشاوران صنایع ریلی

– حضور کلیه پیمانکاران زیر ساخت

-مجموعه شرکت‌های مترو از ۸ کلان‌شهر کشور که در آن‌ها مصوبه ساخت مترو در آن‌ها وجود دارد و برای آنان سالن مجزایی در نظر گرفته شده است.

** هدف یا اهداف بزرگی که نمایشگاه چهارم دنبال می‌کند چیست؟ توضیح دهید.

 

به دنبال آن هستیم تابا توجه به ظرفیت‌های بزرگی که در بخش صنایع ریلی و موقعیت جفراییایی داریم، این نمایشگاه را شروعی برای تبدیل شدن ایران به عنوان هاب ریلی منطقه قرار دهیم. زیرا به جرأت می‌توانم عرض کنم این دوره از نمایشگاه ریلی از نمایشگاه اوراسیا ترکیه نیز بزرگتر و بهتر خواهد بود و وجود فن‌آوری‌های بالا و توان قطعه‌سازان داخلی می‌تواند ایران را تبدیل به هاب ریلی خاورمیانه و آسیای میانه و قفقاز کند.